Publication: ดอกบัวกับการเรียนรู้ในทัศนะพุทธปรัชญา
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2018
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสาร มจร ปรัชญาปริทรรศน์
Journal of MCU Philosophy Review
Journal of MCU Philosophy Review
Volume
1
Issue
2
Edition
Start Page
52
End Page
69
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ดอกบัวกับการเรียนรู้ในทัศนะพุทธปรัชญา
Alternative Title(s)
The Lotus and Leaning in Concept Buddhist Philosophy
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์ดอกบัวกับการเรียนรู้ในทัศนะพุทธปรัชญาโดยใช้การศึกษาจากเอกสารหนังสือและบทความที่เกี่ยวข้องผลการศึกษาพบว่าดอกบัวมีความสัมพันธ์กับวิถีชีวิตของคนไทยมายาวนาน “ดอกบัว” มีปรากฏอยู่ในภาษาวรรณคดีและวรณคดีไทยสุภาษิตปริศนาคําทายรวมทั้งความเชื่อเกี่ยวกับเทพเจ้าในความเชื่อเกี่ยวกับการตั้งชื่อคนไทยมีความเชื่อเกี่ยวกับบัวว่าจะอํานวยความสุขความเจริญให้กับตนได้นอกจากนี้ยังมีความสัมพันธ์กับโภชนาการด้านอาหารซึ่งเป็นมรดกที่เก่าแก่ของสังคมไทยดอกบัวเป็นดอกไม้ชนิดหนึ่งมีปรากฏในคัมภีร์พระพุทธศาสนามี 3 เหล่าคือดอกอุบลดอกปทุมและดอกบุณฑริกดอกบัวบางดอกเกิดในน้ําเจริญในน้ําอยู่เสมอน้ําและขึ้นพ้นจากน้ําไม่เกาะน้ําอาการของดอกบัว 4 ประการนี้เองกล่าวได้ว่า “อุปมาด้วยการเรียนรู้ของบุคคล4 ประเภท” โดยเป็นพัฒนาการเรียนรู้ที่แตกต่างกันของแต่ละบุคคลคือ (1) อุคฆฏิตัญญู (2) วิปติตัญญู (3) เนยยะ (4) ปทปรมะเมื่อจัดกลุ่มบุคคลที่เป็นไวเนยยสัตว์แล้วได้ 3 จําพวกได้แก่(1) อุคฆฏิตัญญูผู้มีสติปัญญาดีเรียนรู้เร็ว (2) วิปจิตัญญูผู้มีสติปัญญาค่อนข้างดีเมื่อเรียนรู้อีกเล็กน้อยก็สําเร็จได้ (3) เนยยะผู้มีสติปัญญาปานกลางเมื่อได้ยินได้ฟังบ่อยๆอบรมบ่อยๆก็สําเร็จได้ส่วนปทปรมบุคคลเป็นบุคคลที่แม้จะศึกษามากอบรมมากทรงจําเนื้อหาคําสอนได้มากแต่ก็ไม่สามารถบรรลุมรรคผลในชาตินี้ได้ได้อานิสงส์เพียงเป็นวาสนาบารมีในภพชาติถัดไป
This article entitled to analyze the Lotus and Leaning in Concept Buddhist Philosophy. This is a qualitative research done by studying academic documents. In the research, it was found that the lotus related for the longest time with the Thai way of living. Lotus them appeared in the expressions, language, literature, idioms, proverbs and aphorisms as well as the beliefs in Gods. With regard to the naming, the thais believed that the names relation to lotus would bring them happiness and prosperity. In addition, lotus related not only to the sources of knowledge, but also to nutrition and Thai food which were the cultural heritage of the Nation in Thai society. Lotus its flower in Buddhism, There are 3 groups : Ubon Pathum and Buntharik by compare with learning of four Puggala [four kinds of persons] (1) Ugghatitannu = a person of quick intuition
the genius
the intuitive (2) Vipacitannu = a person who understands after a detailed treatment
the intellectual (3) Neyya = a person who is guidable
the trainable but (4) Padaparama = a person has just word of the text at most
an idiot. Keywards: Lotus, Learning, Buddhist Philosophy.
This article entitled to analyze the Lotus and Leaning in Concept Buddhist Philosophy. This is a qualitative research done by studying academic documents. In the research, it was found that the lotus related for the longest time with the Thai way of living. Lotus them appeared in the expressions, language, literature, idioms, proverbs and aphorisms as well as the beliefs in Gods. With regard to the naming, the thais believed that the names relation to lotus would bring them happiness and prosperity. In addition, lotus related not only to the sources of knowledge, but also to nutrition and Thai food which were the cultural heritage of the Nation in Thai society. Lotus its flower in Buddhism, There are 3 groups : Ubon Pathum and Buntharik by compare with learning of four Puggala [four kinds of persons] (1) Ugghatitannu = a person of quick intuition
the genius
the intuitive (2) Vipacitannu = a person who understands after a detailed treatment
the intellectual (3) Neyya = a person who is guidable
the trainable but (4) Padaparama = a person has just word of the text at most
an idiot. Keywards: Lotus, Learning, Buddhist Philosophy.