Publication: กระบวนทัศน์ใหม่เรื่องกรรมในฐานะโอกาสของการพัฒนาตนเอง
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2018
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารเซนต์จอห์น
Saint John’s Journal
Saint John’s Journal
Volume
21
Issue
Edition
Start Page
198
End Page
268
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
กระบวนทัศน์ใหม่เรื่องกรรมในฐานะโอกาสของการพัฒนาตนเอง
Alternative Title(s)
New Paradigm of Kamma as the Chance of Self-Improvement
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความวิชาการนี้มุ่งค้นหาประเด็นค�ำถามว่า หลักโหราศาสตร์มีความสอดคล้อง สัมพันธ์กับกฎ
แห่งกรรม และมีบทบาทต่อความเชื่อของคนในปัจจุบันหรือไม่นั้น พบว่า ความเชื่อโหราศาสตร์นับว่ามี
บทบาทต่อการด�ำเนินชีวิต เพราะมนุษย์มีความกลัวและไม่รู้ว่าจะด�ำเนินชีวิตได้อย่างไรและมีความเชื่อเรื่อง
กฎแห่งกรรมไปพร้อมๆกัน ตลอดถึงการใช้ความเชื่อโหราศาสตร์เป็นการประกอบการตัดสินใจในการด�ำเนิน
กิจการอย่างใดอย่างหนึ่ง ในระดับการด�ำเนินชีวิตอย่างโลกิยวิสัยสามารถน�ำเอาประโยชน์จากโหราศาสตร์
มาประยุกต์ใช้ในคุณธรรมแห่งความมีเสรีภาพ ความเพียรและการพึ่งตนเอง ซึ่งไม่ขัดต่อหลักค�ำสอนของ
พระพุทธศาสนา โดยการคิดพิจารณาเหตุและผลก่อนที่จะลงมือท�ำกิจการเพื่อป้องกันการผิดพลาดต่าง ๆ
ซึ่งจะส่งผลดีต่อการด�ำเนินชีวิตให้เป็นไปตามหลักกฎแห่งกรรม สามารถน�ำมาประยุกต์ใช้ในการพัฒนา
คุณภาพชีวิตเพื่อการประพฤติปฏิบัติกรรมดีให้ถูกต้องและดีงาม แต่ในระดับโลกุตรวิสัย โหราศาสตร์ถูกมอง
ว่าเป็นเดรัจฉานวิชาที่คอยขวางกั้นผู้ประพฤติปฏิบัติไม่ให้เข้าถึงหนทางแห่งการหลุดพ้นที่เรียกว่า นิพพาน
This academic article aims at questioning whether the astrology is in line with and related to the law of karma and plays a pivotal role in the belief of the present-day people. It is said that the astrological belief has influenced people’s way of life since people are fearful, not knowing how to proceed in their daily life, and simultaneously believing in the law of Karma, they often use their astrology belief in their decision making for any of their actions. In the mundane level for their way of life, the advantages of the astrology can be applied to the virtues of freedom, endeavor and self reliance
this does not contradict Buddhist principles. Reflecting on the causes and effects before performing an action in order to prevent mistakes is a good way of living in accordance with the law of Karma, and this could also be applied to the development of the quality of life for the good and proper behavior. However, in the level of supra-mundane, the astrology is regarded as the pseudo-science that tends to prevent the practitioners from reaching the liberating way from sufferings which is called “Nibbana”
This academic article aims at questioning whether the astrology is in line with and related to the law of karma and plays a pivotal role in the belief of the present-day people. It is said that the astrological belief has influenced people’s way of life since people are fearful, not knowing how to proceed in their daily life, and simultaneously believing in the law of Karma, they often use their astrology belief in their decision making for any of their actions. In the mundane level for their way of life, the advantages of the astrology can be applied to the virtues of freedom, endeavor and self reliance
this does not contradict Buddhist principles. Reflecting on the causes and effects before performing an action in order to prevent mistakes is a good way of living in accordance with the law of Karma, and this could also be applied to the development of the quality of life for the good and proper behavior. However, in the level of supra-mundane, the astrology is regarded as the pseudo-science that tends to prevent the practitioners from reaching the liberating way from sufferings which is called “Nibbana”