Publication: การศึกษาเปรียบเทียบภาษาที่ใช้ในการเล่าเรื่องและการบอกวิธีทำจากความจำของเด็กชั้นประถมศึกษาปีที่ 3
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2004
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การศึกษาเปรียบเทียบภาษาที่ใช้ในการเล่าเรื่องและการบอกวิธีทำจากความจำของเด็กชั้นประถมศึกษาปีที่ 3
Alternative Title(s)
A comparative study of language used by third grade students in recalling a narrative and a procedural discourse
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การศึกษานี้มีจุดประสงค์ที่จะเปรียบเทียบภาษาพูดและภาษาเขียนที่นักเรียนชั้น ประถมศึกษาปีที่ 3 ใช้ในการเล่าเรื่อง “เพื่อน” ซ้ำ และบอกวิธีการวาดรูปหน้าแมว ผลการศึกษาแสดงว่า นักเรียนสามารถจำเรื่อง “เพื่อน” และขั้นตอนการวาดรูปหน้า แมวได้ทั้งหมด ในเรื่องเล่านักเรียนสามารถจำประเด็นหลักของเรื่อง ได้แก่ จุดเริ่มเรื่อง เหตุการณ์ยั่วยุ การพัฒนาความขัดแย้ง การคลี่คลายปัญหา และการสรุปภาษาที่นักเรียนใช้เล่าเรื่อง และบอกวิธีวาดรูปหน้าแมวมีบางส่วนที่เหมือนกับถ้อยคำที่ใช้ใน “ต้นฉบับ” บางส่วนก็เป็นภาษาของนักเรียนเอง และนักเรียนส่วนใหญ่สร้างเรื่องของตนเอง นักเรียนบางคนเพิ่มเติมรายละเอียดของเรื่อง โดยรวมนักเรียนให้รายละเอียดเมื่อเล่าเรื่องเป็นภาษาเขียนได้มากกว่าเมื่อเล่าปากเปล่า
The objective of this study is to compare spoken and written language used by third graders in retelling a narrative, phuan, and a procedural discourse on how to draw the face of a cat. The results show that most students could remember the whole story and all the steps in drawing the face of a cat. The students could remember the main points of the story, namely, the beginning, the inciting moment, the developing conflict, the denouement, and the conclusion. Some of the language used by the students in retelling the story and retelling "how to draw the face of a cat" was identical to the original scripts. Some was created by the students. The beginning and the inciting moment of the narrative were told in identical words to the original scripts. Most students, however, created their own ending point. Some students added new details to the story. The students could give more details when retelling the story in writing than when retelling the story orally.
The objective of this study is to compare spoken and written language used by third graders in retelling a narrative, phuan, and a procedural discourse on how to draw the face of a cat. The results show that most students could remember the whole story and all the steps in drawing the face of a cat. The students could remember the main points of the story, namely, the beginning, the inciting moment, the developing conflict, the denouement, and the conclusion. Some of the language used by the students in retelling the story and retelling "how to draw the face of a cat" was identical to the original scripts. Some was created by the students. The beginning and the inciting moment of the narrative were told in identical words to the original scripts. Most students, however, created their own ending point. Some students added new details to the story. The students could give more details when retelling the story in writing than when retelling the story orally.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
คณะศิลปศาสตร์
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์