Publication: ปรัชญาความขัดแย้ง
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2018
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารสันติศึกษาปริทรรศน์ มจร
The Journal of MCU Peace Studies
The Journal of MCU Peace Studies
Volume
6
Issue
1
Edition
Start Page
284
End Page
292
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ปรัชญาความขัดแย้ง
Alternative Title(s)
Philosophy of Conflicts
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 3 ประการ คือ (1) เพื่อศึกษาแนวคิด องค์ประกอบ ปัจจัยและเงื่อนไขความขัดแย้งของบุคคลและสังคม (2) เพื่อศึกษาระบบและกลไกการจัดการความขัดแย้งของบุคคลและสังคม (3) เพื่อศึกษาวิเคราะห์และนำเสนอองค์ความรู้ปรัชญาความขัดแย้งในบริบทการจัดการเพื่อการเรียนรู้ พัฒนาชีวิตและสังคม เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพจากเอกสาร ประกอบด้วยข้อมูลปฐมภูมิ ข้อมูลทุติยภูมิ และการสัมภาษณ์ผู้ทรงคุณวุฒิที่มีความรอบรู้เกี่ยวกับความขัดแย้งในบุคคลและสังคม จากการศึกษาพบว่า ความขัดแย้งเป็นความรู้สึกหรือปฏิกิริยาของบุคคลหรือกลุ่มคน ที่มีทัศนคติ ค่านิยม และเป้าประสงค์ที่ไม่เป็นไปในทิศทางเดียวกัน นักสังคมวิทยาหลายๆกลุ่มมองว่า ความขัดแย้งเป็นเรื่องธรรมชาติที่ฝังรากลึกอยู่ในสังคมมนุษย์ ที่ไม่สามารถหลีกเลี่ยงได้ การจัดการความขัดแย้งที่ดีย่อมสามารถตอบสนองความพึงพอใจของทุกฝ่าย และนำพาความขัดแย้งไปสู่การพัฒนาที่สร้างสรรค์ สามารถลดความสูญเสียที่จะเกิดขึ้นโดยไม่จำเป็นได้ ความขัดแย้งจึงมีผลต่อการเปลี่ยนแปลงในองค์กรทั้งเชิงบวกแลเชิงลบ ซึ่งขึ้นอยู่กับมุมมองและวิธีการจัดการของผู้บริหารองค์กรนั้น มูลเหตุและปัจจัยสำคัญของความขัดแย้งมักจะเกิดจากความขาดแคลนและการแบ่งสรรทรัพยากรที่ไม่ลงตัว ในทางศาสนาเชื่อว่าความขัดแย้งเกิดจากตัณหาในตัวตนของมนุษย์เองเป็นสำคัญ มีลักษณะเป็นความขัดแย้งภายในตนเองและความขัดแย้งระหว่างบุคคลหรือกลุ่มบุคคล อันเกิดจากปัจจัยใน 2 ประเด็นคือ ปัจจัยภายใน ได้แก่ “ปปัญจธรรม” (ตัณหา ทิฏฐิ มานะ) และ ปัจจัยภายนอก (ข้อเท็จจริง ข้อมูล ผลประโยชน์ ความสัมพันธ์ และชาติพันธุ์) ระบบและกลไกการจัดการความขัดแย้งของบุคคลและสังคม สามารถนำทฤษฎีมาปรับใช้ได้หลายทฤษฎี ประกอบไปด้วย ทฤษฎีบทบาท ทฤษฎีความขัดแย้งแบบร่วมมือ ทฤษฎีภาวะผู้นำ โดยสามารถสรุปวิธีการจัดการความขัดแย้งออกได้เป็น 5 วิธี คือ (1) แบบหลีกเลี่ยง (2) ผ่อนปรน (3) บังคับ (4) ประนีประนอม (5) แก้ปัญหา ซึ่งแต่ละแบบล้วนมีทั้งข้อดีข้อเสียและเงื่อนไขในการใช้ให้เหมาะสมต่างกัน สำหรับการแก้ปัญหาความขัดแย้งที่ต้องการมากที่สุด ได้แก่ การแก้ปัญหาแบบ ชนะ-ชนะ ซึ่งต่างฝ่ายต่างได้ประโยชน์เต็มส่วนทั้งคู่และสามารถรักษาสายสัมพันธ์ไว้ได้ แต่ก็ต้องทำตามเงื่อนไขที่กำหนด การนำเสนอแนวทางในการนำไปสู่การบริบทการจัดการความขัดแย้งเพื่อการเรียนรู้และพัฒนาชีวิตและสังคม มีหลากหลายวิธี โดยการจำแนกตามพฤติกรรม (Behaviour) การลดความไม่เสมอภาครายได้ (Income inequality) หลักธรรมาภิบาล (Good Governance ) แนวคิดเชิงสันติวิธีและสันติภาพ (Peace concept) แนวคิดทางเลือกเชิงสันติอื่นๆ (Other peace concept) การวาง กฎ ระเบียบ กติกาและกฎหมายเชิงสันติ (Role and Legal concept) ทฤษฎีโครงสร้างหน้าที่ (Structural theory ) แนวคิดวิธีทางการทูตเชิงสันติวิธี (Consultation concept) การควบคุมอำนาจ (Control power ) การหลีกเลี่ยงการแข่งขัน (Competition) และแนวคิดโดยระบบชนชั้น (Caste concept ) ซึ่งจะเห็นได้ว่าระบบและกลไกการจัดการความขัดแย้งที่สมบูรณ์มักจะขึ้นอยู่ที่การประสานผลประโยชน์ที่ลงตัว และการจัดการความแตกต่างด้วยสันติวิธี
This Research has 3 objects
(1) to study the concept, Part, factor and condition of conflict of person and socity. (2) to study the systematic and dynamic management conflict of person and socity. (3) to study and present knowledge philosophy of conflict in context management for learning develop of life and society. This research document
primary source, secoundary and interviews the scholar of conflict of person and socity. From the research
1) The conflict is the feeling or reaction or group of person has the attitude, value and the perpose non direction together. The conflict is the nature in the human society unavoidable. The management of the good conflict can response the pleasure all and bring the conflict to create development, can reduce lose its no necessity. The conflict have the result to change in positive and negative organization its on the point of view and method of management of manager. Origin and important factor of conflict will occur from deficient and divide of non complete resources. In the religion belives the conflict from important desire of human has inner conflict and conflict between person or group society. 2) System and mechanism of management of person and social conflict can bring the theory for adaptation many theories
consist of Role theory, Collaborative conflict theory, Leadership theory, conclusion the method of management of conflict 5 methods 1. Avoid 2. Indulgent 3. Force 4. Compromise 5. fix the problem. 3) Presentation the process to the context management conflict for learning and develop life and society has many methods, divides Behaviour, Income inequality, Good Governance, Peace concept, Other peace concept, Role and Legal concept, Structural theory, Consultation concept, Control power, Competition and Caste concept. So the systhematic and machanics of management completed conflict depend on Benefit coordination divisibly and management with pece method.
This Research has 3 objects
(1) to study the concept, Part, factor and condition of conflict of person and socity. (2) to study the systematic and dynamic management conflict of person and socity. (3) to study and present knowledge philosophy of conflict in context management for learning develop of life and society. This research document
primary source, secoundary and interviews the scholar of conflict of person and socity. From the research
1) The conflict is the feeling or reaction or group of person has the attitude, value and the perpose non direction together. The conflict is the nature in the human society unavoidable. The management of the good conflict can response the pleasure all and bring the conflict to create development, can reduce lose its no necessity. The conflict have the result to change in positive and negative organization its on the point of view and method of management of manager. Origin and important factor of conflict will occur from deficient and divide of non complete resources. In the religion belives the conflict from important desire of human has inner conflict and conflict between person or group society. 2) System and mechanism of management of person and social conflict can bring the theory for adaptation many theories
consist of Role theory, Collaborative conflict theory, Leadership theory, conclusion the method of management of conflict 5 methods 1. Avoid 2. Indulgent 3. Force 4. Compromise 5. fix the problem. 3) Presentation the process to the context management conflict for learning and develop life and society has many methods, divides Behaviour, Income inequality, Good Governance, Peace concept, Other peace concept, Role and Legal concept, Structural theory, Consultation concept, Control power, Competition and Caste concept. So the systhematic and machanics of management completed conflict depend on Benefit coordination divisibly and management with pece method.