Publication: วิถีชนชั้น ความบริสุทธิ์ และการผลิตซ้ำ :กรณีศึกษาวีถีชนชั้นตามแบบตะวันออกนิยมของคนชนชั้นล่างในชนบทรัฐเบงกอลตะวันตกของประเทศอินเดีย
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2020
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารปณิธาน
Panidhana Journal
Panidhana Journal
Volume
16
Issue
1
Edition
Start Page
67
End Page
93
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
วิถีชนชั้น ความบริสุทธิ์ และการผลิตซ้ำ :กรณีศึกษาวีถีชนชั้นตามแบบตะวันออกนิยมของคนชนชั้นล่างในชนบทรัฐเบงกอลตะวันตกของประเทศอินเดีย
Alternative Title(s)
Purity in Re-making: Sanskritisation of the Orientalists’ Caste among Low Caste Villagers in West Bengal, India
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความวิชาการฉบับนี้มุ่งศึกษาการผลิตซ้ำ ‘ความเป็นอินเดีย’ ที่ถูกสร้างขึ้นโดยนักตะวันออกนิยม ที่มองอินเดียผ่านมุมมองที่ผิดเพี้ยนจากความเป็นจริง โดยการผลิตซ้ำนี้กระทำโดยชนชั้นล่างผู้ไม่ถูกนับรวมเข้าไว้ในความเป็นอินเดียดังกล่าว นักวิชาการสายหลังอาณานิคมเสนอว่าความพยายามของนักตะวันออกนิยมที่จะทำให้ประเทศที่มีความหลากหลายทางสังคมและวัฒนธรรมอย่างอินเดียเป็นสังคมเอกภาพนั้น ถือเป็นการบิดเบือนความจริง ผลิตผลของการสร้างอินเดียแบบตะวันออกนิยมที่เห็นได้อย่างชัดเจนคือการมองอินเดียว่าเป็นสังคมแห่งชนชั้น หลุยส์ ดูมองต์ (1911-1998) นักมานุษยวิทยาชาวฝรั่งเศสเสนอว่า ชนชั้นที่ปรากฎในสังคมอินเดียมีรากฐานมาจากความเชื่อเรื่องความบริสุทธิ์และความไม่บริสุทธิ์ของชาติกำเนิด ทั้งนี้แนวคิดเรื่องความสัมพันธ์ระหว่างชนชั้นและความบริสุทธิ์ของดูมองต์ถูกวิพากษ์วิจารณ์อย่างหนัก นักวิชาการรุ่นหลังมองว่าระบบชนชั้นที่ปรากฎในสังคมอินเดียมิได้มีรากฐานมาจากความเชื่อเรื่องความบริสุทธิ์ของชาติกำเนิดเท่านั้น แต่มีมาจากหลายปัจจัย อาทิ ปัจจัยทางเศรษฐกิจและสังคม อย่างไรก็ตาม บทความฉบับนี้เสนอว่า แม้ความเป็นสังคมชนชั้นที่มีรากฐานมาจากชาติกำเนิดของบุคคลจะเป็นภาพที่ถูกสร้างขึ้นด้วยความเข้าใจอินเดียเพียงบางส่วนของคนนอกอย่างนักตะวันออกนิยม ภาพความเป็นอินเดียเช่นนี้กลับถูกผลิตซ้ำในสังคมและชนชั้นระดับล่าง ผ่านกระบวนการทางสังคมที่เรียกว่า ‘การทำให้เป็นเช่นคนชนชั้นสูง หรือ Sanskritisation’ ทั้งนี้การผลิตซ้ำนี้มีเป้าหมายเพื่อยกระดับทางสังคมของชนชั้นล่าง บนฐานคิดที่ว่าหากได้ดำรงชีวิตตามแบบคนชั้นสูงแล้วพวกเขาจะสามารถยกระดับชาติกำเนิดของตนได้ บทความนี้เป็นการศึกษาเชิงชาติพันธุ์ เกี่ยวกับการปฏิบัติเพื่อดำรงความบริสุทธิ์ในแบบวิถีคนชนชั้นสูงของชนชั้นล่างที่อาศัยในชนบท เขตเบงกอลตะวันตก ของประเทศอินเดีย โดยผลของการศึกษานี้ชี้ให้เห็นว่าคุณค่าทางสังคมที่ถือปฏิบัติและจำกัดในวงชนชั้นสูง และภาพความเป็นอินเดียที่ถูกสร้างขึ้นโดยนักตะวันออกนิยม มิได้เป็นเพียงจินตนาการที่บูดเบี้ยว แต่เป็นความจริงที่ปรากฎโดยทั่วไปในสังคมระดับล่างของอินเดีย
This paper seeks to demonstrate how the Oriental construction of India has been remade, rather than challenged by the lower caste and class groups who are often excluded from the Orientalists’ depiction. Many scholars who employ post-colonial view argue that the Orientalists’ attempt to unify Indian culture, though diverse in nature, into a monolithic culture provides an unrealistic portrayal of India. One of the products of this portrayal is the depiction of ‘India’ as a caste-based society and caste becomes a fundamental symbol for India. Louis Dumont (1911-1998), a French anthropologist, claimed that Indian caste is fundamentally hierarchical and it is guided by the notion of purity and pollution. His view on Hindu caste has been heavily criticised. Later scholars disagreed with him arguing that there are many factors that form the Hindu caste system and Dumont’s view on caste is not based on reality of India. Drawing on the process of Sanskritisation, which demonstrates how dominant values and culture are reproduced by the low-er caste and class groups in order to uplift their social status, this paper argues that Dumont’s notion of Hindu caste and therefore the Oriental tropes are not always invalid. In fact, the Oriental construction of India has been remade, even if in an incomplete form, among the lower caste villagers who are not included in the Oriental depiction. Therefore, a well-grounded ethnographic study on purity and pollution practiced among lower caste villagers in West Bengal, India, will be used to demonstrate that the social value prescribed for the high caste are also practiced among the lower caste and class people. This consequently suggests that the Ori-ental portrayal of Hindu caste is not merely an imagination of the West. Instead, it relates to the reality of Hindu lives in rural villages. The process of Sanskritisation also entails that the Dalit and lower caste groups’s reaction to the upper caste he-gemony is not only done in the form of resistance but also acceptance.
This paper seeks to demonstrate how the Oriental construction of India has been remade, rather than challenged by the lower caste and class groups who are often excluded from the Orientalists’ depiction. Many scholars who employ post-colonial view argue that the Orientalists’ attempt to unify Indian culture, though diverse in nature, into a monolithic culture provides an unrealistic portrayal of India. One of the products of this portrayal is the depiction of ‘India’ as a caste-based society and caste becomes a fundamental symbol for India. Louis Dumont (1911-1998), a French anthropologist, claimed that Indian caste is fundamentally hierarchical and it is guided by the notion of purity and pollution. His view on Hindu caste has been heavily criticised. Later scholars disagreed with him arguing that there are many factors that form the Hindu caste system and Dumont’s view on caste is not based on reality of India. Drawing on the process of Sanskritisation, which demonstrates how dominant values and culture are reproduced by the low-er caste and class groups in order to uplift their social status, this paper argues that Dumont’s notion of Hindu caste and therefore the Oriental tropes are not always invalid. In fact, the Oriental construction of India has been remade, even if in an incomplete form, among the lower caste villagers who are not included in the Oriental depiction. Therefore, a well-grounded ethnographic study on purity and pollution practiced among lower caste villagers in West Bengal, India, will be used to demonstrate that the social value prescribed for the high caste are also practiced among the lower caste and class people. This consequently suggests that the Ori-ental portrayal of Hindu caste is not merely an imagination of the West. Instead, it relates to the reality of Hindu lives in rural villages. The process of Sanskritisation also entails that the Dalit and lower caste groups’s reaction to the upper caste he-gemony is not only done in the form of resistance but also acceptance.