Publication: การสร้างสรรค์การแสดงแนวตลกเสียดสีสังคม ผ่านแอปพลิเคชันติ๊กต็อก (TikTok)
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2023
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
2673-0146
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารนิเทศศาสตร์
Journal of Communication Arts
Journal of Communication Arts
Volume
41
Issue
1
Edition
Start Page
91
End Page
108
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การสร้างสรรค์การแสดงแนวตลกเสียดสีสังคม ผ่านแอปพลิเคชันติ๊กต็อก (TikTok)
Alternative Title(s)
The Creation of a Satirical Performance on TikTok Application
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความวิจัยสร้างสรรค์เรื่อง การสร้างสรรค์การแสดงแนวตลกเสียดสีสังคมผ่านแอพพลิเคชันติ๊กต็อก (TikTok) มีวัตถุประสงค์เพื่อค้นหาแนวทางในการสร้างสรรค์การแสดงแนวตลกเสียดสีสังคมที่เหมาะสมกับการนำเสนอบนแอพพลิเคชันติ๊กต็อก (TikTok) ด้วยวิธีวิจัยในรูปแบบปฏิบัติการ (Practice as Research) โดยได้สร้างสรรค์ผลงานการแสดงเป็นวิดีโอคลิปเผยแพร่ผลงานบนแอพพลิเคชันติ๊กต็อก (TikTok) วิเคราะห์และสะท้อนผลจากกระบวนการสร้างสรรค์และผลตอบรับของผู้ชมเพื่อนำมาพัฒนาและต่อยอดในกระบวนการสร้างสรรค์ถัดไป แนวทางสร้างสรรค์นั้นมุ่งเสียดสีความเป็นจริงในสังคมและกระแสนิยมบนแอพพลิเคชันติ๊กต็อก (TikTok) โดยกำหนดเป้าหมายการเสียดสีในลักษณะของตัวบุคคล กลุ่มบุคคล สังคม และสถานการณ์ ได้แก่ (1) ผู้หญิง (2) มนุษย์ป้า (3) ผู้ชาย (4) ละครคุณธรรม (5) กระแสนิยมในสังคม ผลการวิจัยพบว่าเนื้อหาสาระในการสร้างสรรค์การแสดงแนวเสียดสีได้จากการนำประสบการณ์และเหตุการณ์รอบตัวของผู้สร้างสรรค์มาขยายในแง่มุมที่แตกต่าง นำเสนอหรือเป็นตัวแทนของความคิดและความรู้สึกที่ไม่สามารถแสดงออกได้ในความเป็นจริง ลักษณะของวิดีโอคลิปจะต้องสามารถสื่อสารได้ง่ายในระยะเวลาอันสั้น เน้นการกระทำที่แสดงออกให้เห็นถึงกิริยา ท่าทาง และอารมณ์ของผู้แสดงที่ชัดเจน
This creative research article “The Creation of a Satirical Performance on Tik-Tok Application” has an objective of exploring creative approaches in making of social sarcasm performance to present as short video clips on TikTok application. The research methodology is practice as research, by creating series of short video clips and posted on the TikTok application. Then, the researchers would analyse and reflect on the results from audience's feedback and number of views to develop the next video. The objective of sarcasm includes social reality sarcasm, trendy sarcasm on the TikTok applications, and sarcasm on the individuals’ characteristics, groups of people, society and situations which includes (1) Female Gender (2) Karen (3) Male Gender (4) Morality Drama (5) Social Trends. According to the research results, social sarcasm clips are often derived from the creator's experiences and surroundings to amplify sarcasm aspects to presenting a different perspective, or to represen thoughts and feelings that cannot be expressed. A successful TikTok clip characteristics are that they must be able to communicate and comprehend in a short time, actions must be clearly conveyed such as the actor's expressions and emotions.
This creative research article “The Creation of a Satirical Performance on Tik-Tok Application” has an objective of exploring creative approaches in making of social sarcasm performance to present as short video clips on TikTok application. The research methodology is practice as research, by creating series of short video clips and posted on the TikTok application. Then, the researchers would analyse and reflect on the results from audience's feedback and number of views to develop the next video. The objective of sarcasm includes social reality sarcasm, trendy sarcasm on the TikTok applications, and sarcasm on the individuals’ characteristics, groups of people, society and situations which includes (1) Female Gender (2) Karen (3) Male Gender (4) Morality Drama (5) Social Trends. According to the research results, social sarcasm clips are often derived from the creator's experiences and surroundings to amplify sarcasm aspects to presenting a different perspective, or to represen thoughts and feelings that cannot be expressed. A successful TikTok clip characteristics are that they must be able to communicate and comprehend in a short time, actions must be clearly conveyed such as the actor's expressions and emotions.