Publication: การศึกษาปัญหาการออกเสียงสัทอักษรจีนของนักศึกษามหาวิทยาลัยราชภัฏกาญจนบุรี
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2016
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารวิชาการ มหาวิทยาลัยราชภัฏกาญจนบุรี
Journal of Kanchanaburi Rajabhat University
Journal of Kanchanaburi Rajabhat University
Volume
5
Issue
1
Edition
Start Page
82
End Page
90
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การศึกษาปัญหาการออกเสียงสัทอักษรจีนของนักศึกษามหาวิทยาลัยราชภัฏกาญจนบุรี
Alternative Title(s)
A Problem of Pronouncing Chinese Phonetic Alphabets of KanchanaburiRajabhat University Students
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาปัญหาการออกเสียงสัทอักษรจีนของนักศึกษา เพื่อศึกษาสาเหตุของปัญหาการออกเสียงสัทอักษรจีนของนักศึกษา และเพื่อนำาผลการวิจัยที่ได้เป็นแนวทางในการพัฒนาการเรียนการสอน การออกเสียงสัทอักษรจีนให้เกิดประสิทธิภาพยิ่งขึ้น กลุ่มตัวอย่างเป็นนักศึกษา จำนวน 38 คนเครื่องมือการวิจัยประกอบด้วยแบบทดสอบและแบบสอบถามผลการวิจัยพบว่า นักศึกษามีปัญหาในการออกเสียงสัทอักษรจีนทั้งพยัญชนะ สระ และวรรณยุกต์ ปัญหาการออกเสียงพยัญชนะ เช่น นักศึกษาไม่สามารถออกเสียงพยัญชนะ zh sh ch r z c s ได้นักศึกษาออกเสียงพยัญชนะ g ตามแบบภาษาอังกฤษ เป็นต้น นักศึกษาไม่สามารถออกเสียงสระ ae iuenuneng ได้ นักศึกษาไม่สามารถอ่านออกเสียงสระประสม ia และ ie ได้ ในการอ่านคำพยางค์เดียวและสองพยางค์ นักศึกษาออกเสียงคำว่า xióng เป็นสองพยางค์ และไม่สามารถออกเสียงคำว่า jú jué érzi ได้ นักศึกษาไม่สามารถอ่านคำว่า cāntīng ในประโยค Qĭngwèn cāntīng zài năr? ได้ เป็นต้น ส่วนวรรณยุกต์ นักศึกษาไม่สามารถอ่านคำที่มีวรรณยุกต์เสียงเบาได้ นักศึกษาไม่สามารถอ่านเปลี่ยนเสียงวรรณยุกต์ที่มีเสียง 3 ติดกันได้ และนักศึกษามีปัญหาในการออกเสียงวรรณยุกต์เสียง 2 และ 3 เป็นต้น โดยสาเหตุของปัญหามี 6 ประการ ได้แก่ 1) ความสับสนระหว่างการอ่านออกเสียงสัทอักษรจีนกับเสียงภาษาอังกฤษ 2) นักศึกษาไม่เคยชินกับเสียงและวิธีการออกเสียงที่ไม่มีในภาษาไทย 3) ความยากและความซับซ้อนของสัทอักษรจีน 4) ผลกระทบจากภาษาจีนท้องถิ่นที่ใช้สื่อสารในครอบครัวของนักศึกษาเชื้อสายจีน 5) ขาดสภาพแวดล้อมของการเรียนการออกเสียงสัทอักษรจีนที่เหมาะสม 6) นักศึกษาไม่มีความใส่ใจในการฝึกทบทวนการออกเสียงสัทอักษรจีน
This research aims to study the students’ problem of pronunciation of Chinese phonetic alphabets, to identify the causes of why the students cannot pronounce correctly, and to improve the teaching effectiveness. The sample consisted of 38students. The test and the questionnaire were used to collect data. The result shows that students have problem on pronouncing Chinese phonetic consonants, vowels and tones. About the problem of consonants, students cannot pronounce zh sh ch r z c s and they read the consonant g as in English. Students cannot pronounce Chinese single vowels, such as a e i u en un eng. Also, they cannot read compound vowels ia and ie. In pronounciation test regarding to single-syllable words and two- syllable words, students pronounce xióng as a two-syllable word. And also students cannot pronounce the words jú jué and érzi correctly. In addition, students cannot pronounce a word in the sentence. For example, Qĭngwèn cāntīng zài năr? students cannot pronounce cāntīng, etc. About the tones, students cannot pronounce low tones; they cannot change tones correctly when there are 3rd tones together in the sentence; students have pronouncing difficulty in 2nd and 3rdtone. The factors affecting the problem are 1) confusion between Chinese and English pronunciation 2)students are not familiar with Chinese pronunciation which has never been used in Thai. 3)the difficulty and complexity of Chinese Phonetic Alphabet. 4)impact from the local Chinese-based communication in Chinese families 5)lack of a good environment for learning the Chinese phonetic pronunciation and 6)students are inattention to practice pronouncing Chinese alphabets.
This research aims to study the students’ problem of pronunciation of Chinese phonetic alphabets, to identify the causes of why the students cannot pronounce correctly, and to improve the teaching effectiveness. The sample consisted of 38students. The test and the questionnaire were used to collect data. The result shows that students have problem on pronouncing Chinese phonetic consonants, vowels and tones. About the problem of consonants, students cannot pronounce zh sh ch r z c s and they read the consonant g as in English. Students cannot pronounce Chinese single vowels, such as a e i u en un eng. Also, they cannot read compound vowels ia and ie. In pronounciation test regarding to single-syllable words and two- syllable words, students pronounce xióng as a two-syllable word. And also students cannot pronounce the words jú jué and érzi correctly. In addition, students cannot pronounce a word in the sentence. For example, Qĭngwèn cāntīng zài năr? students cannot pronounce cāntīng, etc. About the tones, students cannot pronounce low tones; they cannot change tones correctly when there are 3rd tones together in the sentence; students have pronouncing difficulty in 2nd and 3rdtone. The factors affecting the problem are 1) confusion between Chinese and English pronunciation 2)students are not familiar with Chinese pronunciation which has never been used in Thai. 3)the difficulty and complexity of Chinese Phonetic Alphabet. 4)impact from the local Chinese-based communication in Chinese families 5)lack of a good environment for learning the Chinese phonetic pronunciation and 6)students are inattention to practice pronouncing Chinese alphabets.