Publication: Corpora, Concordancing and Collocations
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2015
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
en
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
2651-1347 (Print), 2672-989X (Online)
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Journal of Studies in the English Language
Volume
10
Issue
Edition
Start Page
102
End Page
136
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
Corpora, Concordancing and Collocations
Alternative Title(s)
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
This research used a case study and Data Driven Learning approach to address an existing gap in literature on corpus-based English language learning in the Thai context. Specifically, the researcher investigated students’ problem-solving processes when they had direct access to corpus data and their views on using corpus data as a linguistic reference. Using data collected through think-aloud, interview, and survey techniques with two Thai students, the findings of this study suggest how corpus consultation may help students to acquire proficiency with English collocations to become more autonomous learners. However, some difficulties resulting from the students’ use of the tool were also found, suggesting that students should be provided with step-by-step instructions in how to deal with corpus data.
งานวิจัยชิ้นนี้ใช้วิธีการศึกษาเฉพาะกรณี และแนวทางการเรียนโดยใช้คลัง ข้อมูลภาษา (Data Driven Learning) เป็นกรอบในการศึกษาถึงกระบวนการแก้ ปัญหาเมื่อผู้เรียนมีโอกาสใช้ข้อมูลในคลังข้อมูลโดยตรงโดยไม่ผ่านผู้สอน และทัศนะ คติของผู้เรียนต่อการใช้คลังข้อมูลเพื่อเป็นแหล่งอ้างอิงทางภาษา ผ่านการเก็บข้อมูล แบบกิจกรรมการบอกกระบวนการความคิด (Think-aloud) การสัมภาษณ์ และ การสำรวจความคิดเห็นของผู้เรียน พบว่าการเรียนแบบใช้คลังข้อมูลอาจช่วยผู้เรียน เรียนรู้คำปรากฎร่วมภาษาอังกฤษ และสามารถเรียนแบบพึ่งพาตนเองได้มากขึ้น อย่างไรก็ตามผลการวิจัยยังพบว่าผู้เรียนมีอุปสรรคในการใช้เครื่องมืออยู่บ้าง จึงควร มีการสอนการใช้คลังข้อมูลอย่างละเอียดและเป็นขั้นตอน
งานวิจัยชิ้นนี้ใช้วิธีการศึกษาเฉพาะกรณี และแนวทางการเรียนโดยใช้คลัง ข้อมูลภาษา (Data Driven Learning) เป็นกรอบในการศึกษาถึงกระบวนการแก้ ปัญหาเมื่อผู้เรียนมีโอกาสใช้ข้อมูลในคลังข้อมูลโดยตรงโดยไม่ผ่านผู้สอน และทัศนะ คติของผู้เรียนต่อการใช้คลังข้อมูลเพื่อเป็นแหล่งอ้างอิงทางภาษา ผ่านการเก็บข้อมูล แบบกิจกรรมการบอกกระบวนการความคิด (Think-aloud) การสัมภาษณ์ และ การสำรวจความคิดเห็นของผู้เรียน พบว่าการเรียนแบบใช้คลังข้อมูลอาจช่วยผู้เรียน เรียนรู้คำปรากฎร่วมภาษาอังกฤษ และสามารถเรียนแบบพึ่งพาตนเองได้มากขึ้น อย่างไรก็ตามผลการวิจัยยังพบว่าผู้เรียนมีอุปสรรคในการใช้เครื่องมืออยู่บ้าง จึงควร มีการสอนการใช้คลังข้อมูลอย่างละเอียดและเป็นขั้นตอน