Publication: ความไม่เสมอภาคทางเพศ: การศึกษาวิเคราะห์ในมุมมองจริยศาสตร์
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2019
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสาร มจร ปรัชญาปริทรรศน์
Journal of MCU Philosophy Review
Journal of MCU Philosophy Review
Volume
2
Issue
1
Edition
Start Page
1
End Page
10
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ความไม่เสมอภาคทางเพศ: การศึกษาวิเคราะห์ในมุมมองจริยศาสตร์
Alternative Title(s)
Gender Inequality: A Critical Study in Ethical Viewpoint
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความนี้มุ่งศึกษาประเด็นปัญหาเรื่องความไม่เสมอภาคทางเพศที่มีการถกเถียงกันในพระพุทธศาสนาในเรื่องนี้มีทัศนะของกลุ่มที่มีความคิดเห็นว่าท่าทีของพระพุทธศาสนาที่มีต่อสถานภาพของผู้หญิงจากกรณีที่พระพุทธเจ้าไม่ทรงอนุญาตให้มีการอุปสมบทภิกษุณีตั้งแต่แรกนั้นมีลักษณะของความไม่เสมอภาคทางเพศส่วนอีกกลุ่มมีความคิดเห็นว่าพระพุทธศาสนามีท่าทียกย่องและให้เกียรติผู้หญิงบทความนี้ต้องการพิสูจน์ว่าการถกเถียงกันดังกล่าวนั้นไม่ได้พิจารณาผ่านมุมมองจริยศาสตร์ทางศาสนาเป็นเพียงการถกเถียงกันบนฐานของจริยศาสตร์ทางสังคมเท่านั้นสิ่งที่ผู้เขียนประสงค์จะพิสูจน์ก็คือการถกเถียงในประเด็นเรื่องความไม่เสมอภาคทางเพศกับกรณีที่พระพุทธเจ้าทรงอนุญาต/ไม่ทรงอนุญาตให้มีการอุปสมบทภิกษุณีนั้นควรพิจารณาจากเหตุผลในบริบทของจริยศาสตร์ทางศาสนาเท่านั้นเพราะเป็นการมองมนุษย์จากสภาวะที่แท้จริง(ขันธ์5) ไม่ได้มองจากความเป็นเพศภาวะ
In this article, an attempt was purposelymade to study theethical problem of gender inequality detectedin Buddhism. In this work, it appeared that, on the one hand, some groups are of the view that Buddhist attitude towards women's status concerning thetimewhen the Buddha did not allow ordinationto Bhikhshuni obviouslyshows the inequality. On the other hand, some groups are of the view that Buddhismhas no place for inequality but honor. In this article, it was made to criticallyprove that both debates are not centeredon religious ethical point of view
itis onlycenteredonsocial ethical dimension. In proving this debate, this article was found thatsuch debate as to whether or not the ordination should be given to Bhikhshuni, should takeonly religious ethics by virtue of human natureinto account, not gender.
In this article, an attempt was purposelymade to study theethical problem of gender inequality detectedin Buddhism. In this work, it appeared that, on the one hand, some groups are of the view that Buddhist attitude towards women's status concerning thetimewhen the Buddha did not allow ordinationto Bhikhshuni obviouslyshows the inequality. On the other hand, some groups are of the view that Buddhismhas no place for inequality but honor. In this article, it was made to criticallyprove that both debates are not centeredon religious ethical point of view
itis onlycenteredonsocial ethical dimension. In proving this debate, this article was found thatsuch debate as to whether or not the ordination should be given to Bhikhshuni, should takeonly religious ethics by virtue of human natureinto account, not gender.