Publication: บทวิพากษ์มโนทัศน์ฮิปสเตอร์ในสังคมไทยร่วมสมัย: ผ่านกรอบแนวคิดอุตสาหกรรมวัฒนธรรมของอดอร์โน
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2016
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารปณิธาน
Panidhana Journal
Panidhana Journal
Volume
12
Issue
2
Edition
Start Page
231
End Page
248
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
บทวิพากษ์มโนทัศน์ฮิปสเตอร์ในสังคมไทยร่วมสมัย: ผ่านกรอบแนวคิดอุตสาหกรรมวัฒนธรรมของอดอร์โน
Alternative Title(s)
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อนำเสนอการวิเคราะห์กระแสฮิปสเตอร์ในสังคมไทยร่วมสมัย การบริโภคสินค้าและบริการของมวลชน รวมไปถึงกระแสฮิปสเตอร์ได้กลายมาเป็นแบรนด์ให้กับสินค้าและบริการต่างๆ ผ่านกรอบแนวคิดอุตสาหกรรมวัฒนธรรมของธีโอดอร์ อดอร์โน วัฒนธรรมฮิปสเตอร์ มีจุดกำเนิดในช่วงสงครามโลกครั้งที่สอง มีแนวคิดที่มุ่งแสวงหาคุณค่าของชีวิตที่หลุดออกจากกรอบสังคม แสดงออกถึงอัตลักษณ์ของตนเองที่อาจมีความย้อนแย้งต่อวัฒนธรรมกระแสหลัก ทว่ากระแสฮิปสเตอร์ในสังคมไทยร่วมสมัย สามารถมองได้ว่า เป็นเพียงจุดขายสำหรับการดึงดูดมวลชนเพื่อส่งเสริมอุตสาหกรรมต่างๆ ในระบบทุนนิยมเท่านั้น เนื่องจากการใช้แนวคิดเพียงส่วนเสี้ยวหนึ่งของความเป็นปัจเจกของวัฒนธรรมฮิปสเตอร์แทรกซึมเข้ากับทัศนคติและชีวิตประจำวันของมวลชนอย่างแยกไม่ออก ผูกเข้ากับสินค้าและบริการ เป็นการสร้างความโดดเด่นให้สินค้าที่มีภาพลักษณ์ของฮิปสเตอร์แตกต่างไปจากสินค้าอื่น อีกทั้งยังช่วยปกปิดความต้องการที่แท้จริงของนายทุน ซึ่งก็คือการสร้างกำไรและขับเคลื่อนเศรษฐกิจให้ดำเนินต่อไปได้ นั่นทำให้กระแสฮิปสเตอร์ที่เข้ามามีอิทธิพลต่อมวลชนในสังคมไทยร่วมสมัย ทั้งในสื่อสังคมออนไลน์ ในการบริโภคสินค้า และกระแส ฮิปสเตอร์ในฐานะแบรนด์ แต่กลับไม่สามารถเปลี่ยนวิถีชีวิตของมวลชนอย่างแท้จริง วัฒนธรรมฮิปสเตอร์จึงไม่ได้มีความหมายใดๆ ต่อมวลชน เป็นเพียงการเสพกระแสฮิปสเตอร์ในฐานะสินค้าและบริการเท่านั้น
This article aims to analyze the concept of “Hipster” in contemporary Thai society. It, mainly, suggests that Thai consumer products, and services have been adapting concept of hipster in order to increase sales. It can be argued that this phenomenon is explicable in term of culture industry coined by Theodore Adorno.Hipster in late twentieth century tried to find authentic life value. Its characteristics involve
trying to break out of social frame-work, express the identity that might be mass culture rebel. On the other hand, concept of Hipster in contemporary Thai society does not share the same characteristics mentioned. Concept of Thai hipster, arguably, exists only because of increasing sales in capital-ism. Thai hipster prefer to, individually, distinct themselves from mass culture. Thai hipster is blinded from capitalist profitability. In contemporary Thai society, the concept of hipster has been trans-formed into culture industry by capitalism.
This article aims to analyze the concept of “Hipster” in contemporary Thai society. It, mainly, suggests that Thai consumer products, and services have been adapting concept of hipster in order to increase sales. It can be argued that this phenomenon is explicable in term of culture industry coined by Theodore Adorno.Hipster in late twentieth century tried to find authentic life value. Its characteristics involve
trying to break out of social frame-work, express the identity that might be mass culture rebel. On the other hand, concept of Hipster in contemporary Thai society does not share the same characteristics mentioned. Concept of Thai hipster, arguably, exists only because of increasing sales in capital-ism. Thai hipster prefer to, individually, distinct themselves from mass culture. Thai hipster is blinded from capitalist profitability. In contemporary Thai society, the concept of hipster has been trans-formed into culture industry by capitalism.