Publication: A study of love metaphors in modern Thai songs
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2003
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
en
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
A study of love metaphors in modern Thai songs
Alternative Title(s)
การศึกษาอุปลักษณ์ความรักจากบทเพลงไทยสากล
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
วิทยานิพนธ์นี้มีจุดมุ่งหมายศึกษาอุปลักษณ์ความรักจากการใช้ภาษาของนักประพันธ์เพลงใน บทเพลงไทยสากล โดยใช้การประสานทฤษฎีทางภาษาศาสตร์ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ทฤษฎี ความหมายโดยนัย (ไกร์ซ, 1975) และทฤษฎีอุปลักษณ์ระดับมโนทัศน์ (เลคอฟ, 1987, 1993; เลคอฟ & จอห์นสัน, 1980; เลคอฟ & เทอร์เนอร์, 1989) ในการศึกษานี้ผู้วิจัยได้เก็บข้อมูลความเปรียบจาก บทเพลงไทยสากลในเครือลิขสิทธิ์ของบริษัทแกรมมี่ เอ็นเตอร์เทนเม้นท์ จำนวนประมาณ 3,615 เพลง จากหนังสือเพลง เทปและอินเตอร์เน็ตระหว่างพ.ศ. 2526-2543 และพบว่ามีแบบเปรียบ ทั้งสิ้น 502 แบบเปรียบที่บรรยายถึงความรัก ผลของการวิจัยสรุปได้ว่า ทฤษฎีความหมายโดยนัย (ไกร์ซ, 1975) มีบทบาทสำคัญในการ จำแนกอุปลักษณ์จากภาษาตามตัวอักษร และช่วยในการอธิบายความหมายให้มีความสัมพันธ์กับ บริบทนั้นๆ การจำแนกอุปลักษณ์จากภาษาตามตัวอักษรเป็นผลมาจากการละเมิดหลักเกณฑ์ของ ไกร์ซ ซึ่งนักประพันธ์เพลงมีเจตนาที่จะสื่อความหมายนอกเหนือจากความหมายตามตัวอักษร ส่วน ทฤษฎีอุปลักษณ์ระดับมโนทัศน์ (เลคอฟ, 1987, 1993; เลคอฟ & จอห์นสัน, 1980; เลคอฟ & เทอร์ เนอร์, 1989) ช่วยอธิบายความสอดคล้องระหว่างขอบเขตความหมายต้นทางและขอบเขตความหมาย เป้าหมาย (ความรัก) อุปลักษณ์ทำให้เรามีมโนทัศน์ที่ชัดเจนต่อความรัก ในการศึกษานี้พบว่านัก ประพันธ์เพลงได้แสดงมโนทัศน์ต่อความรักรวมทั้งหมด 22 มโนทัศน์ นอกจากนี้ผู้วิจัยได้พบว่า มโนทัศน์ของความรักสามารถนำมาอธิบายเป็นความคิดที่สะท้อนออกมาเป็นภาพในรูปของวัตถุ ทางกายภาพหรือความสัมพันธ์ทางด้านพื้นที่ อุปลักษณ์ระดับมโนทัศน์เหล่านี้สะท้อนความคิดต่อ ความรักเป็นภาพของภาชนะ (CONTAINER), ส่วนประกอบ-มวล (PART-WHOLE), ต้นทาง- ทาง-เป้าหมาย (SOURCE-PATH-GOAL) และ สายสัมพันธ์ (LINK)
The purpose of this research was to study love metaphors which contemporary Thai songwriters use in their modern Thai songs. The theoretical framework for the study was a combination of, theory of implicature (Grice, 1975) and theory of conceptual metaphor (Lakoff, 1987, 1993; Lakoff & Johnson, 1980; Lakoff & Turner, 1989). The data of approximately 3,615 songs of Grammy Entertainment Company were collected from books, tapes and the internet, and were composed from 1983 to 2000. Only 502 metaphorical expressions were found to be used for describing love. This research revealed that the theory of implicature (Grice, 1975) plays an important role in distinguishing metaphors from literal expressions and selecting interpretation relevant to the context. The way to distinguish metaphors from literal expressions results from the songwriters flouting Grice’s maxims. The songwriters intend to convey far more than their words mean. Furthermore, theory of conceptual metaphor (Lakoff, 1987, 1993; Lakoff & Johnson, 1980; Lakoff & Turner, 1989) helps explaining the correspondences between a source domain and a target domain (love). Love metaphors allow us to comprehend love in terms of a more clearly delineated concept. In this study, twenty-two concepts were found in which the songwriters conceptualize ‘love’. The researcher also found that the abstract concept of ‘love’ can be generally understood in terms of image schema. This is where ‘love’ is described as physical objects and spatial relations. The conceptual metaphors reflect the schema of love as CONTAINER, PART-WHOLE, SOURCE-PATH-GOAL and LINK schemas.
The purpose of this research was to study love metaphors which contemporary Thai songwriters use in their modern Thai songs. The theoretical framework for the study was a combination of, theory of implicature (Grice, 1975) and theory of conceptual metaphor (Lakoff, 1987, 1993; Lakoff & Johnson, 1980; Lakoff & Turner, 1989). The data of approximately 3,615 songs of Grammy Entertainment Company were collected from books, tapes and the internet, and were composed from 1983 to 2000. Only 502 metaphorical expressions were found to be used for describing love. This research revealed that the theory of implicature (Grice, 1975) plays an important role in distinguishing metaphors from literal expressions and selecting interpretation relevant to the context. The way to distinguish metaphors from literal expressions results from the songwriters flouting Grice’s maxims. The songwriters intend to convey far more than their words mean. Furthermore, theory of conceptual metaphor (Lakoff, 1987, 1993; Lakoff & Johnson, 1980; Lakoff & Turner, 1989) helps explaining the correspondences between a source domain and a target domain (love). Love metaphors allow us to comprehend love in terms of a more clearly delineated concept. In this study, twenty-two concepts were found in which the songwriters conceptualize ‘love’. The researcher also found that the abstract concept of ‘love’ can be generally understood in terms of image schema. This is where ‘love’ is described as physical objects and spatial relations. The conceptual metaphors reflect the schema of love as CONTAINER, PART-WHOLE, SOURCE-PATH-GOAL and LINK schemas.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
Master of Arts
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
สถาบันวิจัยภาษาเเละวัฒนธรรมเอเชีย
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยมหิดล