Publication: พุทธจริยศาสตร์สำหรับบทบาทของมนุษยชาติ : กรณีศึกษา รัฐ-บ-ว-ร จังหวัดหนองคาย
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2016
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์มหาวิทยาลัยราชภัฏอุบลราชธานี
Humanities and Social Sciences Journal Ubon Ratchathani Rajabhat University
Humanities and Social Sciences Journal Ubon Ratchathani Rajabhat University
Volume
7
Issue
2
Edition
Start Page
71
End Page
87
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
พุทธจริยศาสตร์สำหรับบทบาทของมนุษยชาติ : กรณีศึกษา รัฐ-บ-ว-ร จังหวัดหนองคาย
Alternative Title(s)
Buddhist Ethics for Humanity’s Role: Case Study of State, Family, Religion and Education in Nongkhai Province
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์จริยศาสตร์แนวพุทธสำหรับบทบาททางสังคมของมนุษยชาติ, เพื่อศึกษาความมีจริยธรรมแนวพุทธของพลเมือง โดยศึกษาพื้นที่จังหวัดหนองคาย จำแนกตามผู้มีบทบาท รัฐ-บ-ว-ร และค้นหาแนวทางการพัฒนาจริยธรรมแนวพุทธแหล่งข้อมูลประกอบด้วยเอกสารเกี่ยวกับปรัชญาสาขาจริยศาสตร์, ตัวแทนประชาชนที่อาศัยอยู่ในเขตจังหวัดหนองคาย โดยจำแนกออกเป็น 4 สถานภาพ ตามบทบาททางสังคม รัฐ-บ-ว-รจำนวน 400 คน และผู้ทรงคุณวุฒิด้านการส่งเสริมจริยธรรมจำนวน 20 คน. การเก็บรวบรวมข้อมูลประกอบด้วยการวิเคราะห์เอกสาร, การศึกษาความมีจริยธรรมแนวพุทธของพลเมืองโดยแบบสอบถาม และการค้นหาแนวทางการพัฒนาจริยธรรมแนวพุทธโดยวิธีการสัมภาษณ์เชิงลึก และการสนทนากลุ่ม วิเคราะห์ข้อมูลด้วยค่าเฉลี่ย และค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัย พบว่า 1) พุทธจริยศาสตร์มีจำนวน 2 ระดับ ได้แก่ ระดับพื้นฐานประกอบด้วยเบญจศีล และเบญจธรรม และ ระดับบทบาททางสังคม ประกอบด้วย (1) สถาบันทางศาสนา ได้แก่ ศีลสิกขา จิตสิกขา และ ปัญญาสิกขา (2) สถาบันรัฐได้แก่ หลักการครองตน หลักการครองงาน หลักการครองคน และ หลักธรรมาภิบาล (3) สถาบันทางการศึกษา ได้แก่ ธรรมเทศกธรรมหลักตรวจสอบ กัลยาณมิตรธรรม ธรรมโลกบาล พรหมวิหารธรรม และ ลีลาการสอน และ (4) สถาบันครอบครัว ได้แก่ หลักฆราวาสธรรม และหลักทิศ 6 2) พลเมืองจังหวัดหนองคายมีจริยธรรมแนวพุทธจำแนกตามบทบาท รัฐ-บ-ว-ร พบว่า เจ้าหน้าที่หรือผู้บริหารภาครัฐและหัวหน้าครัวเรือนปฏิบัติตามจริยธรรมขั้นพื้นฐานและจริยธรรมตามบทบาททางสังคมโดยภาพรวมอยู่ในระดับมากที่สุด ส่วนผู้นำทางศาสนาและครูหรือผู้บริหารสถานศึกษาปฏิบัติตามจริยธรรมขั้นพื้นฐานและจริยธรรมตามบทบาททางสังคมโดยรวมอยู่ในระดับมากและ 3) แนวทางการพัฒนาจริยธรรมแนวพุทธสำหรับพลเมืองตามบทบาท รัฐ-บ-ว-ร พบว่า(1) ระดับนโยบายแห่งรัฐ : รัฐควรกำหนดนโยบายเป็นวารแห่งชาติเพื่อส่งเสริมให้ทุกสถาบัน ทางสังคมตระหนักและขับเคลื่อนเกี่ยวกับจริยธรรมของพลเมืองอย่างต่อเนื่อง (2) ระดับพื้นที่ : หน่วยงานระดับภูมิภาค ระดับท้องถิ่น และสถานบันการศึกษาเสนอแนวนโยบายและนำนโยบายการส่งเสริมจริยธรรมของพลเมืองไปสู่การปฏิบัติอย่างจริงจัง (3) ระดับการพัฒนาตนเอง : เจ้าของบทบาททางสังคมควรตระหนักในคุณค่าพัฒนา และรักษาจริยธรรมของตนเองจนกลายเป็นแบบอย่างที่ดีสำหรับคนอื่นให้มั่นคงตลอดไป
This research aimed to 1) Analysis the Buddhist Ethics for humanity’s role, 2) study the Buddhist Ethics of people’s role in NongKhai province classified by their role: State, Family, Religion and Education, and (3) toestablish the approach for develop the Buddhist Ethics of people’s role. The research resources were (1) the documents concerning the Ethics, (2) 400people representatives each from State, Family, Religion and Education, (3) 20 Expertise who concerned the Ethics development. Analysis by content analysis and statistics werepercentage, frequency, mean, standard deviation. The research results found that
1) There are two sections of Buddhist Ethics
