Publication: การศึกษาปัญหาการออกเสียงภาษาอังกฤษ และกลวิธีการเรียนการออกเสียงภาษาอังกฤษ ของนักศึกษาสหวิทยาการ ชั้นปีที่ 3 มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
ภาษาและภาษาศาสตร์
Language and Linguistics
Language and Linguistics
Volume
31
Issue
1
Edition
Start Page
81
End Page
102
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การศึกษาปัญหาการออกเสียงภาษาอังกฤษ และกลวิธีการเรียนการออกเสียงภาษาอังกฤษ ของนักศึกษาสหวิทยาการ ชั้นปีที่ 3 มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
Alternative Title(s)
A Study on English Pronunciation Problems andEnglish Pronunciation LearningStrategies of Third Year Interdisciplinary Studies Students of Thammasat University
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่ออศึกษาปัญหาในการออกเสียงภาษาอังกฤษและกลวิธีการเรียนการออกเสียงภาษาอังกฤษของนักศึกษาสหวิทยาการชั้นปีที่ 3 เพื่อวิเคราะห์สาเหตุของข้อผิดพลาดในการออกเสียงภาษาอังกฤษและศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างการออกเสียงภาษาอังกฤษและการใช้กลวิธีการเรียนการออกเสียงภาษาอังกฤษของนักศึกษา เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือ แบบทดสอบการออกเสียงภาษาอังกฤษ แบบสอบถามกลวิธีการเรียนการออกเสียงภาษาอังกฤษ และแบบประเมินการออกเสียงพยัญชนะและสระภาษาอังกฤษวิเคราะห์ข้อมูลการออกเสียงโดยใช้ผู้ทรงคุณวุฒิ 3 ท่าน ใช้โปรแกรม SPSS โดยหาค่าเฉลี่ย \bar{X}ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) และหาสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์เพียร์สัน ( Pearson Correlation Coefficient) ผลการวิจัยสรุปได้ว่านักศึกษาสหวิทยาการ ชั้นปีที่ 3 มีปัญหาในการออกเสียงภาษาอังกฤษในตำแหน่งพยัญชนะท้ายมากกว่าตำแหน่งพยัญชนะต้น โดยมีปัญหาในการออกเสียงกักเสียดแทรกมากที่สุด มีปัญหาการออกเสียงสระเดี่ยวมากกว่าสระประสม นักศึกษาใช้กลวิธีการเรียนการออกเสียงภาษาอังกฤษอยู่ในระดับปานกลาง และการออกเสียงภาษาอังกฤษของนักศึกษาไม่สัมพันธ์กับการใช้กลวิธีการเรียนการออกเสียงภาษาอังกฤษ (r = 0.1)
This paper aims to study English Pronunciation Problems and English Pronunciation LearningStrategies of third-year students in the College of Interdisciplinary Studies, to analyze the cause ofEnglish Pronunciation Problems and to study the relationships between English Pronunciation andEnglish Pronunciation Learning Strategies. The research instruments used in this study were anEnglish Pronunciation Test, a questionnaire of English Pronunciation Learning Strategies and anEvaluation form of English Pronunciation. The data were analyzed by three experts in Phonetics andthe SPSS program using arithmetic mean, standard deviation and Pearson Correlation Coefficient. Thestudy results found that Third-year Interdisciplinary Studies students have more problems in EnglishPronunciation in final consonants than initial consonants, especially affricates, in monopthongs thandipthongs. In addition, their English Pronunciation Learning Strategies is at medium level. EnglishPronunciation has no relationship with English Pronunciation Learning Strategies use. (r = 0.1)
This paper aims to study English Pronunciation Problems and English Pronunciation LearningStrategies of third-year students in the College of Interdisciplinary Studies, to analyze the cause ofEnglish Pronunciation Problems and to study the relationships between English Pronunciation andEnglish Pronunciation Learning Strategies. The research instruments used in this study were anEnglish Pronunciation Test, a questionnaire of English Pronunciation Learning Strategies and anEvaluation form of English Pronunciation. The data were analyzed by three experts in Phonetics andthe SPSS program using arithmetic mean, standard deviation and Pearson Correlation Coefficient. Thestudy results found that Third-year Interdisciplinary Studies students have more problems in EnglishPronunciation in final consonants than initial consonants, especially affricates, in monopthongs thandipthongs. In addition, their English Pronunciation Learning Strategies is at medium level. EnglishPronunciation has no relationship with English Pronunciation Learning Strategies use. (r = 0.1)