Publication: การพัฒนาเว็บไซต์คอมพิวเตอร์สำหรับเพิ่มพูนทักษะการฟัง การอ่าน และไวยากรณ์ภาษาจีนของนักศึกษาชั้นปีที่ 1 กรณีศึกษาสำนักวิชาจีนวิทยา มหาวิทยาลัยแม่ฟ้าหลวง
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2020
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารจีนศึกษา
中國學研究期刊
Chinese Studies Journal
中國學研究期刊
Chinese Studies Journal
Volume
13
Issue
2
Edition
Start Page
290
End Page
312
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การพัฒนาเว็บไซต์คอมพิวเตอร์สำหรับเพิ่มพูนทักษะการฟัง การอ่าน และไวยากรณ์ภาษาจีนของนักศึกษาชั้นปีที่ 1 กรณีศึกษาสำนักวิชาจีนวิทยา มหาวิทยาลัยแม่ฟ้าหลวง
Alternative Title(s)
开发汉语学习网站提高泰国学生汉语听力、阅读、语法理解能力——以泰国皇太后大学一年级学生为例
Development Computer Website for Increaseing Chinese Listening, Reading and Grammar Skills of the First-Year Student : A Case Study in School of Sinology ,Mae Fah Luang University
Development Computer Website for Increaseing Chinese Listening, Reading and Grammar Skills of the First-Year Student : A Case Study in School of Sinology ,Mae Fah Luang University
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อพัฒนาเว็บไซต์คอมพิวเตอร์ที่สำหรับการพัฒนาทักษะการฟัง การอ่าน และไวยากรณ์ภาษาจีนของนักศึกษาชั้นปีที่ 1 สำนักวิชาจีนวิทยา 2) เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังจากใช้เว็บไซต์คอมพิวเตอร์ในการพัฒนาทักษะการฟัง การอ่าน และไวยากรณ์ภาษาจีนของนักศึกษาชั้นปีที่1 สำนักวิชาจีนวิทยา 3) เพื่อศึกษาความพึงพอใจที่มีต่อการเรียนการสอนโดยใช้เว็บไซต์คอมพิวเตอร์ในการฝึกทักษะการฟัง การอ่าน และไวยากรณ์ภาษาจีน ประชากรกลุ่มตัวอย่างคือนักศึกษาสำนักวิชาจีนวิทยา มหาวิทยาลัยแม่ฟ้าหลวง ที่ลงทะเบียนเรียนในรายวิชา Foundation Chinese I ในภาคการศึกษาต้น ปีการศึกษา 2561 จำนวน 193 คน เครื่องมือที่ใช้วิจัยในครั้งนี้คือ 1) เว็บไซต์คอมพิวเตอร์สำหรับเพิ่มพูนทักษะการฟัง การอ่าน และไวยากรณ์ภาษาจีน 2) แบบทดสอบทักษะการฟัง การอ่าน และไวยากรณ์จีน หลังใช้เว็บไซต์คอมพิวเตอร์พัฒนาทักษะภาษาจีน 3) แบบวัดความพึงพอใจของนักศึกษาที่มีต่อเว็บไซต์คอมพิวเตอร์พัฒนาทักษะภาษาจีน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ค่าเฉลี่ย (Mean) ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (SD) และ One sample T-Test ผลการวิจัยพบว่า 1) การพัฒนาระบบเว็บไซต์(website system) สามารถตอบสนองต่อผู้ใช้งานได้เป็นอย่างดี มีองค์ประกอบหรือฟังก์ชั่นการใช้งานที่สอดคล้องและตรงตามความต้องการของนักศึกษาและทำให้นักศึกษาเกิดความอยากเรียนรู้ กระตือรือร้นในการฝึกทักษะภาษาจีนของตนเองมากยิ่งขึ้น 2) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังจากใช้เว็บไซต์พัฒนาทักษะการฟัง การอ่าน และไวยากรณ์ภาษาจีนโดยเปรียบเทียบกับเกณฑ์ร้อยละ 80 ซึ่งสูงกว่าเกณฑ์อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 หากพิจารณารายด้านพบว่า ผลการทดสอบด้านการฟัง การอ่าน และไวยากรณ์ภาษาจีน สูงกว่าเกณฑ์ร้อยละ 80 ทุกด้านอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3) ความพึงพอใจของนักศึกษาหลังจากใช้เว็บไซต์พัฒนาทักษะการฟัง การอ่าน และไวยากรณ์ภาษาจีนโดยมีค่าเฉลี่ยโดยภาพรวมเท่ากับ 3.88 กล่าวคือ นักศึกษามีความพึงพอใจในระดับมาก และมีค่าเบี่ยงเบนมาตรฐานโดยรวมเท่ากับ 0.76 ซึ่งแสดงว่านักศึกษามีความพึงพอใจที่ค่อนข้างคล้อยตามกัน
本文主要通过利用计算机网站的教学方式来提高泰国皇太后大学汉学院一年级学生的汉语听力、阅读、语法理解能力。了解泰国皇太后大学汉学院一年级学生使用网站后的汉语听力、阅读和语法理解能力,以及学生对使用网站作为教学工具的满意程度。调查对象为皇太后大学汉学院2018学年一年级学习《基础汉语一》的193名学生。本文主要利用后测的方法来考察学生使用网站后的学习效果,并对使用网站的满意度做相应的调查。研究工具为:1、提高汉语听力、阅读、语法理解网站。2、后测试卷。3满意度调查表。通过收集相应资料和数据,利用均值、标准差和单样本T测验(T-test)进行数据分析。 通过研究发现:1、网站系统的基本功能很好的满足学生的使用,提高了学生的学习兴趣。2、学生在使用网站学习后,学生各方面都能达到学习预定标准的80%,标准差在.05。3、学生在对网站的使用满意度平均成绩为3.88,标准差为0.76。这表明学生对网站的使用满意度总体比较满意。
This research aims to: 1) develop a computer website that affects listeners’ Chinese listening, reading, and grammatical ability development of 1st year MFU students, School of Sinology, 2) to compare students’ learning achievements after using a website for the development of Chinese listening, reading, and grammatical ability of 1st year MFU students, School of Sinology, 3) to study the students’ satisfaction towards the teaching by integrating the computer website as a learning tool to enhance Chinese listening, reading, and grammatical abilities. The sample group is the 1st year students from the school of Sinology, Mae Fah Luang University who enrolled Foundation Chinese I in the 1st semester, 2018 for 193 students in total. The tools used in this