first is the basic Ethics consist of the five precepts and five dharmas. And Second is the Ethics of the social role
(1) the religion institute
Precepts, Concentration, Wisdom, (2) the state institute
the self-administration, the task administration, the human management, the good governance, (3) the education institute
the sermon principle, the dharma monitoring principle, the true friend principle, the Principles for Earth, the four principles virtuous existence, the teaching style, and (4) the family institute
the virtues for lay people, and the sixth main directions. 2) The people in Nongkhai province followed the Buddhist Ethicsthat
the government officials/administrators and the family head followed the basic Ethics and the role Ethics as overall was at highest level, as well as, the religious leaders and the teachers/the school administratorswas at high level. 3) The approach for develop people’s role on the Buddhist Ethics was found that
(1) the policy level
the government should make a policies as the National Agenda to encourage aware/responsibility about the Ethics for driving morality for citizens continually. (2) The region level
focus on offering the policy guidelines and practice the ethic policy earnestly. (3) The self-development
especially all sectors need to be aware in Ethics, moreover, they should strongly develop their own Ethics stable and forever.
This research aimed to 1) Analysis the Buddhist Ethics for humanity’s role, 2) study the Buddhist Ethics of people’s role in NongKhai province classified by their role: State, Family, Religion and Education, and (3) toestablish the approach for develop the Buddhist Ethics of people’s role. The research resources were (1) the documents concerning the Ethics, (2) 400people representatives each from State, Family, Religion and Education, (3) 20 Expertise who concerned the Ethics development. Analysis by content analysis and statistics werepercentage, frequency, mean, standard deviation. The research results found that
1) There are two sections of Buddhist Ethics
first is the basic Ethics consist of the five precepts and five dharmas. And Second is the Ethics of the social role
(1) the religion institute
Precepts, Concentration, Wisdom, (2) the state institute
the self-administration, the task administration, the human management, the good governance, (3) the education institute
the sermon principle, the dharma monitoring principle, the true friend principle, the Principles for Earth, the four principles virtuous existence, the teaching style, and (4) the family institute
the virtues for lay people, and the sixth main directions. 2) The people in Nongkhai province followed the Buddhist Ethicsthat
the government officials/administrators and the family head followed the basic Ethics and the role Ethics as overall was at highest level, as well as, the religious leaders and the teachers/the school administratorswas at high level. 3) The approach for develop people’s role on the Buddhist Ethics was found that
(1) the policy level
the government should make a policies as the National Agenda to encourage aware/responsibility about the Ethics for driving morality for citizens continually. (2) The region level
focus on offering the policy guidelines and practice the ethic policy earnestly. (3) The self-development
especially all sectors need to be aware in Ethics, moreover, they should strongly develop their own Ethics stable and forever.