Publication:
การศึกษาวิเคราะห์ข้อสงสัยเรื่องความไม่เสมอภาคต่อสตรีในการอนุญาตบวชภิกษุณีในขั้นตอนการเกิดครุธรรม 8 ประการและเหตุการณ์ในการสังคายนาครั้งที่ 1

dc.contributor.authorวิไลพร สุจริตธรรมกุล
dc.contributor.authorWilaiporn Sucharitthammakulen
dc.date.accessioned2023-12-16T06:41:37Z
dc.date.available2023-12-16T06:41:37Z
dc.date.issued2021
dc.date.issuedBE2564
dc.description.abstractการวิจัยนี้เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพโดยเป็นการศึกษาทางคัมภีร์ มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์ข้อสงสัยที่เกี่ยวกับความไม่เสมอภาคต่อสตรีในการอนุญาตบวชภิกษุณี โดยเป็นการวิเคราะห์เฉพาะข้อสงสัยอื่นที่ไม่ใช่ข้อสงสัยในครุธรรมแต่ละข้อ ด้วยการรวบรวมข้อสงสัยจากนักวิชาการต่างชาติที่เกี่ยวกับขั้นตอนการเกิดครุธรรม การกำเนิดภิกษุณีและข้อสงสัยที่เกี่ยวกับการสังคายนา ที่นำไปสู่ความโต้แย้งเรื่องความไม่เสมอภาคต่อสตรีในพระพุทธศาสนา โดยใช้หลักฐานทางคัมภีร์พระพุทธศาสนาบาลีเป็นบรรทัดฐานในการศึกษาความเป็นจริงหรือความเป็นไปได้ของเหตุผลในข้อสงสัยเหล่านั้น เพื่อให้คนไทยที่สนใจได้ทราบและเข้าใจในข้อสงสัยเรื่องการที่พระพุทธเจ้าปฏิเสธการอนุญาตให้มีภิกษุณี ข้อสงสัยที่ว่าการมีภิกษุณีจะทำให้พระสัทธรรมเสื่อมกับทั้งพิจารณาประเด็นเรื่องพระพุทธเจ้าเป็นผู้หญิงได้หรือไม่ เพราะเหตุใดการสังคายนาครั้งที่ 1 จึงไม่มีภิกษุณีร่วมด้วย พระมหากัสสปะเป็นผู้บัญญัติครุธรรมหรือไม่ เพราะเหตุใดต้องปรับอาบัติพระอานนท์ในเรื่องการขอสตรีบวชเป็นภิกษุณี ผลการวิเคราะห์วิจัยพบว่า การตีความของนักวิชาการต่อคัมภีร์พระพุทธศาสนามีความหลากหลาย โดยบางครั้งอาจเป็นมุมมองบนพื้นฐานของสตรีนิยมตามวิสัยของฆราวาส แต่การศึกษาคัมภีร์พระพุทธศาสนาในสายบาลีรวมทั้งวัฒนธรรมพระพุทธศาสนาดั้งเดิมที่ยังสามารถสัมผัสได้ในประเทศไทยจักช่วยให้เกิดความเข้าใจบนพื้นฐานมุมมองของนักบวชและสามารถตีความคัมภีร์ได้ลึกซึ้งชัดแจ้งยิ่งขึ้นผลการวิจัยคลี่คลายข้อสงสัย อันนำไปสู่การยืนยันว่าการบัญญัติครุธรรม 8 นั้นเกิดขึ้นตั้งแต่สมัยพุทธกาล โดยไม่ได้เป็นดำริของพระมหากัสสปะในการสังคายนาครั้งที่ 1 แต่อย่างใดและพระพุทธองค์มิได้มีเจตนาที่จะลดฐานะสตรีที่มาบวชเป็นภิกษุณี หากแต่มีข้อกำหนดอันเหมาะสมต่อนักบวชหญิงที่จะมาร่วมฝึกตนศึกษาธรรมในสังฆมณฑลร่วมกับภิกษุบุรุษเพศ
dc.description.abstractThis research was a qualitative investigation using documentary analysis method. This paper anylyzed the doubts that led to the inequality in permitting the ordination of Bhikkhuni. However, the objective of this analysis did not focus on the discussion on each individual of the 8 Garudhammas, but concentrated on the decreeing of the 8 Garudhammas, the establishing of Bhikkhuni communities and the doubts concerning events that occurred during the the first Buddhist council. The issues also discussed whether it was true that the Buddha did not want to have a Bhikkhuni community, or whether the existence of bhikkunis would cause a decline of Buddhism. Could the Buddha be a woman? Why was there no Bhikkhuni taking part in the first Buddhist council? Was the Mahākassapa the real author of the Garudhamma? Why was Ananda castigated for requesting permission from the Buddha to allow women to be ordained as a Bhikkhunis? These were carried out by a thorough review of documents mostly written by foreign scholars, especially their skepticisms in this issue. It was noted, however, that this issue might not be of major sigificance from the perspective of Thai Buddhism but it was worth to analyze and clarify the issue by basing the analysis on the Pali Buddhist Canon. This research found that there were diverse and different interpretations of the Buddhist scriptures by scholars, and oftentimes came from the feminism perspective or that of lay people. It was essential to have a profound understanding of The Pali Buddhist Canon and its interpretation, together with the understanding the context of traditional Buddhism culture that still practised in Thailand to better understand the issue from the perspective of the Sangha. This could help elucidate the issues and tended to clarify that the 8 Garudhammas were evidently decreeed during the Buddha’s era and it was not Mahākassapa’s scheme in the first Buddhist council to exclude Bhikkhunis. It was not the Lord Buddha’s intention to oppress Bhikkhuni, but the Garudhammas were the basic principles for the Bhikku and Bhikkuni to peacefully cohabit and cultivate dhamma together in Sangha communities.en
dc.identifier.urihttps://harrt.in.th/handle/123456789/5014
dc.language.isoth
dc.subjectความไม่เสมอภาค
dc.subjectภิกษุณี
dc.subjectสังคายนา
dc.subjectการบวช
dc.subjectครุธรรม
dc.subjectInequality
dc.subjectOrdination
dc.subjectBhikkhuni
dc.subjectGarudhamma
dc.subjectFirst Buddhist Council
dc.subject.isced0223 ปรัชญาและจริยธรรม
dc.subject.oecd6.3 ปรัชญา จริยธรรมและศาสนา
dc.titleการศึกษาวิเคราะห์ข้อสงสัยเรื่องความไม่เสมอภาคต่อสตรีในการอนุญาตบวชภิกษุณีในขั้นตอนการเกิดครุธรรม 8 ประการและเหตุการณ์ในการสังคายนาครั้งที่ 1
dc.title.alternativeThe Doubts Concerning the Inequality in Permitting the Ordination of Bhikkhuni: An Analytical Study of the Buddha’s Decree on the 8 Garudhammas and the First Buddhist Councilen
dc.typeบทความวารสาร (Journal Article)
dspace.entity.typePublication
harrt.itemID945
harrt.researchAreaปรัชญาพุทธเถรวาท
harrt.researchGroupปรัชญา
harrt.researchTheme.1อื่นๆ
harrt.researchTheme.2ปรัชญาสตรี
mods.location.urlhttps://so04.tci-thaijo.org/index.php/abc/article/view/225836
oaire.citation.endPage351
oaire.citation.issue1
oaire.citation.startPage310
oaire.citation.titleวารสารมนุษยศาสตร์วิชาการ คณะมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์
oaire.citation.titleManutsayasat Wichakan Journal, Faculty of Humanities, Kasetsart Universityen
oaire.citation.volume28
Files