Publication: กสิณ 10 กับการบรรลุธรรมในคัมภีร์วิสุทธิมรรค
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2022
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารสหวิทยาการมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์
Journal of Multidisciplinary in Humanities and Social Sciences
Journal of Multidisciplinary in Humanities and Social Sciences
Volume
5
Issue
2
Edition
Start Page
517
End Page
527
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
กสิณ 10 กับการบรรลุธรรมในคัมภีร์วิสุทธิมรรค
Alternative Title(s)
Ten Kasina and The Enlightenment Found in Visuddhimagga
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษากสิณ 10 ในคัมภีร์วิสุทธิมรรค 2) เพื่อศึกษาวิเคราะห์กสิณ 10 กับการบรรลุธรรมในคัมภีร์วิสุทธิมรรค เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ โดยการศึกษาข้อมูลจากคัมภีร์พุทธศาสนาเถรวาท และเอกสารต่าง ๆ ที่เกี่ยวข้อง สรุปวิเคราะห์ เรียบเรียง บรรยายเชิงพรรณนา ผลการวิจัยพบว่า ส่วนกสิณ 10 กับการบรรลุธรรมในคัมภีร์วิสุทธิมรรค พบว่า การเพ่งปฐวีกสิณ เป็นต้น ใช้เป็นอารมณ์ของสมถกรรมฐานก่อนพัฒนาเข้าสู่วิปัสสนาเพื่อบรรลุธรรม โดยการเพ่งดินที่มีสัณฐานกลมประมาณ 1 คืบ 4 นิ้ว เป็นดินที่พระโยคีบุคคลต้องเพ่งทั่วไปพร้อมกัน มิใช่เพ่งเฉพาะเพียงส่วนใดส่วนหนึ่ง ความคิดที่สร้างขึ้นโดยอาศัยปฐวีนิมิตเป็นอารมณ์เรียกว่า ปฐวีกสิณ คือ ทำฌาน 4 และ ฌาน 5 ในปฐวีกสิณให้บังเกิดแล้วเพ่งมองเพื่อทำจิตให้เป็นสมาธิ ปฐวีกสิณสามารถใช้เป็นบาทฐานในการเข้าสู่วิปัสสนาได้เรียกว่าการเจริญวิปัสสนาแบบสมถยานิก คือวิธีการฝึกจิตด้วยการเจริญสมถกรรมฐานก่อนแล้วเจริญวิปัสสนาต่อเนื่องภายหลัง เป็นแบบวิธีการฝึกฝนพัฒนาจิตเพื่อความหลุดพ้นตามแนวทางแห่งเจโตวิมุตติ ซึ่งจะส่งผลให้ผู้ฝึกปฏิบัติบรรลุธรรมสำเร็จเป็นพระอรหันต์แบบอุภโตภาควิมุตติ เป็นต้น
The objectives of this article were 1) to study the 10 Kasina found in the Visuddhimagga text and 2) to analyze the 10 Kasina for enlightenment found in Visuddhimagga. The studied data was collected from primary sources of Early Buddhism and other concerned papers, then brought for analysis and finally compiled in descriptive type. The findings revealed an analysis of Kasina for enlightenment found in Visuddhimagga revealed that for Paṭhavīkasiṇa practice, for example, an object of tranquility’s meditation, prior to Vipassana, meditator contemplates at a round mud with 1.4 inches which requires entirely observing as one, not only a participatory object. The perceptual figure of Kasina, an object imagined lying on earth perception was called as Paṭhavikasiṇa. Then having completed 4 form absorptions, and 4 formless absorptions through Paṭhavīkasina concentration, meditator can use it as a base for the Vipassana entrance called as Samathayānika which refers to the mental development by tranquility before insight investigation. This Samathayānika is a mental training for liberation according to Cetovimutti or mentality liberation type, which leads to Arahatship as Ubhatobhāgavimutti etc.
The objectives of this article were 1) to study the 10 Kasina found in the Visuddhimagga text and 2) to analyze the 10 Kasina for enlightenment found in Visuddhimagga. The studied data was collected from primary sources of Early Buddhism and other concerned papers, then brought for analysis and finally compiled in descriptive type. The findings revealed an analysis of Kasina for enlightenment found in Visuddhimagga revealed that for Paṭhavīkasiṇa practice, for example, an object of tranquility’s meditation, prior to Vipassana, meditator contemplates at a round mud with 1.4 inches which requires entirely observing as one, not only a participatory object. The perceptual figure of Kasina, an object imagined lying on earth perception was called as Paṭhavikasiṇa. Then having completed 4 form absorptions, and 4 formless absorptions through Paṭhavīkasina concentration, meditator can use it as a base for the Vipassana entrance called as Samathayānika which refers to the mental development by tranquility before insight investigation. This Samathayānika is a mental training for liberation according to Cetovimutti or mentality liberation type, which leads to Arahatship as Ubhatobhāgavimutti etc.