Publication: กระแสการสร้างสรรค์ศิลปะของศิลปินหัวก้าวหน้าในประเทศไทย ช่วงปี พ.ศ. 2528 – 2556
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2015
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
1906-3431
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารอิเล็กทรอนิกส์ Veridian มหาวิทยาลัยศิลปากร (มนุษยศาสตร์สังคมศาสตร์และศิลปะ)
Veridian E-Journal, Silpakorn University (Humanities, Social Sciences and arts)
Veridian E-Journal, Silpakorn University (Humanities, Social Sciences and arts)
Volume
8
Issue
1
Edition
Start Page
1378
End Page
1388
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
กระแสการสร้างสรรค์ศิลปะของศิลปินหัวก้าวหน้าในประเทศไทย ช่วงปี พ.ศ. 2528 – 2556
Alternative Title(s)
The Mixed Media Art Movement in Thailand During 1985s -2013s
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
จากประวัติศาสตร์ศิลปะสมัยใหม่ในประเทศไทย การประกวดศิลปกรรมแห่งชาติเริ่มต้นตั้งแต่ พ.ศ. 2492 ด้วยการสนับสนุนจากภาครัฐทำให้การประกวดศิลปกรรมแห่งชาติถือว่าเป็นเวทีการประกวดอันเป็นทางการและสำคัญที่สุด ต่อมาภาคเอกชนสาขาต่างๆ ได้ทยอยเปิดตัวสร้างเวทีการประกวดของตนเพิ่มขึ้น ทั้งนี้จึงส่งผลให้ผลงานศิลปะที่ได้รับรางวัลและเข้าร่วมแสดงจากการประกวดศิลปกรรมส่วนใหญ่ได้รับความนิยมเป็นต้นแบบในเรื่องของแนวทางการสร้างสรรค์ศิลปะสู่ศิลปินรุ่นถัดไป โดยขณะที่ศิลปินหัวก้าวหน้าเกิดขึ้นท่ามกลางกระแสคู่ตรงข้ามเป็นเสมือนทางเลือกใหม่ด้วยรูปแบบการแสดงออกทางด้านศิลปะด้วยทัศนคติที่มีความแตกต่างจากวิธีคิดการสร้างสรรค์ศิลปะในรูปแบบเดิม อีกทั้งสร้างกระแสการสร้างสรรค์ศิลปะแนวทางใหม่ให้กับวงการศิลปะร่วมสมัยในประเทศไทยอย่างครอบคลุม
สำหรับการวิจัยครั้งนี้ ผู้วิจัยค้นพบว่ากระแสการสร้างสรรค์ผลงานศิลปะ สามารถแบ่งออกได้เป็น 3 ช่วงเวลา ได้แก่ ช่วงเวลาที่ 1 ระหว่าง พ.ศ. 2528 – 2537 คือกระแสของการสร้างศิลปะแนวใหม่ของศิลปินหัวก้าวหน้า สำหรับช่วงเวลาที่ 2 ระหว่าง พ.ศ. 2538 – 2547 เป็นช่วงเวลาที่ศิลปินหัวก้าวหน้าพยายามหยิบสื่อวัสดุทางเทคโนโลยี หรือวิธีคิดใหม่ๆ มานำเสนอภายในผลงาน และช่วงเวลาที่ 3 ระหว่าง พ.ศ. 2548 – 2556 บรรยากาศการเมืองและสังคมมีการเคลื่อนไหวจากกลุ่มคนรุ่นใหม่ จนทำให้ศิลปินเลือกที่จะวิจารณ์สังคมการเมืองผ่านงานศิลปะร่วมสมัย
จากผลงานการศึกษาทำให้ผู้วิจัยทราบถึงสาเหตุที่มาของกระแสการสร้างสรรค์ศิลปะของศิลปินหัวก้าวหน้า ซึ่งมีการเปลี่ยนแปลงไปตามลักษณะของสังคมที่มีส่วนเกี่ยวข้อง รวมทั้งได้เห็นถึงพัฒนาการของการสร้างสรรค์ผลงานศิลปะ นับตั้งแต่ขั้นตอนการศึกษา ค้นคว้า และแสวงหารูปแบบใหม่โดยไม่จำกัดขอบเขตและวิธีการสร้างสรรค์ผลงานศิลปะของศิลปินหัวก้าวหน้าในประเทศไทย ระหว่างช่วงปี พ.ศ. 2528 – 2556
Refer to the history modern art of Thailand’s, the national exhibition of art has begun since 1949, with supports of government makes the contest become formal and become the most important contest. Later, many branches of private sectors starting organize their own contest. This came with a result of that the art works which being rewarded in the contest or even been shown in the contest become famous in the term of the original of process to the artist in the later generation. While avant-gardes is growing in the middle of stream offset pair which is look like a new choice that have the way to demonstrate the art work with the different vision of the way of creating art for the contemporary art in Thailand inclusively. For this research, the researcher found that the trend of creating art works is divided into 3 periods. For first period of time, during the year 1985 to 1994, It was the trend of creating new art. Moreover the second period of time during the year 1995 to 2004, Progressive artists tried to pick up materials and technologies or new way of thinking has the features present in their works. Lastly the third period of time during the year 2005 to 2013, as the political climate and social movement the artists chose to make social commentary through contemporary art. From the research, the researcher found that the cause of the trend of the new creation art stream which has been changed according to the concerning society, and also see the development of the art work creation starting from the studying, researching and seek for the new idea with no boundary and the way of creating art works of avant-gardes during of the year 1989 – 2013.
Refer to the history modern art of Thailand’s, the national exhibition of art has begun since 1949, with supports of government makes the contest become formal and become the most important contest. Later, many branches of private sectors starting organize their own contest. This came with a result of that the art works which being rewarded in the contest or even been shown in the contest become famous in the term of the original of process to the artist in the later generation. While avant-gardes is growing in the middle of stream offset pair which is look like a new choice that have the way to demonstrate the art work with the different vision of the way of creating art for the contemporary art in Thailand inclusively. For this research, the researcher found that the trend of creating art works is divided into 3 periods. For first period of time, during the year 1985 to 1994, It was the trend of creating new art. Moreover the second period of time during the year 1995 to 2004, Progressive artists tried to pick up materials and technologies or new way of thinking has the features present in their works. Lastly the third period of time during the year 2005 to 2013, as the political climate and social movement the artists chose to make social commentary through contemporary art. From the research, the researcher found that the cause of the trend of the new creation art stream which has been changed according to the concerning society, and also see the development of the art work creation starting from the studying, researching and seek for the new idea with no boundary and the way of creating art works of avant-gardes during of the year 1989 – 2013.