Publication: การศึกษาวิธีการแสดงในละครประสาทสัมผัสสําาหรับผู้ชมวัยเด็กที่มีภาวะออทิซึม
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2018
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารศิลป์ปริทัศน์ คณะศิลปกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฎสวนสุนันทา
Art Paritas Journal
Art Paritas Journal
Volume
6
Issue
เล่มพิเศษ
Edition
Start Page
22
End Page
31
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การศึกษาวิธีการแสดงในละครประสาทสัมผัสสําาหรับผู้ชมวัยเด็กที่มีภาวะออทิซึม
Alternative Title(s)
A Study of Acting Method in Sensory Theatre for Young Audience With Autism.
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
งานวิจัยชิ้นนี้มีจุดประสงค์เพื่อวิเคราะห์และสังเคราะห์วิธีการแสดงของละครเวทีประสาทสัมผัสที่เหมาะสมและสามารถเพิ่มปฏิสัมพันธ์เชิงบวกระหว่างผู้ชมวัยเด็กที่มีภาวะออทิซึมกับนักแสดงได้ ผู้วิจัยได้ทดลองสร้างงานละครเวทีประสาทสัมผัสขึ้น ศึกษาตนเองในฐานะนักแสดงและกระบวนกร กลุ่มตัวอย่างที่เข้าร่วมในงานวิจัยคือผู้ชมที่มีภาวะออทิซึม 10 คน ช่วงอายุ 4 – 18 ปี ละครเวทีประสาทสัมผัสในงานวิจัยชิ้นนี้เป็นละครแบบผู้ชมมีส่วนร่วม ผู้ชมจะมีส่วนร่วมในการสําารวจประสาทสัมผัสของตนเองผ่านกิจกรรมต่างๆ ในโรงละคร กลุ่มตัวอย่างจะได้ชมละครเวทีต่อเนื่อง 4 – 6 สัปดาห์ ในแต่ละสัปดาห์จะพัฒนาเรื่องราวอย่างค่อยเป็นค่อยไป นักแสดงในละครเวทีประเภทนี้จะทําาหน้าที่นําาพาผู้ชมให้มีส่วนร่วมในกิจกรรมผ่านการเล่นสนุก ข้อมูลที่ใช้ในการวิเคราะห์ผลได้แก่ 1. บันทึกการทําางานของผู้วิจัย 2. บันทึกปฏิสัมพันธ์เชิงบวกของผู้ชมขณะชมการแสดง 3. บทสัมภาษณ์เชิงลึกผู้ปกครองของกลุ่มตัวอย่าง 4. บทสัมภาษณ์เชิงลึกผู้เชี่ยวชาญด้านละครบําาบัดที่ได้ชมวีดีโอบันทึกภาพการแสดง ผลการศึกษาพบว่าการจัดลําาดับกิจกรรมในละครที่มีโครงสร้างชัดเจนและวิธีการแสดงของนักแสดงที่ได้ออกแบบให้เหมาะสมกับผู้ชมทั้งในด้านทัศนคติและการแสดงออกทําาให้ผู้ชมมีปฏิสัมพันธ์และพัฒนาการทางสังคมที่ดีขึ้นในหลายกรณีจากการสัมภาษณ์ผู้ปกครองพบว่ามีหลายกรณีที่ผู้ชมแสดงสัญญาณของความสุขและความต้องการชมละครนักแสดงสามารถสื่อสารกับผู้ชมได้เหมาะสมมากขึ้นโดยให้ความสําาคัญกับผู้ชมในรายบุคคลและสามารถปรับการนําาเสนอตามแรงจูงใจของผู้ชม
This research aims to analyze and syn-thesize the acting method in sensory theatre that enhance the positive interaction between audi-ences with autism and actors. The researcher cre-ates a sensory theatre, self-study as an actor and facilitator. Participants in the study are 10 chil-dren with autism aged 4-18 years. Sensory theatre is a participatory play. The audiences interact with performers and explore their own senses through various theater activities. The audiences partici-pated 50 – 60 minute session once a week, for 4-6 weeks long. The story in a play has been grad-ually developed. The actors in the sensory the-atre guide the audiences to get familiar through a recreation. The primary resources used for the research were 1. The researcher’s work report 2. The record of positive interaction of the audienc-es while they are watching the show 3. In-depth interviews with parents of the participants 4. In-depth Interview with the drama therapist .The findings indicate that the well-constructed activ-ity arrangement in theatre and the appropriate design of acting style lead to the audience’s par-ticipation. These also improve their social skills during the process in many cases. According to the interviews, parents report that their children showed the sign of happiness and became more engaged with the show. At the end of the pro-cess, the actors can communicate with the audi-ences effectively. They can spend more time with each audience and also be able to adapt their presentational method by the audience’s motiva-tion.
This research aims to analyze and syn-thesize the acting method in sensory theatre that enhance the positive interaction between audi-ences with autism and actors. The researcher cre-ates a sensory theatre, self-study as an actor and facilitator. Participants in the study are 10 chil-dren with autism aged 4-18 years. Sensory theatre is a participatory play. The audiences interact with performers and explore their own senses through various theater activities. The audiences partici-pated 50 – 60 minute session once a week, for 4-6 weeks long. The story in a play has been grad-ually developed. The actors in the sensory the-atre guide the audiences to get familiar through a recreation. The primary resources used for the research were 1. The researcher’s work report 2. The record of positive interaction of the audienc-es while they are watching the show 3. In-depth interviews with parents of the participants 4. In-depth Interview with the drama therapist .The findings indicate that the well-constructed activ-ity arrangement in theatre and the appropriate design of acting style lead to the audience’s par-ticipation. These also improve their social skills during the process in many cases. According to the interviews, parents report that their children showed the sign of happiness and became more engaged with the show. At the end of the pro-cess, the actors can communicate with the audi-ences effectively. They can spend more time with each audience and also be able to adapt their presentational method by the audience’s motiva-tion.