Publication: ปาณาติบาตในเบญจศีล: วิเคราะห์การใช้เครื่องจักรและโปรแกรมฆ่าสัตว์
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2022
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารวิจัยธรรมศึกษา สำนักเรียนวัดอาวุธวิกสิตาราม
Journal of Dhammasuksa Research
Journal of Dhammasuksa Research
Volume
5
Issue
1
Edition
Start Page
126
End Page
140
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ปาณาติบาตในเบญจศีล: วิเคราะห์การใช้เครื่องจักรและโปรแกรมฆ่าสัตว์
Alternative Title(s)
Pàǹàtipàtain Five Precepts: Analyzing the Use of Machineand Programto Kill Animals
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความวิชาการฉบับนี้ มุ่งวิเคราะห์ประเด็นการใช้เครื่องจักรและโปรแกรมฆ่าสัตว์ในโรงฆ่าสัตว์ตามหลักเบญจศีลข้อปาณาติบาต โดยมี 2 กรณี คือ กรณีแรก การใช้เครื่องจักรฆ่าสัตว์ในโรงฆ่าสัตว์ มีบุคคลที่เกี่ยวข้อง 3 กลุ่ม ได้แก่ 1) ผู้ออกแบบและผลิตเครื่องจักร 2) ผู้ซื้อหรือเจ้าของโรงงาน และ 3) คนงานที่ใช้เครื่องจักร และกรณีที่สอง การใช้โปรแกรมฆ่าหรือควบคุมเครื่องจักรฆ่าสัตว์ในโรงฆ่าสัตว์ มีบุคคลที่เกี่ยวข้องโดยตรงในกระบวนการนี้ 3 กลุ่ม ได้แก่ 1) ผู้ออกแบบและผลิตโปรแกรมฆ่า 2) ผู้ซื้อโปรแกรมไปใช้หรือเจ้าของโรงงาน และ 3) คนงานที่ควบคุมหรือใช้โปรแกรมฆ่าในโรงฆ่าสัตว์ โดยพบว่า บุคคลกลุ่มที่ 1 ของทั้ง 2 กรณี อาจเข้าข่ายเป็นปาณาติบาตได้ ถ้ามีการโฆษณาคุณสมบัติของเครื่องจักรหรือโปรแกรมฆ่าด้วยหวังจูงใจให้เจ้าของโรงงานซื้อ ส่วนบุคคลกลุ่มที่ 2 ของทั้ง 2 กรณี อาจเข้าข่ายเป็นปาณาติบาตได้ใน 3 สถานะ คือ ผู้สั่งบังคับ (อาณัตติกประโยค) ผู้แสวงหาเครื่องมือฆ่าให้แก่คนงาน และผู้กล่าวพรรณนาคุณความตายหรือชักชวนเพื่อนให้ตั้งใจทำงาน และบุคคลกลุ่มที่ 3 ของทั้ง 2 กรณี อาจเข้าข่ายเป็นปาณาติบาตใน 2 สถานะ คือ ผู้ใช้เครื่องจักรหรือโปรแกรมฆ่า (ถาวรประโยค) และผู้กล่าวพรรณนาคุณความตายหรือชักชวนเพื่อนให้ตั้งใจทำงาน ส่วนพระพุทธศาสนามีมุมมองและท่าทีต่ออาชีพหรือการงานนี้ 5 ประการ คือ 1) การงดเว้นหรือไม่ประกอบอาชีพที่ผิดศีลธรรมแบบนี้ 2) ถ้าไม่มีทางเลือก ผู้กระทำจะต้องระลึกอยู่เสมอว่า มันเป็นอาชีพที่ผิดศีลธรรม 3) ไม่ปฏิบัติด้วยมิจฉาทิฏฐิ คือ หลงเข้าใจผิดว่า เป็นอาชีพหรือการงานที่เป็นกุศล 4) ไม่พึงมีความรู้สึกยินดีในขณะปฏิบัติหน้าที่ของตน และ 5) หากมีทางเลือกอื่น ก็ควรเดินออกจากการประกอบอาชีพนี้ และหันไปประกอบอาชีพที่ดีถูกต้องตามหลักศีลธรรม
This article aims to analyze the issue of using slaughtering machines and programs in abattoirs according to the Pàǹàtipàta (killing of animals) in the Five Precepts.There are 2 cases included in the analysis. Firstly, the use of slaughtering machines in the abattoir involves 3 groups of people: 1) the machine designer and manufacturer, 2) the machine purchaser or the abattoir owner, and 3) the workers using the machine. Secondly, the slaughtering program or control of the slaughteringmachine in the abattoir involves 3 groups of people: 1) the designer or manufacturer of the slaughtering program, 2) the program purchaser or the abattoir owner, and 3) the workers who control or use the slaughtering program. It was found out that the first group of both cases could be considered thePàǹàtipàtaif they advertise or motivate the abattoir owner to buy the slaughtering machines or program. The second group of both cases is considered to be partaking in the killing by one of the three statuses, namely: the person who commands the others to kill, the person who provides slaughtering tools to the workers, and the person who describes the good side of death or persuades others to partake in the actof killing. The third group of both cases could be considered as partaking in killing by one of the two statuses: the person who uses the machine or program to kill animals and a person who describes the good side of death or persuades others to partake in the act. Based on theBuddhist perspective, there are norms pertaining to the paid work that involves killing as follows: 1) One must abstain from this immoral work, 2) if there is no other choice, the one who partake in the act of killing must be aware that it isimmoral to undertakeit as work, 3) Onewho partakes in the act must not do it with the wrong view that it is a moral work, 4) there shouldbe no feelings of joy while practicing one's duty, and 5) if there is an alternative, one should walk away from this work and choose a moral work instead.
This article aims to analyze the issue of using slaughtering machines and programs in abattoirs according to the Pàǹàtipàta (killing of animals) in the Five Precepts.There are 2 cases included in the analysis. Firstly, the use of slaughtering machines in the abattoir involves 3 groups of people: 1) the machine designer and manufacturer, 2) the machine purchaser or the abattoir owner, and 3) the workers using the machine. Secondly, the slaughtering program or control of the slaughteringmachine in the abattoir involves 3 groups of people: 1) the designer or manufacturer of the slaughtering program, 2) the program purchaser or the abattoir owner, and 3) the workers who control or use the slaughtering program. It was found out that the first group of both cases could be considered thePàǹàtipàtaif they advertise or motivate the abattoir owner to buy the slaughtering machines or program. The second group of both cases is considered to be partaking in the killing by one of the three statuses, namely: the person who commands the others to kill, the person who provides slaughtering tools to the workers, and the person who describes the good side of death or persuades others to partake in the actof killing. The third group of both cases could be considered as partaking in killing by one of the two statuses: the person who uses the machine or program to kill animals and a person who describes the good side of death or persuades others to partake in the act. Based on theBuddhist perspective, there are norms pertaining to the paid work that involves killing as follows: 1) One must abstain from this immoral work, 2) if there is no other choice, the one who partake in the act of killing must be aware that it isimmoral to undertakeit as work, 3) Onewho partakes in the act must not do it with the wrong view that it is a moral work, 4) there shouldbe no feelings of joy while practicing one's duty, and 5) if there is an alternative, one should walk away from this work and choose a moral work instead.