Publication: การใช้คำเรียกขานของผู้ประกอบการค้า
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2001
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การใช้คำเรียกขานของผู้ประกอบการค้า
Alternative Title(s)
Address terms of sales people
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์ที่จะศึกษารูปแบบคำเรียกขานที่ผู้ประกอบการค้าใช้เรียกผู้ซื้อและศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างปัจจังทางสังคม ได้แก่ เพศของผู้ซื้อ อายุของผู้ซื้อ และสถานที่ประกอบการค้กับการใช้คำเรียกชานของผู้ประกอบการค้า กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ผู้ประกอบการค้าชายและหญิงกลุ่มละ 100 คน ภายในแต่ละกลุ่มแยกย่อยเป็นในห้างสรรพสินค้า 50 คน และตลวดนัด 50 คน รวมกลุ่มตัวอย่างทั้งสิ้น 200 คน ข้อมูลที่ใช้ในการศึกษาได้แก่ บทสนทนาระหว่างผู้ประกอบการค้ากับผู้ซื้อในห้างสรรพสินค้าและตลาดนัด สถิติที่ใช้ ได้แก่ ร้อยละ และค่าไคสแควร์ผลการศึกษาพบว่าผู้ประกอบการค้าประมาณร้อยละ 90 ไม่ใช้คำเรียกขานในการเรียกผู้ซื้อ ส่วนผู้ประกอบการค้าที่ใช้คำเรียกชานเรียกผู้ซื้อมีเพียงร้อยละ 10 เท่านั้นผลการศึกษายังพบด้วยว่าผู้ซื้อจำนวนมากกว่าร้อยละ 90 ไม่ใช้คำเรียกชานในการเรียกผู้ประกอบการค้าเช่นกันนอกจากนี้ ผลการวิเคราะห์ข้อมูลพบว่า เพศของผู้ซื้อ อายุของผู้ซื้อ และสถานที่ประกอบการค้าไม่มีผลต่อการใช้คำเรียกขานของผู้ประกอบการค้าและผู้ซื้อ
The strategies of naming electronic mail or e-mail accounts are studied in this thesis. It investigates the strategies of naming e-mail, the structure and the meaning of e- mail accounts by analyzing data collected via questionnaire and the Internet. The results of this study indicate that all e-mail users use the strategy of meaning in e-mail accounts naming. The strategy of meaning can be divided into six semantic domains: the naming-based strategy, the existence-based strategy, the non-existence- based strategy, the action-based strategy, the appearance-based strategy, and the geographically-based strategy. Among the strategies, the most often used is the naming- based strategy, and the least often used is the geographically-based strategy. Additionally, there are two types of structures of e-mail account names: single structure and compound structure. Among the types of structures, the mostly used is the single structure.
The strategies of naming electronic mail or e-mail accounts are studied in this thesis. It investigates the strategies of naming e-mail, the structure and the meaning of e- mail accounts by analyzing data collected via questionnaire and the Internet. The results of this study indicate that all e-mail users use the strategy of meaning in e-mail accounts naming. The strategy of meaning can be divided into six semantic domains: the naming-based strategy, the existence-based strategy, the non-existence- based strategy, the action-based strategy, the appearance-based strategy, and the geographically-based strategy. Among the strategies, the most often used is the naming- based strategy, and the least often used is the geographically-based strategy. Additionally, there are two types of structures of e-mail account names: single structure and compound structure. Among the types of structures, the mostly used is the single structure.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
คณะศิลปศาสตร์
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์