Publication: ความยุติธรรมในการลงโทษทางวินัยในทรรศนะพุทธปรัชญาเถรวาท
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2017
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ความยุติธรรมในการลงโทษทางวินัยในทรรศนะพุทธปรัชญาเถรวาท
Alternative Title(s)
Justice in disciplinary punishment In view of Theravada buddhist Philosophy
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
ดุษฎีนิพนธ์เรื่อง “ความยุติธรรมในการลงโทษทางวินัยในทรรศนะพุทธปรัชญาเถรวาท” มีวัตถุประสงค์ 3 ประการ คือ 1. เพื่อศึกษาข้อถกเถียงในระบบวินัยข้าราชการฝ่ายพลเรือน 2.เพื่อศึกษาทรรศนะพุทธปรัชญาเกี่ยวกับความยุติธรรมและการลงโทษ 3.เพื่อศึกษาทรรศนะพุทธปรัชญาเกี่ยวกับความยุติธรรมในการลงโทษทางวินัย การวิจัยนี้เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ การวิจัยพบว่า มีข้อถกเถียงเกี่ยวกับการลงโทษทางวินัยข้าราชการฝ่ายพลเรือนอยู่ 3 ประการ คือ ประการที่ 1 การเน้นกฎ ที่มีจุดมุ่งหมายเพื่อเป็นหลักประกันความยุติธรรมนั้น เมื่อนำกฎไปสู่การปฏิบัติจะพบความไม่ยุติธรรมแฝงอยู่ในวิธีการใช้กฎเสมอ มีทั้งกระบวนการที่สลับซับซ้อน เข้าใจยากการออกกฎอื่นอันเป็นการก้าวล่วงอำนาจของผู้บังคับบัญชา การมีสองมาตรฐานและการลงโทษซ้ำซ้อนในพฤติกรรมเดียว ประการที่ 2 การไม่เน้นกฎแต่ได้เปิดโอกาสให้ใช้อำนาจดุลพินิจตีความในการลงโทษทางวินัย สุดท้ายก็ขึ้นอยู่กับอัตตวินิจฉัยขององค์อำนาจที่มีแนวคิดต่างกัน ซึ่งกรณีนี้ดูเหมือนว่าวินัยจะเป็นเพียงเครื่องมือเพื่ออ้างความชอบธรรมให้กับองค์อำนาจเท่านั้น ประการที่ 3 การเน้นตัวบุคคลผู้ซึ่งมีส่วนในการใช้กฎทั้งองค์อำนาจที่ยังไม่เข้าใจถึงวัตถุประสงค์อันแท้จริงของการลงโทษ เจ้าหน้าที่ผู้ปฏิบัติซึ่งไม่มีความชัดเจนในบทบาทหน้าที่ดีพอ และผู้ถูกลงโทษที่มิได้ปฏิบัติตามวินัยอย่างเคร่งครัด สิ่งเหล่านี้ล้วนเป็นความไม่ยุติธรรมในการลงโทษทางวินัยข้าราชการฝ่ายพลเรือนทั้งสิ้น จากข้อถกเถียงดังกล่าวจะเห็นว่า การวางระบบวินัยมิได้นำเอาแนวคิดในทางศาสนา โดยเฉพาะทรรศนะพุทธปรัชญาเถรวาทมาใช้ตั้งแต่เริ่มแรก แม้ในพุทธปรัชญาจะเน้นเรื่องกฎแห่งกรรม แต่มิได้ปฏิเสธการลงโทษหากจำเป็นต้องลงโทษ และกฎหมายเพื่อการลงโทษนั้นต้องมาจากธรรม ต้องชอบธรรม และต้องเพื่อธรรมในการสนองจุดหมายของชีวิตคน ซึ่งหลักธรรมในพุทธปรัชญาเถรวาทที่สามารถนำมาใช้กับระบบวินัยได้ เช่น หลักธรรมาธิปไตยหลักประโยชน์ของทุกฝ่าย และหลักอคติธรรม เป็นต้น ทั้งนี้ เพราะพุทธปรัชญาเห็นว่าการสร้างกฎเกณฑ์ใดมาใช้บังคับกับมนุษย์กฎเกณฑ์นั้นต้องมีจุดหมายสอดคล้องกับธรรมชาติของมนุษย์ด้วย
This dissertation entitled "Justice for disciplinary action in the vision of Theravada Buddhist Philosophy" has three objectives : 1) to study about debates in discipline system of civil government officers, 2) to study about the vision of Buddhist philosophy relating with justice and punishment, 3) to study about the vision of Buddhist philosophy relating with justice in disciplinary action. This research is qualitative research. This research found that there were three debates relating to disciplinary action to civil government officials. First, it was focus on rules having intention to guarantee justice. When bringing rules to practice, there is finding of unfairness hidden in the rule using method constantly. There is complicated process, difficult to understand, issuing of other rules which is intrusive into the power of superior, double standards and duplicated punishment in one single conduct. Second, there is no focus on rules, but opening of opportunity to use discretion power to interpret in disciplinary action. Finally, it depends on subjective decision of the authorities having different concept. This case, it is considered that discipline is only a tool to claim the righteousness to the authorities only. Third, there is focus of person who takes part in using rules and the authorities do not understand about real objectives of punishment. Officer who does the practice does not have enough clarity in the role and duty. The person who is punished does not strictly follow the discipline. These are unfair to perform disciplinary action to civil government officers. From the above debates, it can be seen that placing of discipline system does not use religious concept, especially the vision of Theravada Buddhist Philosophy from the beginning, even though in Buddhist Philosophy there is focus on law of Kamma (action), there is no refusal of punishment if punishment is needed. Law of punishment shall come from Dhamma (Righteousness). There should be righteousness and it should be for justice in response to human life purpose. Dhamma principles of Theravada Buddhist Philosophy should be used in discipline system, such as righteousness is the main point, benefit to all parties and prejudice in Dhamma, for instance. As Buddhist Philosophy deems that creation of rules to use with human, such rules should be consistent with nature of human beings.
This dissertation entitled "Justice for disciplinary action in the vision of Theravada Buddhist Philosophy" has three objectives : 1) to study about debates in discipline system of civil government officers, 2) to study about the vision of Buddhist philosophy relating with justice and punishment, 3) to study about the vision of Buddhist philosophy relating with justice in disciplinary action. This research is qualitative research. This research found that there were three debates relating to disciplinary action to civil government officials. First, it was focus on rules having intention to guarantee justice. When bringing rules to practice, there is finding of unfairness hidden in the rule using method constantly. There is complicated process, difficult to understand, issuing of other rules which is intrusive into the power of superior, double standards and duplicated punishment in one single conduct. Second, there is no focus on rules, but opening of opportunity to use discretion power to interpret in disciplinary action. Finally, it depends on subjective decision of the authorities having different concept. This case, it is considered that discipline is only a tool to claim the righteousness to the authorities only. Third, there is focus of person who takes part in using rules and the authorities do not understand about real objectives of punishment. Officer who does the practice does not have enough clarity in the role and duty. The person who is punished does not strictly follow the discipline. These are unfair to perform disciplinary action to civil government officers. From the above debates, it can be seen that placing of discipline system does not use religious concept, especially the vision of Theravada Buddhist Philosophy from the beginning, even though in Buddhist Philosophy there is focus on law of Kamma (action), there is no refusal of punishment if punishment is needed. Law of punishment shall come from Dhamma (Righteousness). There should be righteousness and it should be for justice in response to human life purpose. Dhamma principles of Theravada Buddhist Philosophy should be used in discipline system, such as righteousness is the main point, benefit to all parties and prejudice in Dhamma, for instance. As Buddhist Philosophy deems that creation of rules to use with human, such rules should be consistent with nature of human beings.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
พุทธศาสตรดุษฎีบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาเอก
Degree Department
บัณฑิตวิทยาลัย
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย