Publication: จิตรกรรมวัดกลาง จังหวัดอุตรดิตถ์ : แรงบันดาลใจจากภาคกลางสู่ท้องถิ่นช่วงพุทธศตวรรษที่ 24 - 25
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2013
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
จิตรกรรมวัดกลาง จังหวัดอุตรดิตถ์ : แรงบันดาลใจจากภาคกลางสู่ท้องถิ่นช่วงพุทธศตวรรษที่ 24 - 25
Alternative Title(s)
Mural painting of Klang temple, Uttaradit province : the inspiration from central Thailand to the region between the 18-19 century A.D.
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
วิทยานิพนธ์นี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาเรื่องราวเกี่ยวกับจิตรกรรมแบบไทยประเพณีโบราณของวัดกลาง จังหวัดอุตรดิตถ์ อันประกอบด้วย ด้านคติความเชื่อ ด้านการตึความเนื้อเรื่องและการแสดงออกด้านรูปแบบ ด้านภาพสะท้อนสังคมและวัฒนธรรม และนำผลที่ได้มาตอบคำถามในเรื่องของการเป็นตัวอย่างที่สำคัญอันจะแสดงออกถึงความเข้มข้นของวัฒนธรรมภาคกลางที่อยู่ในพื้นที่อำเภอเมือง จังหวัดอุตรดิตถ์ในปัจจุบัน และการผสมผสานกับวัฒนธรรมกระแสรองอื่น ๆ ได้อย่างลงตัว ผลการวิจัยพบว่าจิตรกรรมฝาผนังภายในอุโบสถและบนคอสองศาลาการเปรียญหลังเก่าของวัดกลาง เป็นงานจิตรกรรมพื้นบ้านที่ได้รับอิทธิพลทางด้านคติความเชื่อ รูปแบบ และเทคนิคมาจากภาคกลางเกือบทั้งสิ้น โดยได้ปรับเปลี่ยนการแสดงออกบางอย่างให้เข้ากับรสนิยมของผู้เขียนเพื่อความเป็นเอกลักษณ์ของงาน งานจิตรกรรมทั้งสองประเภทสามารถกำหนดอายุการสร้างอยู่ในช่วงรัชกาลที่ 4 ถึงรัชกาลที่ 5 หรือราวปลายพุทธศตวรรษที่ 24 ถึงกลางพุทธศตวรรษที่ 25 นอกจากทราบถึงรูปแบบและเทคนิคของงานจิตรกรรมดังกล่าวแล้ว ยังพบว่าเรื่องราวที่นำมาใช้เขียนโดยมากยังสะท้อนให้เห็นอิทธิพลด้านคติความเชื่อจากภาคกลางเช่นกัน โดยเฉพาะการเขียนเรื่องราวในทศชาติชาดก อย่างไรก็ตามจิตรกรรมพื้นบ้านแห่งนี้ยังแสดงออกถึงแนวความคิดในการเลือกเรื่องราวในชาดกอื่น ๆ มาเขียนด้วย เช่น เรื่องชรูทปานชาดก ซึ่งไม่ปรากฏว่ามีความนิยมในงานช่างหลวงมาก่อน ลักษณะดังกล่าวเป็นภาพสะท้อนแนวความคิดของช่างพื้นบ้านได้เป็นอย่างดี ว่าไม่ได้ยึดตามคติที่นิยมอย่างเคร่งครัดในงานช่างหลวงทั้งหมด
The purpose of this thesis research is to fulfill the knowledge on the Thai traditional painting of Wat Klang, Uttaradit Province. The study is concerned about the belief, story interpretation and expression, styles and society and culture reflection. The results of the study will not only be used to express on sample of the greatly influenced from centre culture which is still widespread in Muang District, Uttaradit Province, but also show about the mingling of subculture. The results of the research reveal influence of belief, styles and techniques of the mural paintings from the ordination hall and the panel painting from the old sermon hall of Wat Klang were most derived from the centre of Thailand. Appearing some alteration of the paintings could be referred to the fondness of artists. Both paintings could be dated during from the reign of King Rama IV to King Rama V (24 -25 Buddhist Era) Aside from knowing the styles and techniques of the paintings, there are some evidences to reflect that the painted stories were derived the influence from the centre especially the tale of Dasajat Jataka. Not only the local paintings reveal the descended influence, but they also represent the concept of choosing Jataka tales to decorate such as Jarupadapana Jataka which was the tale that had never been popular among the artworks of the royal artisans before. This could be reflected to the new ideas of the local artisans about creating something new instead of following all of the traditional royal artisans’ artwork.
The purpose of this thesis research is to fulfill the knowledge on the Thai traditional painting of Wat Klang, Uttaradit Province. The study is concerned about the belief, story interpretation and expression, styles and society and culture reflection. The results of the study will not only be used to express on sample of the greatly influenced from centre culture which is still widespread in Muang District, Uttaradit Province, but also show about the mingling of subculture. The results of the research reveal influence of belief, styles and techniques of the mural paintings from the ordination hall and the panel painting from the old sermon hall of Wat Klang were most derived from the centre of Thailand. Appearing some alteration of the paintings could be referred to the fondness of artists. Both paintings could be dated during from the reign of King Rama IV to King Rama V (24 -25 Buddhist Era) Aside from knowing the styles and techniques of the paintings, there are some evidences to reflect that the painted stories were derived the influence from the centre especially the tale of Dasajat Jataka. Not only the local paintings reveal the descended influence, but they also represent the concept of choosing Jataka tales to decorate such as Jarupadapana Jataka which was the tale that had never been popular among the artworks of the royal artisans before. This could be reflected to the new ideas of the local artisans about creating something new instead of following all of the traditional royal artisans’ artwork.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
บัณฑิตวิทยาลัย
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยศิลปกร