Publication: การปฏิบัติวิปัสสนาภาวนาในกามสูตร
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2022
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารสหวิทยาการมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์
Journal of Multidisciplinary in Humanities and Social Sciences
Journal of Multidisciplinary in Humanities and Social Sciences
Volume
5
Issue
2
Edition
Start Page
546
End Page
555
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การปฏิบัติวิปัสสนาภาวนาในกามสูตร
Alternative Title(s)
A Study of Vipassana Practice in Kama Sutta
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาเนื้อหาและหลักธรรมสำคัญในกามสูตร 2) เพื่อศึกษาวิเคราะห์หลักธรรมในกามสูตรที่เกี่ยวข้องกับการปฏิบัติวิปัสสนาภาวนา โดยการศึกษาข้อมูลจากคัมภีร์พุทธศาสนาเถรวาท และเอกสารต่าง ๆ ที่เกี่ยวข้อง สรุปวิเคราะห์ เรียบเรียง บรรยายเชิงพรรณนา ผลการวิจัยพบว่า หลักธรรมในกามสูตรที่เกี่ยวข้องกับการปฏิบัติวิปัสสนาภาวนา โดยแบ่งออกเป็น 2 อย่าง คือ 1) กิเลสกามที่เกี่ยวข้องกับการปฏิบัติวิปัสสนาภาวนา คือ โยคีบุคคลผู้ปฏิบัติธรรมควรละ 3 อย่าง คือ (1) ราคะ คือ ความอยากได้สิ่งของของคนอื่นมาเป็นของตนเองซึ่งเป็นความเพ่งเล็งด้วยความโลภ จัดเป็นอกุศลมูลคือที่เนื่องด้วยราคะ (2) โลภะที่อกุศลมูลทั้งหมดที่ทำให้จิตเศร้าหมอง ซึ่งจะทำให้การปฏิบัติธรรมก้าวหน้า (3) อิจฉา คือ ความอยากได้ ความปรารถนา ความขวนขวาย ความหลงใหลอยู่ในกามทั้งหลายได้จะทำให้การปฏิบัติธรรมเจริญก้าวหน้า 2) วัตถุกามที่เกี่ยวข้องกับการปฏิบัติวิปัสสนาภาวนาคือ โยคีบุคคลผู้ปฏิบัติธรรมควรละกามคุณทางรูป ทางเสียง ทางกลิ่น ทางรส และทางสัมผัสต้องคอยสำรวมระวังอารมณ์คือ อายตนะภายนอกเมื่อมากระทบสัมผัส กำหนดรู้ด้วยสติให้เท่าทันว่าสักแต่เป็นเพียงรูป-นามที่เกิด-ดับอย่างรวดเร็ว เห็นเป็นเพียงว่าเป็นธาตุธรรมชาติ ที่ปรากฏตามเหตุปัจจัย เมื่อผู้เจริญวิปัสสนาได้กำหนดรู้กามคุณ 5 ไปตามสภาพความเป็นจริงอย่างไม่ลดละ การกำหนดรู้ด้วยสติอย่างต่อเนื่องจะเป็นตัวช่วยการละและกำจัดความยึดติดอารมณ์กามคุณ 5 ได้อย่างดี
The objectives of this article were 1) to study the content and important teachings found in Kāmasutta and 2) to study the practice of Vipassana meditation in Kāmasutta. All research data has been taken from Theravada Buddhist scriptures and documents related, being summarized, analyzed, and compiled in descriptive type. The results revealed that analysis of the teachings in Kāmasutta related to Vipassana meditation practice was divided into 2 types: 1) Kilesakāma or subjective sensitivity associated with insight practice in which yogi who practice insight should avoid these 3 defilements: (1) Rāga or the desire to possess others’ properties which do not belong to one’s own, which refers to attachment classified as unwholesome defilement connected with lust, (2) Lobha or greed, referring to all unwholesome roots causing the mind to become miserable, this will advance the practice of insight, (3) Icchā or envy, which is the desire, longing, wondering, and passion for all sensual pleasures. To abandon these defilements will enhance the insight practice in progress
and 2) Vatthukāma or objective sensitivity related to insight practice reveals that a yogi who practices insight should abandon the sensual desire of visible objects, sound, smell, taste, and touch, he must be mindful of all appearances, that is, when external senses are active, realizing the true nature of all as just Nāma or name and Rūpa or objects in which arises and falls immediately, just a natural way, appearing according to various factors. Completely observed these five sensual-pleasures as they really were with consistent mindfulness, the practitioners will gain great aid in abandoning and eliminating these 5 sensual-pleasure attachments.
The objectives of this article were 1) to study the content and important teachings found in Kāmasutta and 2) to study the practice of Vipassana meditation in Kāmasutta. All research data has been taken from Theravada Buddhist scriptures and documents related, being summarized, analyzed, and compiled in descriptive type. The results revealed that analysis of the teachings in Kāmasutta related to Vipassana meditation practice was divided into 2 types: 1) Kilesakāma or subjective sensitivity associated with insight practice in which yogi who practice insight should avoid these 3 defilements: (1) Rāga or the desire to possess others’ properties which do not belong to one’s own, which refers to attachment classified as unwholesome defilement connected with lust, (2) Lobha or greed, referring to all unwholesome roots causing the mind to become miserable, this will advance the practice of insight, (3) Icchā or envy, which is the desire, longing, wondering, and passion for all sensual pleasures. To abandon these defilements will enhance the insight practice in progress
and 2) Vatthukāma or objective sensitivity related to insight practice reveals that a yogi who practices insight should abandon the sensual desire of visible objects, sound, smell, taste, and touch, he must be mindful of all appearances, that is, when external senses are active, realizing the true nature of all as just Nāma or name and Rūpa or objects in which arises and falls immediately, just a natural way, appearing according to various factors. Completely observed these five sensual-pleasures as they really were with consistent mindfulness, the practitioners will gain great aid in abandoning and eliminating these 5 sensual-pleasure attachments.