Publication: ความเข้าใจคำประสมของเด็กออทิสติก : กรณีศึกษานักเรียนประถมศึกษาปีที่ 1
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2011
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ความเข้าใจคำประสมของเด็กออทิสติก : กรณีศึกษานักเรียนประถมศึกษาปีที่ 1
Alternative Title(s)
The comprehension of compound nouns in autistic children : a case study of grade 1 primary school students
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การศึกษาครั้งนี้มีจุดประสงค์เพื่อศึกษาความเข้าใจคำนามประสมในภาษาไทยของเด็กออทิสติก เด็กปกติที่เรียนโรงเรียนสถานสงเคราะห์ และเด็กปกติที่อาศัยอยู่ในหมู่บ้านโชคชัยรุ่งเรืองที่เรียนโรงเรียนในจังหวัดนนทบุรี โดยเด็กทั้งสามกลุ่มกำลังเรียนในชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 ที่อายุ 7-8 ปี โดยสร้างแบบทดสอบเป็นบัตรภาพและบัตรคำ ให้เด็กจับคู่ภาพและบัตรคำที่ตรงกันและเปรียบเทียบค่าเฉลี่ยของตัวแปรใช้การทดสอบค่าที (T-Test) ที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.05
ผลการวิจัยพบว่า 1) เด็กทั้งสามกลุ่มสามารถเข้าใจคำนามเดี่ยวโดยไม่มีความแตกต่างอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ 2) เด็กทั้งสามกลุ่มสามารถเข้าใจคำนามประสมแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.05 กล่าวคือ เมื่อเปรียบเทียบความเข้าใจคำนามประสมระหว่างเด็กออทิสติกกับเด็กปกติที่เรียนโรงเรียนในจังหวัดนนทบุรี และเด็กปกติที่เรียนโรงเรียนในจังหวัดนนทบุรีกับเด็กปกติที่เรียนในสถานสงเคราะห์ต่างมีความเข้าใจคำนามประสมแตกต่างกันที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติ 0.05 แต่เมื่อเปรียบเทียบความเข้าใจคำนามประสมของเด็กออทิสติกกับเด็กปกติที่เรียนในสถานสงเคราะห พบว่าไม่มีความแตกต่างอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ 3) เด็กทั้งสามกลุ่มมีความเข้าใจประเภทของคำนามประสมในระดับแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ทั้งนี้ เด็กออทิสติกและเด็กที่ปกติที่เรียนโรงเรียนในจังหวัดนนทบุรีสามารถเข้าใจคำนามประสมที่มีความหมายผิดแปลกไปจากเดิมโดยสิ้นเชิงได้มากกว่าคํานามประสมที่มีความหมายผิดแปลกไปจากเดิมแต่ยังมีเค้าโครงเดิม แตกต่างจากเด็กปกติ พ.ศ. ๒๕๕๘ แปลกไป
The objective of this study is to investigate the comprehension of Thai compound nouns among Autistic Children, orphans and normal children. The Studied groups consist of first grade primary school children, age 7-8 years. The tests were conducted by using the picture cards and word cards. The children had to match the picture cards with word cards correctly. A Paired t-test and Standard t-test were used to determine the statistical significant differences among children in each group. The results were as follows: 1) Children in the three groups can understand simple nouns well without any statistically significance; 2) Children in the three groups differ significantly at 0.05 in their ability to understand compound nouns. The ability to understand the compound nouns between Autistic children and normal children were significantly different at 0.05. Normal children and the orphans differed significantly in their ability to understand compound nouns. However, the ability for the Orphans and Autistic children to understand compound nouns was not statistically significant. 3) The three groups differed significantly at the level of 0.05 in their ability to understand different types of compound nouns. Autistic and normal children could understand the original compound nouns better than non-original compound nouns while the orphans could understand the non-original compound nouns better than the non original compound nouns.
The objective of this study is to investigate the comprehension of Thai compound nouns among Autistic Children, orphans and normal children. The Studied groups consist of first grade primary school children, age 7-8 years. The tests were conducted by using the picture cards and word cards. The children had to match the picture cards with word cards correctly. A Paired t-test and Standard t-test were used to determine the statistical significant differences among children in each group. The results were as follows: 1) Children in the three groups can understand simple nouns well without any statistically significance; 2) Children in the three groups differ significantly at 0.05 in their ability to understand compound nouns. The ability to understand the compound nouns between Autistic children and normal children were significantly different at 0.05. Normal children and the orphans differed significantly in their ability to understand compound nouns. However, the ability for the Orphans and Autistic children to understand compound nouns was not statistically significant. 3) The three groups differed significantly at the level of 0.05 in their ability to understand different types of compound nouns. Autistic and normal children could understand the original compound nouns better than non-original compound nouns while the orphans could understand the non-original compound nouns better than the non original compound nouns.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
คณะมนุษยศาสตร์
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์