Publication: ภาษาผู้หญิงและสิ่งประหลาด: พินิจความเหลื่อมล้ำทางเพศในบทละครเรื่อง วีนัส ของ ซูซาน ลอรี พาร์คส์
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2019
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
1513-461x (Print), 2630-0370 (Online)
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Journal of Human Sciences
มนุษยศาสตร์สาร
มนุษยศาสตร์สาร
Volume
20
Issue
2
Edition
Start Page
195
End Page
224
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ภาษาผู้หญิงและสิ่งประหลาด: พินิจความเหลื่อมล้ำทางเพศในบทละครเรื่อง วีนัส ของ ซูซาน ลอรี พาร์คส์
Alternative Title(s)
Women’s Language and a Freak: A Display of Gender Disparity in Suzan-Lori Parks’ Venus
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความวิจัยนี้นำเสนอผลวิเคราะห์การใช้ภาษาผู้หญิงของตัวละครเอกหญิงจากบทละครเรื่อง วีนัส ที่ประพันธ์โดย ซูซาน ลอรี พาร์คส์ ตามกรอบข้อสังเกตลักษณะภาษาผู้หญิง 9 ประการ ของ โรบิน ทอลมาร์ค เลคอฟ ผลการศึกษาพบว่า ภาษาผู้หญิงในบทละครเรื่อง วีนัส สะท้อนลักษณะการใช้ภาษาผู้หญิงในสังคม 7 ลักษณะ ได้แก่ การใช้คำศัพท์เฉพาะเจาะจงระบุชี้ชัด การใช้ทำนองเสียงสูง การใช้คำและโครงสร้างภาษาเพื่อออกตัวด้วยจุดประสงค์ต่างๆ การใช้ภาษาถูกต้องตามแบบฉบับไวยากรณ์ การใช้ภาษาสุภาพอย่างยิ่ง การเล่ามุขแป้ก และการใช้ภาษาสื่ออารมณ์แบบที่ผู้ชายมองว่าเป็นการแสดงออกเกินจริง ซึ่งเป็นลักษณะการใช้ภาษาและการผลิตซ้าภาษาที่สะท้อนและตอกย้ำความไม่เสมอภาคทางอำนาจของบุคคลต่างเพศ และ/หรือ ต่างสถานะในสังคม รวมถึงกลุ่มบุคคลที่ถูกมองว่าเป็น “คนประหลาด” นอกกระแสหลัก
This research article presents the results of the analysis of women’s language in Suzan-Lori Parks’s play Venus based on Robin Tolmach Lakoff’s summary of 9 characteristics of language use typical of, yet in no way exclusive to, female language users. The analysis reveals 7 characteristics perceived in the use of language by the play’s female protagonist, namely a large stock of words related to specific interests, the question intonation in declaratives, the use of hedges, hypercorrect grammar, superpolite forms, the inability to tell funny jokes, and strengthened utterances. The women’s language displayed in Venus reflects how language is produced and reproduced to stress the inherent inequality of power between man and woman as well as the social disparity experienced by those in marginalized social groups.
This research article presents the results of the analysis of women’s language in Suzan-Lori Parks’s play Venus based on Robin Tolmach Lakoff’s summary of 9 characteristics of language use typical of, yet in no way exclusive to, female language users. The analysis reveals 7 characteristics perceived in the use of language by the play’s female protagonist, namely a large stock of words related to specific interests, the question intonation in declaratives, the use of hedges, hypercorrect grammar, superpolite forms, the inability to tell funny jokes, and strengthened utterances. The women’s language displayed in Venus reflects how language is produced and reproduced to stress the inherent inequality of power between man and woman as well as the social disparity experienced by those in marginalized social groups.