Publication: อิทธิพลของปริบทที่มีผลต่อการประมวลผลความหมายรองของคำพ้องในภาษาไทย
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2014
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
อิทธิพลของปริบทที่มีผลต่อการประมวลผลความหมายรองของคำพ้องในภาษาไทย
Alternative Title(s)
INFLUENCE OF CONTEXT ON THE PROCESSING OF HOMONYMS' SUBORDINATE MEANINGS IN THAI.
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
งานวิจัยนี้จัดทำขึ้นเพื่อศึกษาอิทธิพลของปริบทที่มีผลต่อการประมวลผลคำพ้องในภาษาไทยโดยใช้วิธี self – paced reading การทดลองที่ 1 ศึกษาการประมวลผลคำพ้องที่มีความคุ้นเคยทางความหมายต่างกันที่มีความหมายเป็นนามทั้งคู่ โดยมีปริบททางความหมายที่เป็นปริบทใหญ่ (global context) ที่สนับสนุนความหมายหลักหรือความหมายรองของคำพ้อง และปริบทข้างเคียง (local context) ที่สนับสนุนความหมายรองของคำพ้องและปรากฏหน้าหรือหลังคำพ้อง จากผลการศึกษาพบว่าไม่เกิด Subordinate Bias Effect โดยผู้ร่วมการทดลองใช้เวลาอ่านประโยคที่มีคำพ้องไม่ต่างกับประโยคที่มีคำควบคุม การทดลองที่ 2 ศึกษาการประมวลผลคำพ้องที่มีความคุ้นเคยทางความหมายต่างกันที่มีความหมายหนึ่งเป็นนาม ความหมายหนึ่งเป็นกริยา โดยมีปริบททางความหมายที่เป็นปริบทใหญ่ (global context) ที่สนับสนุนความหมายหลักหรือความหมายรองของคำพ้อง และปริบททางไวยากรณ์ที่ปรากฏร่วมกับคำพ้องและสนับสนุนความหมายรองของคำพ้องเสมอ จากผลการศึกษาพบว่าการเกิด Subordinate Bias Effect โดยผู้ร่วมการทดลองใช้เวลาอ่านประโยคที่มีคำพ้องนานกว่าประโยคที่มีคำควบคุม ผลการศึกษาแสดงให้เห็นว่าปริบททางความหมายเพียงอย่างเดียวช่วยลดการเกิด Subordinate Bias Effect ได้ดีกว่าการผสมผสานกันของปริบททางความหมายและปริบททางไวยากรณ์ นอกจากนั้นยังพบว่าการขัดแย้งกันของปริบททำให้ผู้ร่วมการทดลองใช้เวลาในการอ่านประโยคเพิ่มขึ้นอีกด้วย
This research aims to study the influence of context on the processing of homonyms’ subordinate meaning in Thai using the self-paced reading technique. Experiment 1 studied the processing of biased ambiguous words whose meanings were all nouns. The semantic contexts used in this experiment were the global context which was consistent with either a dominant meaning or subordinate meaning of an ambiguous word, and the local context which was consistent with a subordinate meaning and appeared either before or after an ambiguous word. Results showed that no Subordinate Bias Effect was found. The reading time of target sentences containing biased ambiguous words was not different from those containing control words. Experiment 2 examined the processing of biased ambiguous words whose meanings belonged to different grammatical categories, namely noun and verb. The contexts used in this experiment were the global context which was consistent with either a dominant meaning or subordinate meaning of an ambiguous word. The target words also appeared in a grammatical context that was always consistent with their subordinate meanings. Subordinate Bias Effect was reported in this experiment, since sentences with biased ambiguous words were taken longer to read than those with control words. The findings indicated that the semantic context alone could eliminate Subordinate Bias Effect better than the combination of the grammatical context and semantic context. This study also found that conflicting contexts could slow down reading time of target sentences
This research aims to study the influence of context on the processing of homonyms’ subordinate meaning in Thai using the self-paced reading technique. Experiment 1 studied the processing of biased ambiguous words whose meanings were all nouns. The semantic contexts used in this experiment were the global context which was consistent with either a dominant meaning or subordinate meaning of an ambiguous word, and the local context which was consistent with a subordinate meaning and appeared either before or after an ambiguous word. Results showed that no Subordinate Bias Effect was found. The reading time of target sentences containing biased ambiguous words was not different from those containing control words. Experiment 2 examined the processing of biased ambiguous words whose meanings belonged to different grammatical categories, namely noun and verb. The contexts used in this experiment were the global context which was consistent with either a dominant meaning or subordinate meaning of an ambiguous word. The target words also appeared in a grammatical context that was always consistent with their subordinate meanings. Subordinate Bias Effect was reported in this experiment, since sentences with biased ambiguous words were taken longer to read than those with control words. The findings indicated that the semantic context alone could eliminate Subordinate Bias Effect better than the combination of the grammatical context and semantic context. This study also found that conflicting contexts could slow down reading time of target sentences
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
อักษรศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
คณะอักษรศาสตร์
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย