Publication: การวิจัยเชิงทดลองรูปแบบพัฒนาการระบบคลังคำในใจของภาษาจีนของนักศึกษาไทย
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2020
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารศิลปศาสตร์ มหาวิทยาลัยแม่โจ้
Journal of Liberal Arts, Maejo University
Journal of Liberal Arts, Maejo University
Volume
8
Issue
2
Edition
Start Page
40
End Page
59
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การวิจัยเชิงทดลองรูปแบบพัฒนาการระบบคลังคำในใจของภาษาจีนของนักศึกษาไทย
Alternative Title(s)
An Experimental Study of the Developmental Pattern of Chinese as L2 Mental Lexicon of Thai University Students
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) สรุปรูปแบบพัฒนาการของโครงสร้างระบบคำภาษาจีนในคลังคำใน 2) อธิบายเส้นทางพัฒนาการความเปลี่ยนแปลงในการเรียนคำศัพท์ภาษาจีนของนักศึกษาไทยได้ชัดเจนและแม่นยำยิ่งขึ้น 3) เสนอแนะแนวทางการสอนคำศัพท์ภาษาจีนสำหรับนักศึกษาไทยได้อย่างมีประสิทธิภาพ กลุ่มผู้เข้าร่วมการทดสอบคือ นักศึกษาระดับชั้นปีที่ 2-4 ที่ศึกษาในปี 2558-2560 ในสาขาวิชาการสอนภาษาจีน สำนักวิชาจีนวิทยา มหาวิทยาลัยแม่ฟ้าหลวง โดยสุ่มแบบเจาะจงทั้งหมด 240 คน วิธีดำเนินการวิจัยคือ แบบทดสอบการเชื่อมโยงคำอิสระและวิธีการสัมภาษณ์ ผลการวิจัยพบว่า 1) ระบบคำภาษาจีนในคลังคำในใจของนักศึกษาไทยมีการตอบสนองแบบต่อเนื่องเป็นหลัก และค่อยๆ เปลี่ยนเป็นการตอบสนองแบบประเภทเดียวกัน 2) ระบบคำภาษาจีนในคลังคำในใจของนักศึกษาไทยมีการตอบสนองประเภทเชื่อมโยงทางความหมายมากที่สุด แต่เกิดสภาวะการหยุดชะงักแบบคงที่ชั่วคราว ทั้งนี้ลำดับการเรียนรู้ความหมายคำศัพท์ยังอยู่ในระยะแทรกสื่อภาษาแม่ 3) เส้นทางการเปลี่ยนแปลงรูปแบบประเภทการตอบสนองระบบคำภาษาจีนในคลังคำในใจของนักศึกษาไทยนั้นเปลี่ยนจากประเภทไม่เชื่อมโยงทางความหมายเป็นเชื่อมโยงทางความหมาย แต่เส้นทางการพัฒนานั้นได้ครอบคลุมถึงรูปแบบเส้นทแยง แบบ U หรือ แสดงให้เห็นว่าลำดับการเรียนรู้คำศัพท์ภาษาจีนของกลุ่มผู้เข้าร่วมทดสอบไม่ได้เป็นไปตามเส้นทางการพัฒนาในแบบแนวทแยงเท่านั้น ยังมีแนวโน้มทิศทางการพัฒนาแบบ U หรือ ∩
The purpose of this research were: 1) to study the development pattern of the organization of Chinese as L2 mental lexicon of Thai university students; 2) to explain the development route of the freshly learned new words of Thai university students in more detail and accurately; 3) to Provide teaching suggestions for Chinese vocabulary teaching for Thai university students. The populations of this research were 240 of second to fourth grade students of the 2558-2560 which were selected by purposive sampling and majored in TCL of school of sinology at MFLU. The instruments employed to collect data were free association testing and interviewing. The results of the study were as followed: 1) The participants' Chinese mental lexicon is mainly based on the syntagmatic relations, and gradually changes to the paradigmatic relations; 2) The participants' Chinese mental lexicon has a dominant semantic responses, but there is a temporary stabilization of the fossilization phenomenon, their vocabulary acquisition is still in the L1 lemma mediation stage; 3) The diachronic change direction of the participants' Chinese mental lexicon response type is from non-semantic responses to semantic responses, the route of development includes linear, U or ∩ route. This reveals that the acquisition of their Chinese vocabulary does not completely develop in a linear route, but with some U shaped or ∩ shaped developmental trend.
The purpose of this research were: 1) to study the development pattern of the organization of Chinese as L2 mental lexicon of Thai university students; 2) to explain the development route of the freshly learned new words of Thai university students in more detail and accurately; 3) to Provide teaching suggestions for Chinese vocabulary teaching for Thai university students. The populations of this research were 240 of second to fourth grade students of the 2558-2560 which were selected by purposive sampling and majored in TCL of school of sinology at MFLU. The instruments employed to collect data were free association testing and interviewing. The results of the study were as followed: 1) The participants' Chinese mental lexicon is mainly based on the syntagmatic relations, and gradually changes to the paradigmatic relations; 2) The participants' Chinese mental lexicon has a dominant semantic responses, but there is a temporary stabilization of the fossilization phenomenon, their vocabulary acquisition is still in the L1 lemma mediation stage; 3) The diachronic change direction of the participants' Chinese mental lexicon response type is from non-semantic responses to semantic responses, the route of development includes linear, U or ∩ route. This reveals that the acquisition of their Chinese vocabulary does not completely develop in a linear route, but with some U shaped or ∩ shaped developmental trend.