Publication: ครูหมอ : พลวัตความเชื่อที่สัมพันธ์กับวิถีชีวิตของคนในชุมชนตำบลคูเต่า อำเภอหาดใหญ่ จังหวัดสงขลา (พ.ศ. 2460 - 2559)
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2018
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ครูหมอ : พลวัตความเชื่อที่สัมพันธ์กับวิถีชีวิตของคนในชุมชนตำบลคูเต่า อำเภอหาดใหญ่ จังหวัดสงขลา (พ.ศ. 2460 - 2559)
Alternative Title(s)
Kru Mour : The Dynamic Belief Related to the Local Way of Life of People in Ku Tao, Hat Yai, Songkhla Province (B.E. 2460 - 2559)
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาหวัดด้านความเชื่อเรื่องครูหมอที่สัมพันธ์กับวิธีชีวิตของคนในชุมชนตำบลคูเต่า อำเภอหาดใหญ่ จังหวัดสงขลา โดยใช้วิธีวิจัยเชิงคุณภาพเก็บรวบรวมข้อมูล 2 วิธี คือ เก็บรวบรวมข้อมูลจากเอกสารที่เกี่ยวข้อง และวิธีการเก็บรวบรวมข้อมูลภาคสนาม วิธีการสังเกต และสัมภาษณ์กลุ่มศิลปินพื้นบ้าน กลุ่มหมอผู้ประกอบพิธีกรรม กลุ่มร่างทรง และเครือญาติจำนวน 8 สายตระกูล ที่ยังคงสืบทอดความเชื่อครูหมอมาจนถึงปัจจุบันไม่น้อยกว่า 3 ช่วงอายุคน อีกทั้งคนในสายตระกูลเป็นผู้มีความรู้ด้านความเชื่อพิธีกรรม จารีต การสืบทอด ตลอดจนบทบาทและสถานภาพในครอบครัวและชุมชน ที่อาศัยอยู่ในชุมชนตำบลคูเต่า โดยเฉพาะในพื้นที่หมู่ที่ 8 บ้านดอน หมู่ที่ 9 บ้านหัวควาย และหมู่ที่ 10 บ้านบางโทง จำนวน 27 คน โดยใช้แบบสัมภาษณ์ ทั้งแบบมีโครงสร้างและแบบไม่มีโครงสร้าง รวมทั้งการสนทนากลุ่ม การวิเคราะห์ข้อมูลใช้แนวคิดระบบเครือญาติ แนวคิดและโลกทรรศน์ของระบบความสัมพันธ์ และความรู้เกี่ยวกับแผนพัฒนาเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติ เพื่อหาคำตอบตามวัตถุประสงค์ของการวิจัย
ผลการศึกษาพบว่า “ความเชื่อครูหมอ" มีการคงอยู่และปรับปรนไปตามลักษณะการเปลี่ยนแปลงทางสังคม และการดำเนินชีวิตในแต่ละช่วงเวลาของกลุ่มคนในสายตระกูลที่สืบทอดความเชื่อครูหมอทั้ง 4 ประเภท คือ ครูหมอโนรา ครูหมออกาหลอ ครูหมอโต๊ะครึม แะครูหมอต่อกระดูก แบ่งได้เป็น 3 ช่วง คือ ช่วงที่หนึ่ง ครูหมอยุค “นาดอนเรือแจว” (ระหว่าง พ.ศ.2460 - พ.ศ.2509) ช่วงนี้ความเจริญยังเข้ามาไม่ถึงชุมชน ครูหมอมีสถานะเป็นสิ่งศักดิ์สิทธิ์ที่เป็นที่พึ่งทั้งทางกายและทางใจ ช่วงที่สอง ครูหมอยุค “สองแถวเข้าเมือง” (ระหว่าง พ.ศ. 2510 - พ.ศ.2529) ชุมชนเริ่มมีการเปลี่ยนแปลงด้านโครงสร้างพื้นฐานอันเนื่องมาจากแผนพัฒนาเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติ
ช่วงที่สาม ครูหมอยุค "พบกันงานบุญ” (ระหว่าง พ.ศ. 2530 - พ.ศ. 2559) ชุมชนมีการเปลี่ยนแปลงและพัฒนาทั้งด้านคมนาคม การศึกษา การสื่อสาร และการประกอบอาชีพ กลุ่มคนในสายตระกูลมีค่านิยมศึกษาเล่าเรียน ทำงาน และตั้งถิ่นฐานภายนอกชุมชนซึ่งนำสู่การมีรายได้ที่มั่นคง
การเปลี่ยนแปลงทางสังคมทุกช่วงเวลาส่งผลต่อผู้สืบทอดความเชื่อครูหมอทุกสายตระกูลที่มีการปรับปรนจารีต ข้อปฏิบัติ การสืบทอด สถานะในระดับครอบครัวและระดับชุมชนเพื่อไม่ให้เป็นอุปสรรคต่อการดำเนินชีวิตในแต่ละช่วงเวลา ถึงแม้ว่าลูกหลานรุ่นปัจจุบันจะไม่ค่อยให้ความสนใจมากนัก แต่กลุ่มคนส่วนใหญ่ในสายตระกูลยังคงพึ่งพาอำนาจอันศักดิ์สิทธิ์ของครูหมอในการดำเนินชีวิต เป็นที่พึ่งทั้งทางกายและใจ ท่ามกลางกระแสทางสังคมที่เปลี่ยนแปลงอย่างไม่หนูนิ่ง กลุ่มนายใจระกูลยังกอดจน กรุหนอให้คงอยู่ในวิถีชีวิตของคนตำบลคูเต่าการให้ความเชื่อครูหมอไป
The research's objective was to study the dynamic belief about Kru Mour that relates to the local way of life of people in Ku Tao Community, Hat Yai, Songkhla Province. The research had done using quality research approach. The researcher had collected the data from related document and site survey. By observing and interviewing local artists, master of ceremonies, mediums and relatives from 8 lineages that inherit the belief of Kru Mour for no less than 3 generations in Moo 8 Baan Don, Mo0 9 Baan Hua Kwai and Moo 10 Baan Bang Thong. The researcher had interviewed 27 interviewees by applying structural, non-structural and group discussion. The data analysis had employed relatives system as well as idea and vision of the relationship system. Moreover, the researcher also utilized knowledge from National Economic and Social Development Plan to the pursuit of answer followed the research's objective. According to the study, it was found out that the belief of Kru Mour still exists and adapts to the context of social change and local way of life of the