Publication: ศึกษาวิเคราะห์กระบวนการขัดเกลากิเลสที่ปรากฏในสัลเลขสูตร
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2016
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารบัณฑิตศาส์น มหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย สาขามนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์
Mahamakut Graduate School Journal
Mahamakut Graduate School Journal
Volume
14
Issue
1
Edition
Start Page
1
End Page
11
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ศึกษาวิเคราะห์กระบวนการขัดเกลากิเลสที่ปรากฏในสัลเลขสูตร
Alternative Title(s)
An Analytical Study of Refilement Process of Defilements as Depicted in Sallekhasutta
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อ ศึกษากิเลสที่ปรากฏในสัลเลขสูตร 2) เพื่อศึกษา กระบวนการขัดเกลากิเลสที่ปรากฏในสัลเลขสูตร และ 3) เพื่อวิเคราะห์คุณค่าและประโยชน์ของ กระบวนการขัดเกลากิเลสที่ปรากฏในสัลเลขสูตร ผู้วิจัยได้เก็บรวบรวมข้อมูลจากคัมภีร์พระไตรปิฎก เป็นเอกสารหลัก อรรถกถา หนังสือตำราวิชาการ และเอกสารที่เกี่ยวข้อง ผลการวิจัยปรากฏว่า กิเลสในสัลเลขสูตร เป็น ธรรมชาติที่ส่งผลให้เกิดการเร่าร้อน เศร้าหมอง เป็นทุกข์ ได้หมักดองอยู่ในสันดานมนุษย์ จะฟุ้งขึ้น มาเมื่อเกิดการกระทบกันของอายตนะภายในและ ภายนอกที่เป็นอกุศลธรรม ในที่นี้มีกิเลส 44 ชนิด คือ การเบียดเบียน 1, อกุศลกรรมบถ 10, มิจฉัตตะ 9, นิวรณ์ 5 (ผู้มักเพ่งเล็งและพยาบาทอยู่ในอกุศล กรรมบถ 10), อุปกิเลส 13,อสัทธรรม 7 และยึดติด ทิฏฐิของตน 1 เกิดและดับอยู่ตลอดเวลา การขัดเกลากิเลส เป็นกระบวนการ วิธีการที่ บรรเทา ทำลายกิเลสที่ฟุง้ ขึ้นทั้ง 44 ชนิด ดว้ ยใชห้ ลัก ธรรมขัดเกลาให้กิเลสเบาบางถึงกับหมดไป คือ การ ไม่เบียดเบียน ขัดเกลากิเลส การเบียดเบียน, กุศล กรรมบถ 10 ขัดเกลาอกุศลกรรมบถ 10, สัมมัตตะ 9 ขัดเกลามิจฉัตตะ 9, ความไม่หดหู่ ไม่เซื่องซึม ไม่ฟุ้งซ่าน ร้อนใจ ไม่ลังเลสงสัย ขัดเกลานิวรณ์ 5, ขัดเกลาอุปกิเลส 13, สัทธรรม 7 ขัดเกลาอสัทธรรม 7 และไม่ยึดติดทิฏฐิของตน ขัดเกลาการยึดติดทิฏฐิ ของตน ได้ส่งเสริมให้คุณธรรมเพิ่มพูนในจิตใจยิ่ง ขึ้น จึงใช้หลักธรรมช่วยอีก 44 หลักธรรมด้วยกัน เช่น กิเลสชนิด การเบียดเบียน เป็นการละเมิดทาง กายและทางวาจา หลักธรรมขัดเกลา คือ การไม่ เบียดเบียน เปน็ การไมล่ ะเมิดผูอื้่นดว้ ยกายและวาจา หลักธรรมที่ส่งเสริม คือ ความกรุณา ทำให้จิตใจอ่อน โยน อยากใหผู้อื้่นพน้ ทุกข ์ เปน็ ตน้ และจัดกิเลสออก เป็น 3 ระดับ คือ กิเลสอย่างหยาบ กิเลสอย่างกลาง และกิเลสอย่างละเอียด ได้นำหลักไตรสิกขา คือ อธิสีลสิกขา อธิจิตตสิกขา และอธิปัญญาสิกขา มา อบรม ปฏิบัติในการขัดเกลากิเลสทั้ง 3 ระดับ คุณค่าและประโยชน์ที่ได้จากการขัดเกลา กิเลส มี 1. คุณค่าและประโยชน์ต่อการบรรลุธรรม ทำให้เป็นพระอริยบุคคลระดับต่างๆ 2. คุณค่า และประโยชน์ต่อบุคคล ทำให้ กาย วาจาและใจ แสดงออกในทางสุจริต อย่างสุภาพ อ่อนโยนมีเมตตา กรุณา และมีสติปัญญาแก้ปัญหาได้อย่างถูกต้อง และ 3. คุณค่าต่อสังคมทำให้เศรษฐกิจ การเมือง และ สังคมสงบสุข
The objectives of this research were
1) to study defilements inSallekhaSutta, 2) to study the processes of defilement refinement in SallekhaSutta, and 3) to analyze values and advantages of the processes of defilement refinement in SallekhaSutta. The data were collected from the Tipitaka, scriptures, academic textbooks and related documents.The results of the study showed that: The defilements in Sallekha Sutta mean the entity of nature that create frustration, sorrow, and suffering. It resides within human nature and will surface when stimulated by the contact of unwholesome sense-organs and sense-objects. In SallekhaSutta, there are 44 identities of defilements
