Publication: สภาพการณ์การเรียนการสอนภาษาฝรั่งเศสในปัจจุบันและปัญหาการเรียนการสอนภาษาฝรั่งเศสของโรงเรียนมัธยมศึกษา ในจังหวัดภูเก็ต
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2013
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
2774-1044
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารสงขลานครินทร์ ฉบับสังคมศาสตร์และมนุษย์ศาสตร์
Songklanakarin Journal of Social Sciences and Humanities
Songklanakarin Journal of Social Sciences and Humanities
Volume
19
Issue
2
Edition
Start Page
99
End Page
127
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
สภาพการณ์การเรียนการสอนภาษาฝรั่งเศสในปัจจุบันและปัญหาการเรียนการสอนภาษาฝรั่งเศสของโรงเรียนมัธยมศึกษา ในจังหวัดภูเก็ต
Alternative Title(s)
Current Situations and Problems of Teaching and Learning French in Secondary Schools in Phuket
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
งานวิจัยชิ้นนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาสภาพการณ์ปัจจุบันและปัญหาที่เกี่ยวกับการเรียนการสอนภาษาฝรั่งเศสของโรงเรียนมัธยมศึกษาในจังหวัดภูเก็ต และศึกษาประสบการณ์ของนักเรียนเกี่ยวกับภาษาฝรั่งเศสและชาวฝรั่งเศสที่อาศัยอยู่ในจังหวัดภูเก็ต โดยใช้การวิจัยเชิงปริมาณและเชิงคุณภาพ การเก็บรวบรวมข้อมูลใช้แบบสอบถามและแบบสัมภาษณ์กึ่งโครงสร้าง โดยเก็บข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างซึ่งเป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 – 6 ที่เลือกเรียนภาษาฝรั่งเศสในโรงเรียนมัธยมศึกษาในจังหวัดภูเก็ต ภาคการศึกษาที่ 1 ปีการศึกษา 2552 จำนวน 247 คน วิเคราะห์ค่าสถิติพื้นฐานสำหรับการศึกษาเชิงปริมาณและวิเคราะห์ข้อมูลแบบสร้างข้อสรุปแบบพรรณนาสำหรับการศึกษาเชิงคุณภาพ ผลการวิจัยแสดงให้เห็นถึง ปัจจัยและปัญหาในการเรียนภาษาฝรั่งเศส และประสบการณ์เกี่ยวกับชาวฝรั่งเศสของนักเรียน รวมทั้งวิธีการสอนที่แตกต่างกันของอาจารย์ชาวไทยและชาวฝรั่งเศสที่ช่วยส่งเสริมการเรียนของนักเรียน นอกจากนี้ยังแสดงให้เห็นถึงข้อจำกัดบางประการเกี่ยวกับการสอนของอาจารย์ชาวไทย ภายใต้ความพยายามในการสนับสนุนของผู้บริหารสถาบันการศึกษาในการพัฒนาทักษะการสอนให้มีประสิทธิภาพยิ่งขึ้น
This research analysed current situations and problems of teaching and learning French in secondary schools in Phuket province, and the students’ experiences with French language and French people currently residing in Phuket by means of the quantitative and qualitative methodology. Questionnaires and semi-directive interviews were used to collect the data from a sample of 247 students taking French language in M.1 – M.6 in the first semester of the 2009 academic year. Basic statistic analysis was used for the quantitative examination while descriptive conclusion was chosen for the qualitative examination. The findings indicated factors and problems in learning French of the students, their exposure to French native speakers, different teaching methods between Thai teachers of French and French native teachers, and limitations in teaching performance of the Thai teachers despite administrative support for their teaching skill development.
This research analysed current situations and problems of teaching and learning French in secondary schools in Phuket province, and the students’ experiences with French language and French people currently residing in Phuket by means of the quantitative and qualitative methodology. Questionnaires and semi-directive interviews were used to collect the data from a sample of 247 students taking French language in M.1 – M.6 in the first semester of the 2009 academic year. Basic statistic analysis was used for the quantitative examination while descriptive conclusion was chosen for the qualitative examination. The findings indicated factors and problems in learning French of the students, their exposure to French native speakers, different teaching methods between Thai teachers of French and French native teachers, and limitations in teaching performance of the Thai teachers despite administrative support for their teaching skill development.
Table of contents
Description
บทความวิชาการ/บทความวิจัย