Publication: ที่มาแนวคิดโรงเรียนและวิทยาลัยเทคนิค “ต้นแบบ” ภายใต้โครงการเงินกู้เพื่อพัฒนาอาชีวศึกษา พ.ศ. 2508-2513
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2016
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
2697-4665
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารหน้าจั่ว ว่าด้วยสถาปัตยกรรม การออกแบบ และสภาพแวดล้อม
NAJUA: Architecture, Design and Built Environment
NAJUA: Architecture, Design and Built Environment
Volume
13
Issue
Edition
Start Page
174
End Page
188
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ที่มาแนวคิดโรงเรียนและวิทยาลัยเทคนิค “ต้นแบบ” ภายใต้โครงการเงินกู้เพื่อพัฒนาอาชีวศึกษา พ.ศ. 2508-2513
Alternative Title(s)
An ‘Ideal’ Schools and Colleges Project of the 1965-1970 Vocational Education, Thailand-1
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
โรงเรียนและวิทยาลัยเทคนิคภายใต้โครงการเงินกู้เพื่อพัฒนาอาชีวศึกษาพ.ศ. 2508-2513 25 แห่ง เป็นตัวอย่างการออกแบบวางผังด้วยแนวความคิด “ต้นแบบ” ที่ใหญ่ที่สุดในประเทศไทยในขณะนั้น โดยบริษัทออกแบบของสถาปนิกชาวญี่ปุ่น จุนโซ ซาคาคุระ และเป็นโครงการที่ได้รับการตีพิมพ์ในวารสารสถาปัตยกรรมในประเทศญี่ปุ่นหลายเล่ม จุดมุ่งหมายในการเขียนบทความชิ้นนี้จึงต้องการศึกษาแนวความคิดในการออกแบบของซาคาคุระที่ปรับใช้แนวทางการออกแบบของ เลอ คอร์บูซิเอร์ และพัฒนาจนเป็นเอกลักษณ์แนวทางการออกแบบของซาคาคุระ ซึ่งสะท้อนในงานออกแบบสถาปัตยกรรมทั้งในประเทศญี่ปุ่นเองและโครงการนี้ในประเทศไทยด้วย อีกทั้งวิเคราะห์คุณค่าศิลปสถาปัตยกรรมของอาคารในโครงการนี้ในแง่สถาปัตยกรรมและโครงสร้างด้วยกระบวนการ Prefabrication และ Standardization เพื่อเป็นข้อมูลในการศึกษาด้านประวัติศาสตร์สถาปัตยกรรมเพื่อการอนุรักษ์ต่อไปในอนาคต
The 1965-1970 vocational education project exemplifies the biggest adoption of the ‘ideal’ design concept to construct and improve 25 schools and colleges in Thailand. This project was designed by a world famous Japanese architect : Junzo Sakakura and are published in many Japanese architectural magazines. This paper aims to understand Sakakura’s design philosophy which was developed during working at Le Corbusier’s atelier, and analyze architectural value of prefabrication and standardization system in particular in order to use for conservation processes in the future.
The 1965-1970 vocational education project exemplifies the biggest adoption of the ‘ideal’ design concept to construct and improve 25 schools and colleges in Thailand. This project was designed by a world famous Japanese architect : Junzo Sakakura and are published in many Japanese architectural magazines. This paper aims to understand Sakakura’s design philosophy which was developed during working at Le Corbusier’s atelier, and analyze architectural value of prefabrication and standardization system in particular in order to use for conservation processes in the future.