research are as follows; 1) The computer website for the development of Chinese listening, reading, and grammatical abilities, 2) Chinese listening, reading, and grammatical tests after using a website for Chinese development, 3) The assessment of satisfaction of the students towards the website for Chinese development. The statistical analysis used to synthesize the data are Mean, Standard Deviation, and One sample T-Test. The results were found as follows; 1) Website system development can respond to the users very well. Features or functionality are satisfied to the need of students, and make students have more enthusiastic in practicing Chinese language skills. 2) Comparing to 80 percent criteria, the students’ learning achievements after using a website for the development of Chinese listening, reading, and grammatical abilities have higher statistical significance at .05. If each aspect is brought into consideration, it was found that the results from grammatical, reading, and listening tests which statistical significance is higher than the criteria up to 80 percent in every aspect at .05. 3) The students’ overall average score on satisfaction after using the computer website for the development of Chinese listening, reading, and grammatical abilities is 3.88. In other words, the students’ satisfaction is considerably high and the overall Standard Deviation is 0.76 which shown that the students’ satisfaction goes in the same direction or is quite conformable.
本文主要通过利用计算机网站的教学方式来提高泰国皇太后大学汉学院一年级学生的汉语听力、阅读、语法理解能力。了解泰国皇太后大学汉学院一年级学生使用网站后的汉语听力、阅读和语法理解能力,以及学生对使用网站作为教学工具的满意程度。调查对象为皇太后大学汉学院2018学年一年级学习《基础汉语一》的193名学生。本文主要利用后测的方法来考察学生使用网站后的学习效果,并对使用网站的满意度做相应的调查。研究工具为:1、提高汉语听力、阅读、语法理解网站。2、后测试卷。3满意度调查表。通过收集相应资料和数据,利用均值、标准差和单样本T测验(T-test)进行数据分析。 通过研究发现:1、网站系统的基本功能很好的满足学生的使用,提高了学生的学习兴趣。2、学生在使用网站学习后,学生各方面都能达到学习预定标准的80%,标准差在.05。3、学生在对网站的使用满意度平均成绩为3.88,标准差为0.76。这表明学生对网站的使用满意度总体比较满意。
This research aims to: 1) develop a computer website that affects listeners’ Chinese listening, reading, and grammatical ability development of 1st year MFU students, School of Sinology, 2) to compare students’ learning achievements after using a website for the development of Chinese listening, reading, and grammatical ability of 1st year MFU students, School of Sinology, 3) to study the students’ satisfaction towards the teaching by integrating the computer website as a learning tool to enhance Chinese listening, reading, and grammatical abilities. The sample group is the 1st year students from the school of Sinology, Mae Fah Luang University who enrolled Foundation Chinese I in the 1st semester, 2018 for 193 students in total. The tools used in this research are as follows; 1) The computer website for the development of Chinese listening, reading, and grammatical abilities, 2) Chinese listening, reading, and grammatical tests after using a website for Chinese development, 3) The assessment of satisfaction of the students towards the website for Chinese development. The statistical analysis used to synthesize the data are Mean, Standard Deviation, and One sample T-Test. The results were found as follows; 1) Website system development can respond to the users very well. Features or functionality are satisfied to the need of students, and make students have more enthusiastic in practicing Chinese language skills. 2) Comparing to 80 percent criteria, the students’ learning achievements after using a website for the development of Chinese listening, reading, and grammatical abilities have higher statistical significance at .05. If each aspect is brought into consideration, it was found that the results from grammatical, reading, and listening tests which statistical significance is higher than the criteria up to 80 percent in every aspect at .05. 3) The students’ overall average score on satisfaction after using the computer website for the development of Chinese listening, reading, and grammatical abilities is 3.88. In other words, the students’ satisfaction is considerably high and the overall Standard Deviation is 0.76 which shown that the students’ satisfaction goes in the same direction or is quite conformable.