people who believe in Kru Mour in each period of time. There are 4 main types of Kru Mour, which are Kru Mour Nora, Kru Mour Kalor, Kru Mour To-Krum and Kru Mour Tor Kra Duk. The belief of Kru Mour can be separated in to 3 main periods. The first period was "Na Don Rue Jaeow" (during 2460 2509 B.E.). During this period of time, modemity did not enter the community yet. Kru mour was believed to be holy image among the local people. The second period was "Song Taeow Kao Muang" (during 2510- 2529 B.E.). Thanks to the National Economic and Social Development Plan, the change of basic facilities in the community could be seen clearer. The third period was "Pob Kan Ngan Boon" (during 2530 - 2559 B.E.). There were big changes and developments in transportation, education, communication and occupation. All of these factors brought about the change in local social value. However, the belief and status of Kru Mour still go on and inherit to the latter generation in this dynamic society. This social change through time affects to the belief of Kru Mour. Those changes in custom, practice and inheritance would not be an obstacle for the latter generation's way of life. Although, the belief in Kru Mour would not get a huge interest among their descendants. Most of the people in Ku Tao community still relied on the holy belief of Kru Mour in leading their way of lives.
The research's objective was to study the dynamic belief about Kru Mour that relates to the local way of life of people in Ku Tao Community, Hat Yai, Songkhla Province. The research had done using quality research approach. The researcher had collected the data from related document and site survey. By observing and interviewing local artists, master of ceremonies, mediums and relatives from 8 lineages that inherit the belief of Kru Mour for no less than 3 generations in Moo 8 Baan Don, Mo0 9 Baan Hua Kwai and Moo 10 Baan Bang Thong. The researcher had interviewed 27 interviewees by applying structural, non-structural and group discussion. The data analysis had employed relatives system as well as idea and vision of the relationship system. Moreover, the researcher also utilized knowledge from National Economic and Social Development Plan to the pursuit of answer followed the research's objective. According to the study, it was found out that the belief of Kru Mour still exists and adapts to the context of social change and local way of life of the people who believe in Kru Mour in each period of time. There are 4 main types of Kru Mour, which are Kru Mour Nora, Kru Mour Kalor, Kru Mour To-Krum and Kru Mour Tor Kra Duk. The belief of Kru Mour can be separated in to 3 main periods. The first period was "Na Don Rue Jaeow" (during 2460 2509 B.E.). During this period of time, modemity did not enter the community yet. Kru mour was believed to be holy image among the local people. The second period was "Song Taeow Kao Muang" (during 2510- 2529 B.E.). Thanks to the National Economic and Social Development Plan, the change of basic facilities in the community could be seen clearer. The third period was "Pob Kan Ngan Boon" (during 2530 - 2559 B.E.). There were big changes and developments in transportation, education, communication and occupation. All of these factors brought about the change in local social value. However, the belief and status of Kru Mour still go on and inherit to the latter generation in this dynamic society. This social change through time affects to the belief of Kru Mour. Those changes in custom, practice and inheritance would not be an obstacle for the latter generation's way of life. Although, the belief in Kru Mour would not get a huge interest among their descendants. Most of the people in Ku Tao community still relied on the holy belief of Kru Mour in leading their way of lives.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
บัณฑิตวิทยาลัย
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยทักษิณ