Publication: ทัศนคติของนักศึกษาปริญญาตรีสาขาภาษาไทยและภาษาต่างประเทศเกี่ยวกับความเป็นกวีนิพนธ์ในบทร้อยกรองอิสระเรื่อง "ไม่มีหญิงสาวในบทกวี" ของซะการีย์ยา อมตยา
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2015
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ทัศนคติของนักศึกษาปริญญาตรีสาขาภาษาไทยและภาษาต่างประเทศเกี่ยวกับความเป็นกวีนิพนธ์ในบทร้อยกรองอิสระเรื่อง "ไม่มีหญิงสาวในบทกวี" ของซะการีย์ยา อมตยา
Alternative Title(s)
Attitudes of undergraduate students majoring in Thai and foreigh languages about the poeticity of Thai free verse titled
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
งานวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อสำรวจและเปรียบเทียบทัศนคติเรื่องความเป็นกวีนิพนธ์ (Poeticity) ของนักศึกษาปริญญาตรีสาขาวิชาภาษาไทยกับนักศึกษาปริญญาตรีสาขาวิชาภาษาต่างประเทศ โดยการใช้ แบบสอบถามซึ่งออกแบบและสร้างขึ้นจากกรอบแนวคิดมิติทางภาษาศาสตร์ของความเป็นกวีนิพนธ์ของ Tung (1994) และนำผลข้อมูลมาแปรเป็นค่าทางสถิติเพื่อนำไปแปล วิเคราะห์ เปรียบเทียบ สรุปผล ด้วยการอธิบายเชิง พรรณนาและเชิงทฤษฎี ซึ่งผู้วิจัยนำทฤษฎีการตอบสนองของผู้อ่าน (Reader response theory) และแนวทางภาษาศาสตร์เชิงประจักษ์ (Empiricism) มาใช้อภิปรายผลตามสมมติฐานที่ตั้งไว้ที่ว่า นักศึกษาปริญญาตรีสาขาวิชาภาษาไทยมี การรับรู้และการตัดสินความเป็นกวีนิพนธ์ของบทร้อยกรองอิสระที่จำกัดกว่านักศึกษาสาขา ภาษาต่างประเทศอย่างมีนัยสำคัญ ผลการวิจัยมีลักษณะดังต่อไปนี้ 1) นักศึกษาสาขาวิชาภาษาไทยมีทัศนคติต่อบทร้อยกรองฉันทลักษณ์ด้านภาษาและเนื้อหาคิดเป็น 73.749 % และ 73.749 % ขณะที่นักศึกษาสาขาวิชาภาษาต่างประเทศ คิดเป็น 72.083 % และ 83.33 % 2) นักศึกษาสาขาวิชาภาษาไทยมีทัศนคติต่อบทร้อยกรองอิสระด้านภาษาและเนื้อหาคิดเป็น 67.916 % และ 80.833 % ขณะที่นักศึกษาสาขาวิชาภาษาต่างประเทศ คิดเป็น 72.083 % และ 80.000 % 3) ผลการศึกษาขัดแย้งกับสมมติฐานที่ตั้งไว้ กล่าวคือ นักศึกษาทั้งสองกลุ่มมีการรับรู้และการตัดสิน ความเป็นกวีนิพนธ์ของบทร้อยกรองอิสระได้ใกล้คียงกันนอกจากนี้ ผลการวิจัยยังแสดงให้เห็นว่า ทั้งนักศึกษาสาขาวิชาภาษาไทยและสาขาวิชาภาษาต่างประเทศได้แสดงทัศนคติต่อบทร้อยกรองอิสระทางด้านเนื้อหาได้ใกล้เคียงกันมากเมื่อเปรียบเทียบทัศนคติด้านเนื้อหากับด้านภาษา นักศึกษาทั้งสองกลุ่มยังแสดงทัศนคติด้านเนื้อหาสูงกว่าด้านภาษาอีกด้วย
The objective of this study was to survey and compare the attitudes on poeticity of free verse between undergraduate students majoring in Thai and those majoring in foreign languages. The hypothesis was that the Thai-major students were more confined to the poeticity of free verse than their counterpart, and this was examined by Reader response theory and Empiricism. In this study, a questionnaire was used which was developed from Tung (1994)’s Four Linguistic Spaces of Poetry. The data was calculated into statistical values in order to produce interpretation, analysis, comparison and conclusion by means of descriptive and theoretical descriptions. The results were as follows: 1) The attitudes of Thai-majoring undergraduate students towards language and content in metical verse were high (73.749 % and 73.749 % respectively), and those of foreign language-majoring undergraduate students were high (72.083 % and 83.333 % respectively). 2) The attitudes of Thai-majoring undergraduate students towards language and content in free verse were somewhat high (67.916 %) and high (80.833 % respectively), and those of foreign language-majoring undergraduate students were high (72.083 % and 80.000 % respectively). 3) The hypothesis was proved incorrect; that is, both of the undergraduate students majoring in Thai and those in foreign languages had similar levels of their reception and evaluation for the poeticity of free verse. Furthermore, this research also demonstrated that both two groups had very similar levels of attitudes towards content in free verse. When compared to the level of attitudes towards language, that towards content was significantly higher.
The objective of this study was to survey and compare the attitudes on poeticity of free verse between undergraduate students majoring in Thai and those majoring in foreign languages. The hypothesis was that the Thai-major students were more confined to the poeticity of free verse than their counterpart, and this was examined by Reader response theory and Empiricism. In this study, a questionnaire was used which was developed from Tung (1994)’s Four Linguistic Spaces of Poetry. The data was calculated into statistical values in order to produce interpretation, analysis, comparison and conclusion by means of descriptive and theoretical descriptions. The results were as follows: 1) The attitudes of Thai-majoring undergraduate students towards language and content in metical verse were high (73.749 % and 73.749 % respectively), and those of foreign language-majoring undergraduate students were high (72.083 % and 83.333 % respectively). 2) The attitudes of Thai-majoring undergraduate students towards language and content in free verse were somewhat high (67.916 %) and high (80.833 % respectively), and those of foreign language-majoring undergraduate students were high (72.083 % and 80.000 % respectively). 3) The hypothesis was proved incorrect; that is, both of the undergraduate students majoring in Thai and those in foreign languages had similar levels of their reception and evaluation for the poeticity of free verse. Furthermore, this research also demonstrated that both two groups had very similar levels of attitudes towards content in free verse. When compared to the level of attitudes towards language, that towards content was significantly higher.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
สถาบันวิจัยภาษาเเละวัฒนธรรมเอเชีย
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยมหิดล