Publication: 泰国南邦市地区学校汉语教学现状研究
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2017
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
cn
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
中國學研究期刊
Chinese Studies Journal
วารสารจีนศึกษา
Chinese Studies Journal
วารสารจีนศึกษา
Volume
10
Issue
1
Edition
Start Page
130
End Page
160
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
泰国南邦市地区学校汉语教学现状研究
Alternative Title(s)
A Study of Chinese Teaching in Lampang Municipality Schools
การศึกษาการเรียนการสอนภาษาจีนในโรงเรียนเขตเทศบาลนครลำปาง
การศึกษาการเรียนการสอนภาษาจีนในโรงเรียนเขตเทศบาลนครลำปาง
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
本文研究目的是为了了解泰国南邦市地区学校汉语教学现状,从分析问题中寻找解决当地的教学问题。本文采取调查问卷和访谈方法对南邦市地区学校共9所中学校的教师与学生进行收集资料。根据调查结果,得出的结论是学校一贯支持提高教师的课程设置知识,这亦符合泰国基础教育委员会2008年所制定的核心课程要求。教师汉语能力良好,对学生的要求是能达到在日常生活中运用。受访学生中,大多数认为学习汉语对他们日后有益处,倘若学校有明确教学目标将使得课程设置效果得到提高。
The objectives of this research were 1) to study the state of Chinese language teaching and 2) to explore appropriate teaching approaches for schools in Lampang Municipality areas. The population in this research included teachers who teach Mandarin Chinese and students in Mandarin Chinese program in 9 schools in Lampang Municipality areas. The research tools consisted of questionnaires and interviews which were used for both teachers and students. Regarding the state of teachings, the results showed that the schools continuously support personnel development on curriculum construction and management; along with constantly improve the curriculum in accordance with the Basic Education Core Curriculum B.E. 2551. In addition, the teachers have good knowledge of Chinese and aim that their students would be able to communicate in Mandarin Chinese in daily life. Most students agreed that Chinese is a useful language for them both in the present time and in the future. Furthermore, in order to design more effective curriculum, the schools should set a distinct goal on instructional management.
“งานวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาสภาพการจัดการเรียนการสอนภาษาจีนในโรงเรียนเขตเทศบาลนครลาปาง และเพื่อหาแนวทางที่เหมาะสมในการการจัดการเรียนการสอนภาษาจีนในโรงเรียนเขตเทศบาลนครลาปาง ผู้วิจัยทาการศึกษาประชากรที่เป็นครูผู้สอนภาษาจีนกลางและนักเรียนที่เรียนภาษาจีนกลางในโรงเรียนเขตเทศบาลนครลาปางทั้งหมด 9 โรงเรียน โดยสร้างเครื่องมือวิจัยเป็นแบบสอบถามและแบบสัมภาษณ์ทั้งครูผู้สอนและนักเรียน ผลการวิจัยสภาพการเรียนการสอนพบว่า โรงเรียนสนับสนุนให้บุคลากรพัฒนาความรู้ด้านการจัดทาหลักสูตรอย่างต่อเนื่อง มีการจัดทาหลักสูตรให้สอดคล้องกับหลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐาน พ.ศ. 2551 อย่างต่อเนื่อง ครูผู้สอนมีความรู้ภาษาจีนดี มีเป้าหมายให้นักเรียนสามารถใช้ภาษาจีนในชีวิตประจาวันได้ นักเรียนส่วนใหญ่เห็นว่าภาษาจีนมีประโยชน์ทั้งปัจจุบันและในอนาคต โดยหากโรงเรียนมีเป้าหมายในการจัดการเรียนการสอนให้ชัดเจนจะสามารถกาหนดหลักสูตรให้มีประสิทธิภาพยิ่งขึ้น
The objectives of this research were 1) to study the state of Chinese language teaching and 2) to explore appropriate teaching approaches for schools in Lampang Municipality areas. The population in this research included teachers who teach Mandarin Chinese and students in Mandarin Chinese program in 9 schools in Lampang Municipality areas. The research tools consisted of questionnaires and interviews which were used for both teachers and students. Regarding the state of teachings, the results showed that the schools continuously support personnel development on curriculum construction and management; along with constantly improve the curriculum in accordance with the Basic Education Core Curriculum B.E. 2551. In addition, the teachers have good knowledge of Chinese and aim that their students would be able to communicate in Mandarin Chinese in daily life. Most students agreed that Chinese is a useful language for them both in the present time and in the future. Furthermore, in order to design more effective curriculum, the schools should set a distinct goal on instructional management.
“งานวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาสภาพการจัดการเรียนการสอนภาษาจีนในโรงเรียนเขตเทศบาลนครลาปาง และเพื่อหาแนวทางที่เหมาะสมในการการจัดการเรียนการสอนภาษาจีนในโรงเรียนเขตเทศบาลนครลาปาง ผู้วิจัยทาการศึกษาประชากรที่เป็นครูผู้สอนภาษาจีนกลางและนักเรียนที่เรียนภาษาจีนกลางในโรงเรียนเขตเทศบาลนครลาปางทั้งหมด 9 โรงเรียน โดยสร้างเครื่องมือวิจัยเป็นแบบสอบถามและแบบสัมภาษณ์ทั้งครูผู้สอนและนักเรียน ผลการวิจัยสภาพการเรียนการสอนพบว่า โรงเรียนสนับสนุนให้บุคลากรพัฒนาความรู้ด้านการจัดทาหลักสูตรอย่างต่อเนื่อง มีการจัดทาหลักสูตรให้สอดคล้องกับหลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐาน พ.ศ. 2551 อย่างต่อเนื่อง ครูผู้สอนมีความรู้ภาษาจีนดี มีเป้าหมายให้นักเรียนสามารถใช้ภาษาจีนในชีวิตประจาวันได้ นักเรียนส่วนใหญ่เห็นว่าภาษาจีนมีประโยชน์ทั้งปัจจุบันและในอนาคต โดยหากโรงเรียนมีเป้าหมายในการจัดการเรียนการสอนให้ชัดเจนจะสามารถกาหนดหลักสูตรให้มีประสิทธิภาพยิ่งขึ้น