Publication: “ไล่ล่า” การสร้างสรรค์การแสดงโนราร่วมสมัยตามแนวคิดกลวิธีการแสดงของสตานิสลาฟสกี
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2017
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
2586-9736
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารอักษรศาสตร์
Journal of Letters
Journal of Letters
Volume
46
Issue
2
Edition
Start Page
105
End Page
170
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
“ไล่ล่า” การสร้างสรรค์การแสดงโนราร่วมสมัยตามแนวคิดกลวิธีการแสดงของสตานิสลาฟสกี
Alternative Title(s)
Lai-La: The Creation of Contemporary Nora Performance Based on Stanislavski’s Method of Acting
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อสร้างสรรค์การแสดงโนราร่วมสมัยชุด “ไล่ล่า” ตามแนวคิดกลวิธีการแสดงของ สตานิสลาฟสกี (Stanislavski’s Method of Acting) ที่สามารถสื่อสารความต้องการ (objective) ความขัดแย้ง (conflict) และอารมณ์ความรู้สึก (feeling) ของตัวละครได้อย่างสมจริงและน่าเชื่อ โดยการศึกษาเอกสาร การสัมภาษณ์ การสังเกตการณ์ และนำข้อมูลที่ได้มาสร้างผลงานการแสดงโนราร่วมสมัยชุด “ไล่ล่า” จากการศึกษา ผู้วิจัยได้สร้างสรรค์การแสดงร่วมสมัยโดยใช้แนวคิดกลวิธีการแสดงของ สตานิสลาฟสกีมาเป็นแนวทางในการสร้างสรรค์ผลงาน เมื่อเลือกศึกษาท่ารำจากการแสดงกระบี่ตีท่าในการแสดงโนราแบบดั้งเดิมของคณะโนราธรรมนิตย์สงวนศิลป์ พบว่า นักแสดงสามารถเชื่อมโยงประสบการณ์ชีวิตของตนเองมาสร้างกระบวนการเข้าถึงตัวละครได้ ทำให้การสื่อสารการแสดงมีความสมจริงและน่าเชื่อ ซึ่งสามารถอธิบายตามองค์ประกอบทางการแสดงได้ดังนี้ 1) สร้างตัวละครใหม่คือ นกยูง มาเป็นความขัดแย้งและเส้นเรื่องให้พรานโนราทั้ง 2 คนต่อสู้กัน ทำให้นักแสดงมีเป้าหมายในการแสดงที่เป็นรูปธรรม ผู้ชมมีจุดรวมสมาธิที่เป็นหนึ่งเดียว สามารถติดตามเรื่องโดยเอาใจช่วยให้พรานโนราจับนกยูงได้ และหากไม่ได้ก็มีสถานการณ์ให้ติดตามว่าจะเกิดอะไรขึ้นต่อไป 2) ออกแบบลีลาโดยใช้วิธีการด้นสด (improvisation) ด้วยท่ารำและการเคลื่อนไหวจากการแสดงพื้นบ้าน อันมาจากการสร้างสรรค์ของนักแสดงภายใต้ความเชื่อในความต้องการและความขัดแย้งของตัวละคร และเมื่อนำท่าทางมาประเมินผลและขัดเกลาให้เป็นระเบียบ การแสดงชุดนี้จึงความเข้มข้น มีความหมาย และสื่อสารกับผู้ชมได้อย่างมีประสิทธิภาพ 3) การกำหนดเพลง การเลือกใช้เครื่องดนตรีโนราบางชิ้นมาบรรเลงและมีการด้นสดเพื่อมีปฏิสัมพันธ์โต้ตอบ (interaction) กับนักแสดง การแสดงในแต่ละครั้งจึงยืดหยุ่นและลื่นไหล อารมณ์ที่สื่อถึงผู้ชมจึงเป็นอารมณ์ที่ “สด” เกิดจากการประสานระหว่างการแสดงกับดนตรี
This research aims at creating “Lai-La,” a contemporary Nora performance based on Stanislavski’s Method of Acting. The performance is expected to realistically and persuasively express characters’ objectives, conflicts and feelings. This study used various methods of analysis including literature reviews, interviews and observations. The information gathered is then used for producing the contemporary Nora performance “Lai-La.” The research reveals a new method to create a contemporary Nora performance based on Stanislavski’s Method of Acting. The researcher has chosen the traditional Nora “Krabi-Tee-Tha” performance from Nora Thammanit Sanguansil Troupe as a case study. It is evident that actors could apply their personal experiences to access characters’ moods, leading to a more realistic and convincing performance, as found in a stage play. The process can be explained as follows. The first step is the creation of a new character, which is Peacock, considered as the main source of conflict, resulting in a fight between two Nora hunters. This would not only make actors more focused on the performance’s objective, leading to a more practical performance eventually, but it also makes audiences become more engaged, as they hope the hunters successfully catch Peacock, or look forward to seeing what will happen next. Secondly, there was a creation of new dance moves using improvised dance moves, derived from actions and movements of local performances. These were based on actors’ belief in the characters’ needs and conflicts. After the dance moves are analyzed and properly groomed, the performance will finally be more intense, more meaningful and clearer for the audience. The last process is song selection. This includes selected songs and folk musical instruments contributing to more interaction with performers using the improvisation technique. These would make the performance more flexible and flowing. Moreover, the expression of characters’ feelings is considered more “realistic” due to the harmonious combination between music and performance.
This research aims at creating “Lai-La,” a contemporary Nora performance based on Stanislavski’s Method of Acting. The performance is expected to realistically and persuasively express characters’ objectives, conflicts and feelings. This study used various methods of analysis including literature reviews, interviews and observations. The information gathered is then used for producing the contemporary Nora performance “Lai-La.” The research reveals a new method to create a contemporary Nora performance based on Stanislavski’s Method of Acting. The researcher has chosen the traditional Nora “Krabi-Tee-Tha” performance from Nora Thammanit Sanguansil Troupe as a case study. It is evident that actors could apply their personal experiences to access characters’ moods, leading to a more realistic and convincing performance, as found in a stage play. The process can be explained as follows. The first step is the creation of a new character, which is Peacock, considered as the main source of conflict, resulting in a fight between two Nora hunters. This would not only make actors more focused on the performance’s objective, leading to a more practical performance eventually, but it also makes audiences become more engaged, as they hope the hunters successfully catch Peacock, or look forward to seeing what will happen next. Secondly, there was a creation of new dance moves using improvised dance moves, derived from actions and movements of local performances. These were based on actors’ belief in the characters’ needs and conflicts. After the dance moves are analyzed and properly groomed, the performance will finally be more intense, more meaningful and clearer for the audience. The last process is song selection. This includes selected songs and folk musical instruments contributing to more interaction with performers using the improvisation technique. These would make the performance more flexible and flowing. Moreover, the expression of characters’ feelings is considered more “realistic” due to the harmonious combination between music and performance.