Publication: การจัดกิจกรรมการเรียนการสอนแบบ peer review บนบล็อคเพื่อพัฒนาความสามารถในการวิจารณ์และแรงจูงใจในการเขียนบทความภาษาฝรั่งเศส
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2017
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
1513-461X
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
มนุษยศาสตร์สาร มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
The Journal of Human Sciences, Chiang Mai University
The Journal of Human Sciences, Chiang Mai University
Volume
18
Issue
2
Edition
Start Page
213
End Page
244
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การจัดกิจกรรมการเรียนการสอนแบบ peer review บนบล็อคเพื่อพัฒนาความสามารถในการวิจารณ์และแรงจูงใจในการเขียนบทความภาษาฝรั่งเศส
Alternative Title(s)
Peer Review on Blog to Improve Critical Thinking and to Increase Motivation in French Writing
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
จากประสบการณ์สอนวิชาการอ่านการเขียนภาษาฝรั่งเศสสำหรับนักศึกษาสาขาวิชาภาษาฝรั่งเศสชั้นปีที่ 2 และ 3 ที่ คณะมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ ผู้วิจัยสังเกตว่านักศึกษาเขียนบทความเพียงเพื่อส่งให้อาจารย์เก็บคะแนนเท่านั้น และเมื่ออาจารย์แก้ไขบทความให้แล้วนักศึกษาก็มักไม่อ่านคำแนะนำของอาจารย์ เห็นได้จากการที่นักศึกษาหลายคนมักเขียนผิดแบบเดิมอีกในงานชิ้นต่อมา ผู้วิจัยจึงได้เกิดความคิดสร้างกิจกรรมการเรียนการสอนแบบ peer review ผ่านบล็อคขึ้นเพื่อให้นักศึกษาได้ตีพิมพ์ผลงานเขียนของตัวเอง ให้เพื่อนร่วมชั้นได้เข้ามาอ่านบทความและแลกเปลี่ยนกันตรวจบทความของเพื่อนแบบออนไลน์ได้ จุดประสงค์ของงานวิจัยชิ้นนี้คือเพื่อศึกษาว่าเทคนิคการสอนแบบ peer review บนบล็อคมีผลต่อความสามารถในการวิจารณ์บทความและแรงจูงใจในการเขียนของนักศึกษาหรือไม่และอย่างไร ผู้วิจัยได้ทำการศึกษากับนักศึกษามหาวิทยาลัยเชียงใหม่ที่เลือกเรียนวิชาการอ่านการเขียนระดับ 2 จำนวน 22 คน โดยมีระยะเวลาดำเนินการ 4 เดือน (มกราคม -เมษายน2559) และใช้เวลา 3 ชั่วโมงต่อสัปดาห์ ผลงานวิจัยแสดงให้เห็นว่านักศึกษาตระหนักถึงการเขียนบทความเพื่อผู้อ่านจริงๆ ไม่ใช่เป็นการเขียนเพียงเพื่อส่งเอาคะแนนเท่านั้น และมีการพัฒนาทักษะด้านการวิจารณ์ที่ดีและละเอียดขึ้น นอกจากนี้การนำบล็อคเข้ามาใช้ในการเรียนการสอนยังทำให้นักศึกษามีความกระตือรือร้นในการเรียนอีกด้วย
In our experience on teaching the course "Reading and Writing in French" with 2nd and 3rd year Thai students, majoring in French at the Faculty of Humanities in Chiang Mai University, we noted several problems. First, the students wrote essays motivated only by the thought of making the submission where the instructors were the sole readers. Second, the fact that the students repeatedly made the same mistakes, implied that instructors’ feedbacks from previous submission hadlittle effect. We then introduced a peer-review system through a blog in "Reading and Writing in French 2", a subsequence course. On the blog, students published their writing for their "classmate buddies" to read and review. The purpose of this research is to study how peer reviewing on the blog affected student's ability to criticize others compositions and students' motivation in writing. This research was conducted with 22 Chiang Mai University students who registered for "Reading and Writing in French 2" course over a period of 4 month (3 hours/week). The results shows that 1) online publication of students’ essays led them to write with motivations toward wider readers; 2) peer reviewing developed the students' critiquing skill. In addition, the introduction of the blog increased students' overall enthusiasm in classes.
In our experience on teaching the course "Reading and Writing in French" with 2nd and 3rd year Thai students, majoring in French at the Faculty of Humanities in Chiang Mai University, we noted several problems. First, the students wrote essays motivated only by the thought of making the submission where the instructors were the sole readers. Second, the fact that the students repeatedly made the same mistakes, implied that instructors’ feedbacks from previous submission hadlittle effect. We then introduced a peer-review system through a blog in "Reading and Writing in French 2", a subsequence course. On the blog, students published their writing for their "classmate buddies" to read and review. The purpose of this research is to study how peer reviewing on the blog affected student's ability to criticize others compositions and students' motivation in writing. This research was conducted with 22 Chiang Mai University students who registered for "Reading and Writing in French 2" course over a period of 4 month (3 hours/week). The results shows that 1) online publication of students’ essays led them to write with motivations toward wider readers; 2) peer reviewing developed the students' critiquing skill. In addition, the introduction of the blog increased students' overall enthusiasm in classes.
Table of contents
Description
บทความวิชาการ/บทความวิจัย