Publication: การเชื่อมโยงความในเรื่องเล่าของเด็กไทยอายุ 4-7 ปี ที่มีพื้นฐานสิ่งแวดล้อมต่างกัน
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2010
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การเชื่อมโยงความในเรื่องเล่าของเด็กไทยอายุ 4-7 ปี ที่มีพื้นฐานสิ่งแวดล้อมต่างกัน
Alternative Title(s)
Cohesion in narratives of Thai children aged 4-7 years from different care environments
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
งานวิจัยนี้ศึกษาการเชื่อมโยงความในเรื่องเล่าของเด็กไทยอายุ 47 ปี และ เปรียบเทียบความแตกต่างของการเชื่อมโยงความระหว่างชนิดเรื่องเล่านิทานกับเรื่องเล่า ประสบการณ์ และระหว่างกลุ่มเด็กที่เติบโตในครอบครัวปกติกับเด็กที่เดิบโตในสถานสงเคราะห์ กลุ่มตัวอย่างที่ศึกษาเป็นเด็กไทยที่อยู่ในช่วงอายุ 4-7 ปี รวม 30 คน จากโรงเรียน และสถานสงเคราะห์ในเขตจังหวัดอ่างทอง โดยผ่านการทดสอบทางเชาวน์ปัญญาและแยกตาม กลุ่มสิ่งแวดล้อมครอบครัวปกติกับสถานสงเคราะห์ ผลการศึกษาในส่วนของประเกทการเชื่อมโยงความของเด็กไทยอายุ 4-7 ปี พ.ว่า การแบ่งประเกทซึ่งในเกณฑ์การวิเคราะห์ตามกรอบแนวคิดที่ใช้ประยุกต์ มีความครอบคลุมในแต่ละประเภทของการเชื่อมโยงความ กล่าวคือ 1. การอ้างถึง มีทั้งหมด 2 ประเกทหลัก คือ การอ้างถึงบุรุษสรรพนาม และการอ้างถึงด้วยการบ่งชี้ 2. การละ มีการละทั้งหมด 3 ประเภท คือ การละหน่วยนาม การละหน่วยกริยา และการละหน่วยอนุพากย์หรือประโยค 3. การซ้ำ มี 3 ลักษณะ คือการซ้ำรูป การซ้ำโครงสร้าง และการซ้ำความหมาย 4. การเชื่อม มี 10 ลักษณะ คือ การเชื่อมเพื่อแสดงการเพิ่มหรือเสริมข้อมูล การเชื่อมแสดงการเปรียบเทียบ การเชื่อมแสคงความสัมพันธ์แบบตรงกันข้าม การเชื่อมแสดงตัวอย่าง การเชื่อมแสดงความเป็นเหตุ การเชื่อมแสดงความเป็นผลการเชื่อมเพื่อแสดงวัตถุประสงค์ การเชื่อมแสดงลำดับเวลาที่ต่อเนื่องกัน การเชื่อมแสดงการ เปลี่ยนเรื่องหรือความคิด และการเชื่อมแสดงความต่อเนื่องหรือขยายความ 5. การเชื่อมโยงคำศัพท์ พบว่ามีการเชื่อมโยงคำศัพท์ 3 ลักษณะ คือ การใช้คำที่มลักษณะเกี่ยวข้องกันแบบคำเฉพาะเจาะจง -ทั่วไป การใช้คำที่มีลักษณะเกี่ยวข้องกันแบบคำแสดงองค์ประกอบย่อย ทั้งหมดและการใช้คำตรงกันข้ามในส่วนของการเปรียบเทียบความถี่ของการเชื่อมโยงความพบว่า ในภาพรวมชนิดของเรื่องเล่าไม่มีผลต่อความถี่ในการเชื่อมโยงความ แต่พบว่า การละพบมากในเรื่องเล่าประสบการณ์ และการซ้ำพบมากในเรื่องเล่านิทานอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ ส่วนในแง่ช่วงอายุพบว่า อายุไม่มีผลต่อความแตกต่างของการเชื่อมโยงความแต่อย่างใด นอกจากนี้ด้านอิทธิพลของสิ่งแวดล้อมพบว่า การเชื่อมโยงความของทั้งสองกลุ่มสิ่งแวดล้อมแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ กล่าวคือ กลุ่มเด็กที่เติบโตในครอบครัวปกติมีปริมาณของการใช้การอ้างถึง การละ การเชื่อมและการเชื่อมโยงคำศัพท์สูงกว่ากลุ่มเด็กในสถานลงเคราะห์ มีเพียงการซ้ำที่ไม่ปรากฎความแตกต่างระหว่างเด็กทั้งสองกลุ่ม
This study investigates cohesion usage in storytelling among Thai children aged between 4-7 years old. Similanties and differences in the use of cohesion in Aesop's storytelling and stories based on experience were explored. Moreover. comparisons in the use of cohesion in the storytelling of children growing up in a normal family setting and those from foster homes were addressed. The subjects were 30 Thai children, aged between 4-7 years, attending schools and foster homes in Ang Thong province. They all took and passed an aptitude test and were classified according to their aptitude score, age, and care environment. Cohesion in storytelling of children aged between 4-7 years old could be summarized as follows: 1. Reference (2 types): pronominal and demonstrative reference 2. Ellipsis (3 types): nominal, verbal, and clausal ellipsis 3. Repetition (3 types): recurrence, parallelism, and paraphrase cohesion 4. Conjunction (10 types): additive, comparative, contrastive, exemplificatory. causal, relation of result, relation of purpose, temporal, transitional, and continuative relation 5. Lexical Cohesion (3 types): hyponymy and co-hyponymy, meronymy and co-meronymy, and antonymy.As for the cohesion's usage frequency, different types of storytelling did not show a statistically significant effect. However, ellipsis cohesion appeared more frequently in experience storytelling and repetition cohesion more frequently in Aesop's story telling. In terms of age, it was found that different age groups did not differ in their cohesion frequency. However, children from two different care environments showed significant differences in their cohesion frequency. Children from the normal family setting used reference, ellipsis, conjunction, and lexical cohesion significantly more frequently than those from the foster homes, with no difference only for repetition cohesion.
This study investigates cohesion usage in storytelling among Thai children aged between 4-7 years old. Similanties and differences in the use of cohesion in Aesop's storytelling and stories based on experience were explored. Moreover. comparisons in the use of cohesion in the storytelling of children growing up in a normal family setting and those from foster homes were addressed. The subjects were 30 Thai children, aged between 4-7 years, attending schools and foster homes in Ang Thong province. They all took and passed an aptitude test and were classified according to their aptitude score, age, and care environment. Cohesion in storytelling of children aged between 4-7 years old could be summarized as follows: 1. Reference (2 types): pronominal and demonstrative reference 2. Ellipsis (3 types): nominal, verbal, and clausal ellipsis 3. Repetition (3 types): recurrence, parallelism, and paraphrase cohesion 4. Conjunction (10 types): additive, comparative, contrastive, exemplificatory. causal, relation of result, relation of purpose, temporal, transitional, and continuative relation 5. Lexical Cohesion (3 types): hyponymy and co-hyponymy, meronymy and co-meronymy, and antonymy.As for the cohesion's usage frequency, different types of storytelling did not show a statistically significant effect. However, ellipsis cohesion appeared more frequently in experience storytelling and repetition cohesion more frequently in Aesop's story telling. In terms of age, it was found that different age groups did not differ in their cohesion frequency. However, children from two different care environments showed significant differences in their cohesion frequency. Children from the normal family setting used reference, ellipsis, conjunction, and lexical cohesion significantly more frequently than those from the foster homes, with no difference only for repetition cohesion.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
คณะศิลปศาสตร์
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์