Publication: ผลการจัดการเรียนรู้ด้วยเทคนิคสืบสวนสอบสวนที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ ทางการเรียนในวิชาประวัติศาสตร์จีน
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2018
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารวิชาการคณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏเทพสตรี
Faculty of Humanities and Social Sciences Thepsatri Rajabhat University Journal
Faculty of Humanities and Social Sciences Thepsatri Rajabhat University Journal
Volume
9
Issue
1
Edition
Start Page
27
End Page
38
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ผลการจัดการเรียนรู้ด้วยเทคนิคสืบสวนสอบสวนที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ ทางการเรียนในวิชาประวัติศาสตร์จีน
Alternative Title(s)
The Effect of Inquiry Method Teaching on Students’ Learning Achievements in Chinese History Course
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์คือ 1) เพื่อศึกษาผลการจัดการเรียนรู้ด้วยเทคนิคสืบสวนสอบสวนที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนในวิชาประวัติศาสตร์จีน และ 2) เพื่อศึกษาความพึงพอใจของนักศึกษาที่มีการจัดการเรียนรู้ด้วยเทคนิคสืบสวนสอบสวนในรายวิชาประวัติศาสตร์จีนกลุ่มเป้าหมายคือนักศึกษาชั้นปีที่3 สาขาวิชาภาษาจีน คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์มหาวิทยาลัยราชภัฏเทพสตรี ที่เรียนวิชาประวัติศาสตร์จีนในภาคการศึกษาที่ 2 ปีการศึกษา 2560จำนวน 28 คนที่ได้มาจากการเลือกแบบเฉพาะเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยและเก็บรวบรวมข้อมูลได้แก่ แผนการจัดการเรียนรู้ แบบทดสอบก่อนเรียนและหลังเรียน และแบบสอบถามความพึงพอใจของนักศึกษา ซึ่งงานวิจัยนี้เป็นการวิจัยเชิงปฏิบัติการในชั้นเรียน โดยใช้วงจร P (วางแผน เตรียมการ) -A (ลงมือปฏิบัติ) –O (พัฒนา ติดตามผล) –R(ประเมินผล) น าข้อมูลที่ได้มาวิเคราะห์เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนและวิเคราะห์ข้อมูลความพึงพอใจโดยการหาค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัยพบว่า 1)ผลการเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักศึกษากลุ่มเป้าหมายที่ศึกษารายวิชาประวัติศาสตร์จีนด้วยเทคนิคสืบสวนสอบสวนนั้น ผลสัมฤทธิ์หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2)ผลการศึกษาความพึงพอใจของนักศึกษาที่มีต่อการจัดการเรียนรู้วิชาประวัติศาสตร์จีนด้วยเทคนิคสืบสวนสอบสวนพบว่า มีความพึงพอใจอยู่ในระดับมากที่สุด ค่าเฉลี่ย 4.63 สะท้อนให้เห็นว่าเทคนิคการเรียนรู้แบบสืบสวนสอบสวนสามารถช่วยพัฒนาให้นักศึกษาเข้าใจเนื้อหาในบทเรียนมากขึ้น
The purpose of the research were 1) to investigate the effectiveness of Inquiry Method Teaching affected to students’ learning achievements in Chinese History course. 2) to investigate students’ attitudes towards the model. The participants were 28 third-year students majoring in Chinese, Faculty of Humanities and Social Sciences, Thepsatri Rajabhat University. The purposive sampling was employed to select the students as participants. The instruments used were lesson plans, pre - and post-test and satisfaction questionnaire. Besides, an interactive learning through action method: ILTA integrated with PAOR cycle – P (plan), A (act), O (observe) and R (reflect) was also used as data collection. Then, the data were compared and analyzed. The findings were as follows:1) The overall achievement after learning with the investigation instructional model in Chinese History Course was a statistically significant difference at the level of .05. 2) The finding from questionnaire indicated that the students’ satisfaction towards the model was at the highest level (4.63). This reflected that the model improved the students’ understandings of the lessons well.
The purpose of the research were 1) to investigate the effectiveness of Inquiry Method Teaching affected to students’ learning achievements in Chinese History course. 2) to investigate students’ attitudes towards the model. The participants were 28 third-year students majoring in Chinese, Faculty of Humanities and Social Sciences, Thepsatri Rajabhat University. The purposive sampling was employed to select the students as participants. The instruments used were lesson plans, pre - and post-test and satisfaction questionnaire. Besides, an interactive learning through action method: ILTA integrated with PAOR cycle – P (plan), A (act), O (observe) and R (reflect) was also used as data collection. Then, the data were compared and analyzed. The findings were as follows:1) The overall achievement after learning with the investigation instructional model in Chinese History Course was a statistically significant difference at the level of .05. 2) The finding from questionnaire indicated that the students’ satisfaction towards the model was at the highest level (4.63). This reflected that the model improved the students’ understandings of the lessons well.