Publication: มิตรภาพข้ามพรมแดนชาติพันธุ์ในวรรณกรรมเยาวชนเรื่องเด็กชายในชุดนอนลายทาง(The Boy in the Striped Pajamas) ของจอห์น บอยน์ (John Boyne) และเรื่องซาเมียร์กับโยนาธาน(Samir and Yonatan) ของแดนีลลา คาร์มิ(Daniella Carmi)
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2020
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
2586-9736 (Online)
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารอักษรศาสตร์
Journal of Letters
Journal of Letters
Volume
49
Issue
2
Edition
Start Page
21
End Page
48
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
มิตรภาพข้ามพรมแดนชาติพันธุ์ในวรรณกรรมเยาวชนเรื่องเด็กชายในชุดนอนลายทาง(The Boy in the Striped Pajamas) ของจอห์น บอยน์ (John Boyne) และเรื่องซาเมียร์กับโยนาธาน(Samir and Yonatan) ของแดนีลลา คาร์มิ(Daniella Carmi)
Alternative Title(s)
Friendship Across Ethnic Boundaries In John Boyne’s The Boy in theStriped PajamasAnd Daniella Carmi’s Samir and Yonatan
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความเรื่องนี้ศึกษาเรื่องเด็กชายในชุดนอนลายทาง (The Boy in the Striped Pajamas) ของจอห์น บอยน์ (John Boyne) และเรื่องซาเมียร์กับโยนาธาน(Samir and Yonatan) ของแดนีลลา คาร์มิ (Daniella Carmi)ในเรื่องแรกผู้ประพันธ์บอกเล่าเรื่องราวเกี่ยวกับทหารนาซีกวาดล้างชาวยิวช่วงสงครามโลกครั้งที่สอง ขณะที่เรื่องหลังเป็นเรื่องของความขัดแย้งระหว่างปาเลสไตน์กับอิสราเอล แม้ว่าเหตุการณ์ที่เกิดขึ้นในตัวบททั้งสองไม่ได้เกี่ยวข้องกัน แต่ถึงกระนั้นในวรรณกรรมเยาวชนทั้งสองเรื่องมีลักษณะร่วมกัน คือ ผู้ประพันธ์บอกเล่ามิตรภาพระหว่างเด็กต่างชาติพันธุ์ที่เกิดขึ้นท่ามกลางความขัดแย้งและสงครามระหว่างกลุ่มคนสองชาติพันธุ์ เพื่อเน้นแก่นความคิดที่ว่าด้วยการก้าวข้ามการแบ่งเขาแบ่งเรา หรือการปฏิเสธอคติและความรุนแรงทางชาติพันธุ์ ดูเหมือนว่าผู้ประพันธ์ทั้งสองเน้นการสร้างโลกในอุดมคติให้กับผู้อ่าน ทว่าแท้ที่จริงแล้วคาร์มิแฝงการแบ่งเขาแบ่งเราในตัวบทของเธอผ่านการน าเสนอซาเมียร์ตัวละครเด็กปาเลสไตน์ที่เรียนรู้การอยู่ร่วมกับชาวอิสราเอล โดยมีโยนาธานเด็กชาวอิสราเอลอยู่ในฐานะผู้ชี้แนะหนทางแห่งสันติให้กับซาเมียร์การน าเสนอเช่นนี้เป็นการสื่อนัยว่าหากเพียงแต่ชาวปาเลสไตน์น้อมรับที่จะอยู่ร่วมกับชาวอิสราเอล ความขัดแย้งระหว่างชาวปาเลสไตน์กับชาวอิสราเอลจะจบสิ้น ส่วนบอยน์บอกเล่ามิตรภาพระหว่างลูกชายของทหารนาซีกับลูกชายชาวยิว บรูโนลูกชายของทหารนาซีละเมิดค าสั่งของพ่อด้วยการออกผจญภัยไปยังค่ายกักกันชาวยิว ท าให้ได้มีโอกาสรู้จักกับชมูเอลเด็กชายชาวยิว บรูโนปกปิดมิตรภาพระหว่างพวกเขาทั้งสอง ท้ายที่สุดมิตรภาพในความลับจบลงด้วยโศกนาฏกรรม บรูโนเสียชีวิตพร้อมกับชมูเอลในค่ายกักกันชาวยิว เป็นไปได้ที่มิตรภาพที่ถูกปกปิดของพวกเขาบ่งชี้ถึงความเป็นไปไม่ได้ของมิตรภาพระหว่างนาซีกับยิว
This paper examines friendship across ethnic boundaries in two young adult novels: John Boyne’s The Boyin the Striped Pajamasand Daniella Carmi’s Samir and Yonatan. In the first novel the author recounts a story of the Holocaust during the Second World War while the latter deals with the conflict between Palestine and Israel. Although both young adult novels concern different ethnic backgrounds, they are both set in the midst of conflicts and wars between two nations. They present themes of crossing over ethnic boundaries and rejection of racial prejudice and violence. Although it seems that both authors create an ideal world for young adult readers to enjoy, Carmi implicitly presents the theme of racial difference in her novel by showing how Samir, a Palestinian boy learns to co-exist with the Israelis through the guidance of Yonatan, an Israeli boy, on a path toward peace. Such a narrative suggests that if Palestinians learn to live with the Israelis, their conflict will come to an end. The Boy in the Striped Pajamasfeatures a friendship between Bruno, the son of a Nazi soldier, and Shmuel, the son of a Jew. Bruno disobeys his father’s command by secretively exploring the concentration camp. This gives him a chance to befriend Shmuel. However, Bruno keepsthis friendship secret. Finally, this relationship ends tragically when the boys die in the concentration camp. Their concealed friendship can be interpreted as pointing to the impossibility of friendship between Nazis and Jews.
This paper examines friendship across ethnic boundaries in two young adult novels: John Boyne’s The Boyin the Striped Pajamasand Daniella Carmi’s Samir and Yonatan. In the first novel the author recounts a story of the Holocaust during the Second World War while the latter deals with the conflict between Palestine and Israel. Although both young adult novels concern different ethnic backgrounds, they are both set in the midst of conflicts and wars between two nations. They present themes of crossing over ethnic boundaries and rejection of racial prejudice and violence. Although it seems that both authors create an ideal world for young adult readers to enjoy, Carmi implicitly presents the theme of racial difference in her novel by showing how Samir, a Palestinian boy learns to co-exist with the Israelis through the guidance of Yonatan, an Israeli boy, on a path toward peace. Such a narrative suggests that if Palestinians learn to live with the Israelis, their conflict will come to an end. The Boy in the Striped Pajamasfeatures a friendship between Bruno, the son of a Nazi soldier, and Shmuel, the son of a Jew. Bruno disobeys his father’s command by secretively exploring the concentration camp. This gives him a chance to befriend Shmuel. However, Bruno keepsthis friendship secret. Finally, this relationship ends tragically when the boys die in the concentration camp. Their concealed friendship can be interpreted as pointing to the impossibility of friendship between Nazis and Jews.