Publication: แนวคิดเรื่องพระเมตเตยยะในวรรณกรรมพระพุทธศาสนาล้านนา
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2022
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
2697-6676 (Online)
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารวิชาการธรรมทรรศน์
Volume
22
Issue
1
Edition
Start Page
319
End Page
329
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
แนวคิดเรื่องพระเมตเตยยะในวรรณกรรมพระพุทธศาสนาล้านนา
Alternative Title(s)
Concept of Metteyya in Lan Na Buddhist Literature
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
แนวคิดเรื่องพระเมตเตยยะผู้ ซึ่งจะเป็นพระพุทธเจ้าในอนาคตถูกยอมรับกันทั้งในพระพุทธศาสนาเถรวาทและมหายาน แต่ในคัมภีร์หลักของพระพุทธศาสนาเถรวาทคือพระไตรปิฎก ได้กล่าวถึงเรื่องราวของพระองค์ไว้น้อยมากจะมีก็แต่คัมภีร์ในยุคหลังในลังกาและล้านนาที่พูดถึงเรื่องราวของพระองค์ไว้อย่างชัดแจ้งในชื่อเรื่อง อนาคตวงส์ ถึงกระนั้น เนื้อหาของวรรณกรรมทั้ง 2 แห่งก็แตกต่างกัน ในล้านนานอกจากความเชื่อในเรื่องพระเมตเตยยพุทธเจ้าที่ปรากฏในตอนท้ายของวรรณกรรมบาลี ที่ผู้เขียนหรือผู้ทำตั้งจิตปรารถนาขอให้ได้เกิดร่วมสมัยพระเมตเตยยพุทธเจ้าแล้ว พุทธศาสนิกชนที่ต้องการไปเกิดร่วมสมัยพระเมตเตยยพุทธเจ้าต้องฟังเทศน์มหาชาติเวสสันดรอย่างต่อเนื่องกันตลอดเวลาหนึ่งวัน ทำให้เกิดประเพณีการเทศน์มหาชาติเวสสันดรขึ้น
The concept of Metteyya, the future Buddha, has been accepted in both Theravada and Mahayana Buddhism. However, he was mentioned very little in the main Theravada Pali cannon, the Tipitaka. Metteyya appeared later in the local Buddhist texts in Lanka and Lan Na called Anagatavamsa. The details of the two texts were differ. In Lan Na text, the belief in Metteyya exists at the end of the Pali literature in which the devotees would set their mind to be born in the age of the Metteyya. In order to be born at the age of Metteyya, one needs to listen to Jataka for one day continuously. This practice promotes one of the important Buddhist tradition called mahajataka-vessantara preaching.
The concept of Metteyya, the future Buddha, has been accepted in both Theravada and Mahayana Buddhism. However, he was mentioned very little in the main Theravada Pali cannon, the Tipitaka. Metteyya appeared later in the local Buddhist texts in Lanka and Lan Na called Anagatavamsa. The details of the two texts were differ. In Lan Na text, the belief in Metteyya exists at the end of the Pali literature in which the devotees would set their mind to be born in the age of the Metteyya. In order to be born at the age of Metteyya, one needs to listen to Jataka for one day continuously. This practice promotes one of the important Buddhist tradition called mahajataka-vessantara preaching.