Publication: แนวคิดเรื่องผู้ปกครองแบบธรรมราชาในพุทธปรัชญาเถรวาทกับการแก้ปัญหาทางการเมือง
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2021
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสาร มจร ปรัชญาปริทรรศน์
Journal of MCU Philosophy Review
Journal of MCU Philosophy Review
Volume
4
Issue
1
Edition
Start Page
65
End Page
83
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
แนวคิดเรื่องผู้ปกครองแบบธรรมราชาในพุทธปรัชญาเถรวาทกับการแก้ปัญหาทางการเมือง
Alternative Title(s)
A concept of a Righteous King (Dhammarãjã) in Theravada Buddhist philosophy and the solution of the political problems
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ1)ศึกษาแนวคิดเรื่องผู้ปกครองแบบธรรมราชาในปรัชญาฮินดู 2)ศึกษาแนวคิดผู้ปกครองแบบธรรมราชาในพุทธปรัชญาเถรวาทและ3) วิเคราะห์แนวคิดผู้ปกครองแบบธรรมราชาในพุทธปรัชญาเถรวาทและการวิจัยนี้เป็นการวิจัยเชิงเอกสารจากวัตถุประสงค์ข้อ 1พบว่า ผู้ปกครองในปรัชญาฮินดู มีคุณลักษณะสําคัญคือเป็นวรรณะกษัตริย์ มีสถานะเป็นทั้งธรรมราชาและเทวราชาปกครองบ้านเมืองภายใต้ความเชื่อในอํานาจของเทพเจ้า มีเป้าหมายทางการเมือง คือ ทําหน้าที่เพื่อให้ทุกคนปฏิบัติหน้าที่ประจําวรรณะของตนและอยู่ร่วมกันอย่างมีความสุขอยู่ภายใต้เทวรัฐหรือเทวาธิปไตยในวัตถุประสงค์ข้อ2พบว่า ผู้ปกครองแบบธรรมราชาในพุทธปรัชญาเถรวาท มีคุณลักษณะสําคัญ คือ ทุกคนสามารถเป็นธรรมราชาได้โดยประกอบด้วยเงื่อนไขจําเป็น 2ประการ ได้แก่ 1) เป็นผู้มี คุณธรรมจริยธรรมประจําตัว และ 2) เป็นผู้มีพันธะหน้าที่ทางศีลธรรมต่อสังคม ทําหน้าที่ปกครองบ้านเมืองโดยธรรมมีเป้าหมายทางการเมือง คือ ให้ทุกคนเป็นคนดี อยู่ร่วมกันในธรรมรัฐอย่างมีความสุขทั้งกายวาจา และใจภายใต้อํานาจแบบธรรมาธิปไตย และในวัตถุประสงค์ข้อ3พบว่า แนวคิดผู้ปกครองแบบธรรมราชาในพุทธปรัชญาเถรวาท มีบางลักษณะที่ตรงกันกับปรัชญาฮินดู และมีบางประเด็นที่เสนอแนวคิดการเมืองใหม่เพื่อโต้แย้งปรัชญาฮินดู ประเด็นสําคัญที่โต้แย้งกัน คือ แนวคิดผู้ปกครองแบบธรรมราชาในปรัชญาฮินดูเกิดขึ้นจากการปฏิบัติตามกฎเทวสิทธิ์และปกครองบ้านเมืองภายใต้หลักเทวาธิปไตย ใช้หลักสงครามวิชัยเป็นวิธีการขยายอาณาจักรและอํานาจทางการเมือง ส่วนในพุทธปรัชญาเถรวาทกลับเห็นแย้งว่าผู้ปกครองแบบธรรมราชาจะเป็นธรรมราชาได้เพราะเป็นคนมีคุณธรรมและปกครองบ้านเมือง
In this research, three objectives were purposely made: 1) to study the concept of a Righteous King (Dhammarãjã) in Hindu Philosophy, 2) to study the concept of a Righteous King (Dhammarãjã) in Theravada Buddhist philosophy, and 3) to critically analyze the concept of a Righteous King (Dhammarãjã) in Theravada Buddhist philosophy. This research is documentary research. According to the first objective, it was found that the key quality of a Righteous King in Hindu philosophy holds the caste of king (kshatriya) and thereby possessing the status quo of a righteous king to carry out the duty of caste of king or divine ruler. He rules the country under a belief in the power of God or deity. His political goal is to administer all the duties of their castes and to live together happily under the divine state or the theocracy. In the second objective, it was also found that the chief quality of being a righteous king in Buddhist philosophy is that everyone could be a righteous king whereby two necessary characteristics are needed: 1) the individual ethics, and 2) the social ethics which is governed through the fairness. The political goal of a righteous king is to make everyone physically, verbally and mentally happy in the good conditions under the rule of righteousness. In the third objective, as regards the concept of a righteous king in Buddhist philosophy, there are some characteristics which is similar to Hindu philosophy and the new aspects are put forward against the political concept of Hindu philosophy. The three essential aspects of disagreement are clearly shown that, on the one hand, the righteous king in Hindu philosophy is mainly based on the practice of Divine right where the ruling of the country is done under the theocracy and the Hindu ruler expands the state and political power by war, on the other hand, in Buddhist philosophy it argues that the righteous king ruler is virtuous or good man and thereby ruling the country through the righteous rules and thereby expanding the state and political power.
In this research, three objectives were purposely made: 1) to study the concept of a Righteous King (Dhammarãjã) in Hindu Philosophy, 2) to study the concept of a Righteous King (Dhammarãjã) in Theravada Buddhist philosophy, and 3) to critically analyze the concept of a Righteous King (Dhammarãjã) in Theravada Buddhist philosophy. This research is documentary research. According to the first objective, it was found that the key quality of a Righteous King in Hindu philosophy holds the caste of king (kshatriya) and thereby possessing the status quo of a righteous king to carry out the duty of caste of king or divine ruler. He rules the country under a belief in the power of God or deity. His political goal is to administer all the duties of their castes and to live together happily under the divine state or the theocracy. In the second objective, it was also found that the chief quality of being a righteous king in Buddhist philosophy is that everyone could be a righteous king whereby two necessary characteristics are needed: 1) the individual ethics, and 2) the social ethics which is governed through the fairness. The political goal of a righteous king is to make everyone physically, verbally and mentally happy in the good conditions under the rule of righteousness. In the third objective, as regards the concept of a righteous king in Buddhist philosophy, there are some characteristics which is similar to Hindu philosophy and the new aspects are put forward against the political concept of Hindu philosophy. The three essential aspects of disagreement are clearly shown that, on the one hand, the righteous king in Hindu philosophy is mainly based on the practice of Divine right where the ruling of the country is done under the theocracy and the Hindu ruler expands the state and political power by war, on the other hand, in Buddhist philosophy it argues that the righteous king ruler is virtuous or good man and thereby ruling the country through the righteous rules and thereby expanding the state and political power.