Publication: การวิเคราะห์ปริจเฉทรายการโทรทัศน์ "หัวหมอจ้อข่าว"
View online Resources
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2006
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การวิเคราะห์ปริจเฉทรายการโทรทัศน์ "หัวหมอจ้อข่าว"
Alternative Title(s)
A discourse analysis of "Huamochokhao" TV program
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
วิทยานิพนธ์ฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาโครงสร้าง ผลัด และกลวิธีทางภาษาในปริจเฉทการสนทนารายการโทรทัศน์ "หัวหมอจ้อข่าว" ข้อมูลที่ใช้ศึกษาได้จากสำเนาแถบวิดิทัศน์การสนทนาระหว่างผู้ดำเนินรายการ ในรายการโทรทัศน์ "หัวหมอจ้อข่าว" ตั้งแต่เดือนกรกฎาคมถึงเดือนกันยายน พ.ศ. 2547 จำนวน 26 ครั้ง รวมเป็นระยะเวลาประมาณ 650 นาที ผลการศึกษาเรื่องโครงสร้างและผลัด ของปริจเฉทการสนทนาในรายการโทรทัศน์ "หัวหมอจ้อข่าว" พบว่าสามารถแบ่งองค์ประกอบของโครงสร้างออกได้เป็น 3 ส่วน ได้แก่ 1.) ส่วนนำ ประกอบด้วยองค์ประกอบที่ปรากฏตายตัว และองค์ประกอบที่ปรากฏไม่ตายตัว 2.) ส่วนเนื้อหา ประกอบด้วยองค์ประกอบที่ปรากฏตายตัว ได้แก่ การเล่าประเด็นข่าวที่นำมาจากหนังสือพิมพ์ไทยรายวัน การให้ความรู้เกี่ยวกับกฎหมาย และการเข้าโฆษณา 3.) ส่วนท้ายประกอบด้วยองค์ประกอบที่ปรากฏตายตัว และองค์ประกอบที่ปรากฏไม่ตายตัว ส่วนเรื่องผลัดการสนทนาพบว่า ส่วนใหญ่เป็นผลัดการสนทนาที่มีการวางแผน ซึ่งได้กำหนดหน้าที่หลักของผู้ดำเนินรายการแต่ละคนให้ดำเนินผลัดในองค์ประกอบของโครงสร้างแต่ละส่วน การศึกษาเรื่องกลวิธีทางภาษา พบว่ามีการเลือกใช้กลวิธีทางภาษา เพื่อให้บรรลุจุดประสงค์ของปริจเฉท ซึ่งแบ่งออกเป็น 2 ประการ ได้แก่ จุดประสงค์ในเชิงการสื่อสารและจุดประสงค์ในเชิงพาณิชย์ การเลือกใช้กลวิธีทางภาษาเรียงตามลำดับการปรากฏจากมากไปหาน้อยมี 11 กลวิธี ดังนี้ 1. การใช้ภาษาไม่เป็นทางการ 2. การขยายความ 3. การสมมติ 4. การอ้างอิง 5. การหักมุม 6. การใช้ถ้อยคำโน้มน้าวหรือเชิญชวนอย่างตรงไปตรงมา 7. การใช้คำเลียนเสียง 8. การใช้คำขยายกริยาเกินจริง 9. การเล่นคำ 10. การบริภาษ 11. การหยอกเย้า
The study aims at examining structures, turns and language strategies of conversation among the reporters of “HUAMOCHOKHAO” television program. The study conducted about 650 minuites from 26 recorded compact discs of the period from July to September, 2004. Structures of conversation found in this study can be catagorized into three parts, 1) Introduction composed by fixed and unfixed factors, 2) Content composed by fixed factor starting with report on daily newspaper, providing knowledge of law and lastly before advertisement break, highlight issue of next part of the program. 3) Ending composed by fixed and unfixed factors. As for turns used in the program, the study has found that most of them were planned and set for masters according to each role in the program. It is found that the language strategy is used to complete the goal of discourse which divided to be communicative and commercial. The following eleven strategies are found and ordered according to most frequent of use 1. Using informal language 2. Magnifying content 3. Assuming 4. Citing 5. Using punch line 6. Using persuasive 7. Onomatopoeia 8.Using over adverb 9.using puns 10.Using condemn 11. Teasing
The study aims at examining structures, turns and language strategies of conversation among the reporters of “HUAMOCHOKHAO” television program. The study conducted about 650 minuites from 26 recorded compact discs of the period from July to September, 2004. Structures of conversation found in this study can be catagorized into three parts, 1) Introduction composed by fixed and unfixed factors, 2) Content composed by fixed factor starting with report on daily newspaper, providing knowledge of law and lastly before advertisement break, highlight issue of next part of the program. 3) Ending composed by fixed and unfixed factors. As for turns used in the program, the study has found that most of them were planned and set for masters according to each role in the program. It is found that the language strategy is used to complete the goal of discourse which divided to be communicative and commercial. The following eleven strategies are found and ordered according to most frequent of use 1. Using informal language 2. Magnifying content 3. Assuming 4. Citing 5. Using punch line 6. Using persuasive 7. Onomatopoeia 8.Using over adverb 9.using puns 10.Using condemn 11. Teasing
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
อักษรศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
คณะอักษรศาสตร์
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย