Publication: วิเคราะห์เชิงปรัชญาเรื่องนรกและสวรรค์ที่ปรากฏในคัมภีร์มาลัยโผดโลกของล้านนา
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2018
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารปณิธาน
Panidhana Journal
Panidhana Journal
Volume
14
Issue
2
Edition
Start Page
400
End Page
414
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
วิเคราะห์เชิงปรัชญาเรื่องนรกและสวรรค์ที่ปรากฏในคัมภีร์มาลัยโผดโลกของล้านนา
Alternative Title(s)
Philosophical Analysis of Hell and Heavenin Malai Pod Lok of Lanna Scripture
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การวิจัยนี้ มีวัตถุประสงค์ 3 ประการ คือ 1) เพื่อศึกษาเกี่ยวกับนรกและสวรรค์ในพุทธปรัชญา 2) เพื่อศึกษาเกี่ยวกับนรกและสวรรค์ในคัมภีร์มาลัยโผดโลก 3) เพื่อวิเคราะห์เชิงปรัชญาเกี่ยวกับนรกและสวรรค์ในคัมภีร์มาลัยโผดโลก โดยเป็นการศึกษาเชิงเอกสาร ผลการวิจัย พบว่า พุทธปรัชญาถือว่านรกและสวรรค์เป็นสิ่งที่มีอยู่จริงในสองลักษณะ คือ ความเป็นจริงในเชิงสภาวะทางกายภาพ คือ มีพื้นที่อยู่จริงในกาลอวกาศนี้ และความเป็นจริงในเชิงสภาวะทางจิตภาพ คือมีอยู่ในมิติทางจิต คัมภีร์มาลัยโผดโลกแต่งขึ้นครั้งแรกในพม่า เมื่อราวพุทธศตวรรษที่ 16 – 18 เรียกว่า “มาเลยยสูตร” โดยได้เค้าโครงมาจากนิทานของลังกา ส่งผลให้มีการแต่ง “คัมภีร์มาเลยยเทวัตเถรวัตถุ” ในราวพุทธศตวรรษที่ 20 – 21 และเมื่อราวปลายพุทธศตวรรษที่ 22 ได้มีการแต่งมาลัยยวัตถุทีปนีฎีกา เพื่อขยายความ จนกระทั่งได้เป็นเค้าโครงของการแต่งคัมภีร์มาลัยโผดโลก การเทศนาคัมภีร์มาลัยโผดโลกนิยมเทศน์ด้วยการอ่านตามคัมภีร์ด้วยทำนองธรรมวัตร มี 5 ส่วน คือ บทปณามคาถา การกล่าวบทพระบาลีนิกเขปบท อารัมภบท เนื้อเรื่อง และการสรุป/กล่าวถึงอานิสงส์ เนื้อหาของคัมภีร์มาลัยโผดโลก กล่าวถึงนรกสวรรค์ บาปบุญคุณโทษ และพระศรีอริยเมตไตรย ส่วนอิทธิพลของคัมภีร์มาลัยโผดโลก พบว่า มี 3 ด้าน คือ อิทธิพลด้านศีลธรรมจริยธรรม อิทธิพลด้านพิธีกรรมงานอวมงคล และอิทธิพลด้านการศึกษาภาษาล้านนา นรกและสวรรค์ในพุทธปรัชญาและในคัมภีร์มาลัยโผดโลก มีความเหมือนกันและแตกต่างกัน ดังนี้ สามารถวิเคราะห์ได้ 3 ส่วน คือ การวิเคราะห์นรกและสวรรค์ในเชิงจักรวาลวิทยา การวิเคราะห์นรกและสวรรค์ในเชิงญาณวิทยา และการวิเคราะห์นรกและสวรรค์ในเชิงจริยศาสตร์
The objectives of this research are: 1) to study the concepts of hell and heaven in Buddhist philosophy 2) to study the concepts of hell and heaven in Lanna Scripture Mālai Phod Lōk 3) To analyze the philosophical aspects of concepts of hell and heaven in Mālai Phod Lōk between traditional Buddhist philosophy and Lanna Scripture. The research was conducted by the qualitative research method.Buddhist philosophy treats heaven and hell as dissimilar concepts that exists in two realms of reality which are the physical conditions is a physical space in this space-time, and the reality in the mentality, which exist in mindMālai Phod Lōk was first composed in Myanmar. During 11th-13th centu-ry, it was called Malai Sutta in Burma. Thus, by the 15th -16th centuries, it was called “Mali”. It can be argued that the term is derived from the narrative of Cey-lon tradition. Subsequently, the result is a composing of Mā lœ̄iya thēwatthērawat-thu in the 17th century. The story got published and spreaded afterwards. The preaching of the precepts of the world is preached by reading the scriptures in the morality, there are five parts: the chanting spell, the preface Bali, introductory narrative, and the summary/mention of virtue. The content of the worldly wreaths. The hell is heaven, sin, and blessed merit. The influence of the garland on the world is found in three aspects: the influence of morality. Ritual influence, misfortune and the influence of Lanna language education.Concepts of heaven and hell between Buddhist philosophy and the Mālai Phod Lōk in Lanna Scripture can be found both similarity and differentiality. It can be analyzed into three parts: the analysis of hell and heaven in cosmology, analy-sis of hell and heaven in epistemology and the analysis of hell and heaven in ethics
The objectives of this research are: 1) to study the concepts of hell and heaven in Buddhist philosophy 2) to study the concepts of hell and heaven in Lanna Scripture Mālai Phod Lōk 3) To analyze the philosophical aspects of concepts of hell and heaven in Mālai Phod Lōk between traditional Buddhist philosophy and Lanna Scripture. The research was conducted by the qualitative research method.Buddhist philosophy treats heaven and hell as dissimilar concepts that exists in two realms of reality which are the physical conditions is a physical space in this space-time, and the reality in the mentality, which exist in mindMālai Phod Lōk was first composed in Myanmar. During 11th-13th centu-ry, it was called Malai Sutta in Burma. Thus, by the 15th -16th centuries, it was called “Mali”. It can be argued that the term is derived from the narrative of Cey-lon tradition. Subsequently, the result is a composing of Mā lœ̄iya thēwatthērawat-thu in the 17th century. The story got published and spreaded afterwards. The preaching of the precepts of the world is preached by reading the scriptures in the morality, there are five parts: the chanting spell, the preface Bali, introductory narrative, and the summary/mention of virtue. The content of the worldly wreaths. The hell is heaven, sin, and blessed merit. The influence of the garland on the world is found in three aspects: the influence of morality. Ritual influence, misfortune and the influence of Lanna language education.Concepts of heaven and hell between Buddhist philosophy and the Mālai Phod Lōk in Lanna Scripture can be found both similarity and differentiality. It can be analyzed into three parts: the analysis of hell and heaven in cosmology, analy-sis of hell and heaven in epistemology and the analysis of hell and heaven in ethics