a violence, 10 unwholesome courses of action, 9 Micchatta, 5 hindrances, (sensual desire and illwillare includedin 10 unwholesome courses of action), 13 kinds of impurity, 7 false doctrines, and a view. All these defilements arise and extinguish in every moment. Process of defilement refinement is to reduce and destroy all these 44 identities of defilements having been surfaced by using 44 main contradict Dhamma. They are violence with non-violence, unwholesome courses of action with wholesome courses of action, Micchatta with Sammatta, hindrances and impurity with combination of not being sloth and torpor, not being distracted and remorse and not being doubted, false doctrines with true doctrine, and one]s own view with detachment. In order to nurture one’s mind toward enlightenment, another 44 support-ing Dhamma are used in the refinement process. For example, violence can be refined by compassion. Defilements are categorized into 3 levels
coarse, medium and latent levels. Additionally, the three levels of defilements can be refined by the Threefold Training. The values and advantages obtained from defilement refinement are
First, to help an individual attain levels of Dhamma and levels of noble ones, Second, to make an individual behave honestly, sincerely, politely, generously, and intellectually, and Third, to keep society, economy, and politics in peace and order.
The objectives of this research were
1) to study defilements inSallekhaSutta, 2) to study the processes of defilement refinement in SallekhaSutta, and 3) to analyze values and advantages of the processes of defilement refinement in SallekhaSutta. The data were collected from the Tipitaka, scriptures, academic textbooks and related documents.The results of the study showed that: The defilements in Sallekha Sutta mean the entity of nature that create frustration, sorrow, and suffering. It resides within human nature and will surface when stimulated by the contact of unwholesome sense-organs and sense-objects. In SallekhaSutta, there are 44 identities of defilements
a violence, 10 unwholesome courses of action, 9 Micchatta, 5 hindrances, (sensual desire and illwillare includedin 10 unwholesome courses of action), 13 kinds of impurity, 7 false doctrines, and a view. All these defilements arise and extinguish in every moment. Process of defilement refinement is to reduce and destroy all these 44 identities of defilements having been surfaced by using 44 main contradict Dhamma. They are violence with non-violence, unwholesome courses of action with wholesome courses of action, Micchatta with Sammatta, hindrances and impurity with combination of not being sloth and torpor, not being distracted and remorse and not being doubted, false doctrines with true doctrine, and one]s own view with detachment. In order to nurture one’s mind toward enlightenment, another 44 support-ing Dhamma are used in the refinement process. For example, violence can be refined by compassion. Defilements are categorized into 3 levels
coarse, medium and latent levels. Additionally, the three levels of defilements can be refined by the Threefold Training. The values and advantages obtained from defilement refinement are
First, to help an individual attain levels of Dhamma and levels of noble ones, Second, to make an individual behave honestly, sincerely, politely, generously, and intellectually, and Third, to keep society, economy, and politics in peace and order.