Publication: การสร้างสรรค์ลิเกไทยร่วมสมัยจากบทละครต่างประเทศ
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2015
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารดนตรีและการแสดง
Music and Performing Arts Journal
Music and Performing Arts Journal
Volume
1
Issue
1
Edition
Start Page
142
End Page
164
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การสร้างสรรค์ลิเกไทยร่วมสมัยจากบทละครต่างประเทศ
Alternative Title(s)
Creation of Contemporary Thai Likay from Foreign Plays
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความนี้นำเสนอการสร้างสรรค์ลิเกร่วมสมัย โดยใช้แนวคิดการผสมผสานระหว่างวัฒนธรรมของการแสดง โดยนำเสนอตัวอย่างของลิเกร่วมสมัยที่ใช้บทละครนานาชาติ 3 ผลงานคือ เยอรมัน (ลิเกฟาสท์) ฝรั่งเศษ (ลิเกเกาะทาส) และญี่ปุ่น (ลิเกยักษ์ตัวแดงหรืออะกาโอนิ) โดยจะอธิบายกระบวนการสร้างสรรค์และอภิปรายถึงจุดเด่นและจุดด้อยในการสร้างสรรค์งานดังกล่าวเพื่อนักวิชาการทางสื่อสารการแสดง การละคร รวมทั้งศิลปินร่วมสมัยสามารถนำไปปรับใช้ในการสร้างสรรค์งานในลักษณะนี้ต่อไป
This article presents intercultural theatre on Thai contemporary performance, the collaboration between a traditional popular theatre-likay and three classic and renowned plays from Germany, France and Japan, LikayFaust, The Island of Slaves and Red Demon are examined respectively. Discussion of strong and weak paints of creating this kind of performance is included, providing essential elements for further productions by contemporary academics and practitioners.
This article presents intercultural theatre on Thai contemporary performance, the collaboration between a traditional popular theatre-likay and three classic and renowned plays from Germany, France and Japan, LikayFaust, The Island of Slaves and Red Demon are examined respectively. Discussion of strong and weak paints of creating this kind of performance is included, providing essential elements for further productions by contemporary academics and practitioners.