Publication: การตีความแนวคิดเรื่องพรหมในพุทธปรัชญาเถรวาท
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2018
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การตีความแนวคิดเรื่องพรหมในพุทธปรัชญาเถรวาท
Alternative Title(s)
A Hermeneutics the Concept of Brahma in Theravada Buddhist Philosophy
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การวิจัยนี้ มีวัตถุประสงค์(๑)เพื่อศึกษาแนวคิดเรื่องพรหมในพุทธปรัชญาเถรวาท (๒)เพื่อศึกษาการตีความ (๓) เพื่อวิเคราะห์การตีความแนวคิดเรื่องพรหมในพุทธปรัชญาเถรวาท ซึ่งเป็นการวิจัยเชิงเอกสาร (Documentary Research) โดยเก็บข้อมูลจากเอกสาร แล้วนำข้อมูลมาวิเคราะห์โดยวิธีพรรณนาตามหลักอุปนัยวิธี ผลการวิจัยพบว่า ๑. แนวคิดเรื่องพรหมในพุทธปรัชญาเถรวาทแบ่งพรหมออกเป็น ๒ ประเภท คือ (๑) พรหมในฐานะที่เป็นบุคลาธิษฐาน และ(๒) พรหมในฐานะที่เป็นธรรมาธิษฐาน ๒.การตีความแบ่งเป็น ๒ ประเภท คือ ๑) การตีความทางศาสนาเป็นการตีความเฉพาะกลุ่ม และ ๒) การตีความแบบสากล โดยใช้ วิภัตติหาระในเนติปกรณ์และทฤษฎีการตีความเชิงรื้อโครงสร้างนิยมของเดอร์ริดา ๓.การวิเคราะห์การตีความแนวคิดเรื่องพรหมในพุทธปรัชญาเถรวาทโดยใช้การตีความแบบวิภัตติหาระในเนติปกรณ์ และการตีความเชิงการรื้อโครงสร้างนิยมของเดอร์ริดา พบว่า ๑) การตีความพรหมในฐานะเป็นบุคลาธิษฐานหมายถึงมนุษย์ที่ฝึกจิตด้วยสมถกรรมฐานจนได้ฌาน เมื่อละจากโลกนี้ไปในขณะที่ฌานไม่เสื่อมจะไปบังเกิดในพรหมโลกทั้ง ๒๐ ขั้นตามกำลังของฌานและ๒)การตีความพรหมฐานะเป็นธรรมาธิษฐานหมายถึงบุคคลที่ได้ปฏิบัติจนเข้าถึงความบริสุทธิ์ ๒ ระดับ คือ ๑) ความบริสุทธิ์ด้วยพรหมวิหารธรรม ๔ ได้แก่ มารดาบิดา และความบริสุทธิ์ด้วยฌาน ๔ ได้แก่พรหมในพรหมโลก ๒๐ ชั้น และ๒) ความบริสุทธิ์ด้วยอริยมรรคมีองค์ ๘ ได้แก่ พระพุทธเจ้าและพระอรหันต์สาวก
The aims of this research were: 1) to study the concepts of Brahma in Theravada Buddhism
2) to study hermeneutics
3) to analyze the interpretation of the concepts of Brahma in Theravada Buddhism. This study was a documentary research conducted by the study of relevant documents and the gathered data were interpreted by the descriptive analysis based on the analytic induction. The research results were as follows: 1) The concepts of Brahma in Theravada Buddhism is divided into two types of Brahma characteristics: 1) Brahma as teaching with reference to ideas (pugaladhiṭṭhāna)
2) Brahma as exposition in terms of ideas (dhammādhiṭṭhāna). 2) The interpretation is divided into two categories: 1) religious interpretation in a specific group
2) universal interpretation by using the principles of dhamma classification (vibhattihāra) in the Netipakaraṇa text and the deconstruction theory of Derrida. 3) Based on the analysis of the interpretation or hermeneutics of the concept ‘Brahma’ in Theravada Buddhism by dhamma classification (vibhattihāra) in the Nettipakaraṇa text and the deconstruction theory of Derrida, it was found that 1) the interpretation of Brahma in terms of using teaching with reference to ideas refers the Brahma as the human beings with Jhāna (absorption) attainment
after passing away from this world during existence of the Jhāna, they are born in 20 Brahma realms based on the power of the Jhāna they attained
2) the interpretation of Brahma by exposition in terms of ideas refers the Brahma as the person with two level purity attainment: 1) the person who attained the purity by the sublime states of mind (brahmavihāra) such as mother, father and attained the purity of the four Jhānas including the brahma existing in 20 brahma realms
2) the person with the purity by the Eightfold Paths (ariyamagga) including the Buddha and his arahant disciples.
The aims of this research were: 1) to study the concepts of Brahma in Theravada Buddhism
2) to study hermeneutics
3) to analyze the interpretation of the concepts of Brahma in Theravada Buddhism. This study was a documentary research conducted by the study of relevant documents and the gathered data were interpreted by the descriptive analysis based on the analytic induction. The research results were as follows: 1) The concepts of Brahma in Theravada Buddhism is divided into two types of Brahma characteristics: 1) Brahma as teaching with reference to ideas (pugaladhiṭṭhāna)
2) Brahma as exposition in terms of ideas (dhammādhiṭṭhāna). 2) The interpretation is divided into two categories: 1) religious interpretation in a specific group
2) universal interpretation by using the principles of dhamma classification (vibhattihāra) in the Netipakaraṇa text and the deconstruction theory of Derrida. 3) Based on the analysis of the interpretation or hermeneutics of the concept ‘Brahma’ in Theravada Buddhism by dhamma classification (vibhattihāra) in the Nettipakaraṇa text and the deconstruction theory of Derrida, it was found that 1) the interpretation of Brahma in terms of using teaching with reference to ideas refers the Brahma as the human beings with Jhāna (absorption) attainment
after passing away from this world during existence of the Jhāna, they are born in 20 Brahma realms based on the power of the Jhāna they attained
2) the interpretation of Brahma by exposition in terms of ideas refers the Brahma as the person with two level purity attainment: 1) the person who attained the purity by the sublime states of mind (brahmavihāra) such as mother, father and attained the purity of the four Jhānas including the brahma existing in 20 brahma realms
2) the person with the purity by the Eightfold Paths (ariyamagga) including the Buddha and his arahant disciples.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
พุทธศาสตรดุษฎีบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาเอก
Degree Department
บัณฑิตวิทยาลัย
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย