Publication: การศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อทักษะการฟังและการอ่าน ในการสอบวัดระดับความรู้ภาษาจีน (HSK) ระดับ 4 ของนักศึกษาชั้นปีที่ 4 หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต โปรแกรมวิชาภาษาจีน คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏกำแพงเพชร
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2022
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารพิกุล คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏกำแพงเพชร
Phikun Journal, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kamphaeng Phet Rajabhat University
Phikun Journal, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kamphaeng Phet Rajabhat University
Volume
20
Issue
2
Edition
Start Page
31
End Page
49
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อทักษะการฟังและการอ่าน ในการสอบวัดระดับความรู้ภาษาจีน (HSK) ระดับ 4 ของนักศึกษาชั้นปีที่ 4 หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต โปรแกรมวิชาภาษาจีน คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏกำแพงเพชร
Alternative Title(s)
A study of factors affecting listening and reading skills, within The Chinese proficiency test (HSK) Level 4of the fourth year students of the Bachelor of Arts Chinese language program in the Faculty of Humanities and Social Sciences at Kamphaeng Phet Rajabhat University
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
งานวิจัยชิ้นนี้เป็นงานที่ต้องการศึกษาถึงปัจจัยที่มีผลต่อทักษะการฟังและการอ่าน ในการสอบวัดระดับความรู้ภาษาจีน (HSK) ระดับ 4 ของนักศึกษาชั้นปีที่ 4 หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต โปรแกรมวิชาภาษาจีน คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏกำแพงเพชร ที่มีผลต่อการสอบวัดระดับความรู้ภาษาจีน (HSK) ระดับ 4 โดยเป็นนักศึกษาที่ลงทะเบียนเรียนในภาคเรียนที่ 1/2564 จำนวน 15 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบทดสอบทักษะการฟังและการอ่านในการทำข้อสอบวัดระดับความรู้ภาษาจีน (HSK) ระดับ 4 สอดคล้องกับมาตรฐานการสอบวัดระดับความรู้ภาษาจีน ของสำนักงานกรรมการส่งเสริมการเรียนการสอนภาษาจีนนานนาชาติ (Hanban) กรุงปักกิ่ง สาธารณรัฐประชาชนจีน ผลการศึกษาพบว่า ปัจจัยที่มีผลต่อทักษะการฟังและการอ่าน ในการสอบวัดระดับความรู้ภาษาจีน (HSK) ระดับ 4 ประกอบไปด้วยปัจจัยสำคัญ 4 ประการได้แก่ 1. ปัจจัยด้านเนื้อหาที่มีความยากต่อความเข้าใจโดยเฉพาะหลักไวยากรณ์และคำศัพท์ภาษาจีน 2. ปัจจัยด้านตัวผู้เรียน นักศึกษามีแรงจูงใจในการเรียน จะสามารถช่วยผลักดันผู้เรียนให้มีความพยายาม หรือ ความกระตือรือร้นในการเรียนภาษาได้ดี ทัศนคติของผู้เรียน หากผู้สอนเสริมสร้างทัศนคติที่ดีต่อการเรียนหรือการสอบวัดระดับความรู้ภาษาจีน (HSK) ระดับ ๔ อีกทั้งหากผู้สอนจัดการเรียนการสอนโดยให้นักศึกษาได้ฝึกพูดสนทนากับเพื่อนชาวจีน หรืออาจารย์ชาวจีนเป็นประจำ หรือแม้แต่การนำเอาสื่อบันเทิงต่างๆ เช่น บทเพลง คลิปวิดีโอ มาช่วยในกระบวนการจัดการเรียนการสอน จะทำให้นักศึกษามีทัศนคติที่ดีต่อการเรียนภาษาจีน มีความประสบความสำเร็จในการเรียนและการสอบ 3. ปัจจัยด้านตัวผู้สอน เป็นอีกหนึ่งปัจจัยสำคัญที่ส่งผลกระทบต่อการจัดการเรียนและการสอบของผู้เรียน ซึ่งหากผู้สอนมีภาระงานที่มากจนเกินไปหรือมีเวลาพัฒนาตัวเองน้อยเกินไป อาจส่งผลกระทบต่อผู้เรียนมาก และ 4. ปัจจัยภายนอกด้านอื่นๆ เช่น สื่อการสอน อุปกรณ์การเรียน สภาพห้องเรียน หรือแม้กระทั่งการเรียนในระบบออนไลน์อันเป็นผลมาจากการแพร่ระบาดของ Covid-19 ทั้งหมดล้วนเป็นปัจจัยที่ส่งผลกระทบต่อนักศึกษาทั้งสิ้น อย่างไรก็ตาม กรณีตามปัญหาข้างต้นผู้วิจัยมีข้อเสนอว่า การแก้ไขควรทำใน 2 ระดับ ในระดับแรกควรแก้ไขที่ตัวของผู้เรียนกับผู้สอน โดยกำหนดให้มีการพูดคุยแลกเปลี่ยนกันระหว่างผู้เรียนกับผู้สอนให้มากขึ้น ออกแบบวิธีการสอนที่สอดคล้องกับธรรมชาติและความสามารถของนักศึกษา รวมถึงการย่อเนื้อหาหรือคำศัพท์สำคัญ ที่คาดว่านักศึกษาจะได้ใช้ในการสอบ ระดับที่สอง คือการพูดคุยและขอความร่วมมือจากมหาวิทยาลัยในเรื่องต่างๆ โดยเฉพาะเรื่องเกี่ยวกับภาระงานอื่นๆ ที่นอกเหนือจากการสอน เพราะหากภาระงานอื่นๆ ลดลงผู้สอนก็จะมีเวลาสำหรับการพัฒนานักศึกษาได้มากขึ้น เมื่อผู้สอนมีเวลามากขึ้นการคิดวิธีต่างๆ ที่จะเป็นประโยชน์กับนักศึกษาก็จะมากตาม และเมื่อนักศึกษาได้รับการพัฒนาและสอบวัดระดับได้มากขึ้นมหาวิทยาลัยก็จะได้รับประโยชน์ตามไปด้วย
This research aims to study factors affecting the listening and reading skills of the Chinese language proficiency test (HSK) Level 4of the fourth year students within the Bachelor of Arts Chinese language program in the Faculty of Humanities and Social Sciences, Kamphaeng Phet Rajabhat University. 15 students who enrolled in semester 1of 2021were took the level 4Chinese language Proficiency Test (HSK). The research analyzed their listening and reading skills test in the level 4Chinese language Proficiency Test (HSK) level 4, in line with the Chinese language proficiency test standards of the Office of the International Chinese Language Teaching Promotion Committee (Hanban), Beijing, China. The study found that the Factors Affecting Listening and Reading Skills in the level 4Chinese Proficiency Test (HSK) level 4consists of 4important factors: 1. Content factors that are difficult to understand, especially Chinese grammar and vocabulary. 2. Learner factors that are difficult to understand. There is little effort and determination to study, students are easily discouraged, and additionally there can be personal problems in various fields. 3. Factors related to teachers having problems in transferring their knowledge because they were assigned to do other tasks besides teaching and 4. Other external factors such as teaching media, learning equipment classroom conditions or even online learning as a result of the Covid-19epidemic, all of which are factors that affect students. However, in regards to the aforementioned problems, the researchers suggest that Correction should be done at 2levels. In the first level, the correction should be done at the learner level and the teacher level. This can be achieved by requiring more discussions and exchanges between learners and teachers and Designing teaching methods that are consistent with the nature and abilities of the students. This could include content digests or important vocabulary that students are expected to use in the exam. The second level is to discuss and ask for cooperation from universities on various matters. Especially about other workloads beyond teaching, if teacher’s can spend less time on non-teaching activities, teachers will have more time to develop their students. When teachers have more time to think of different teaching methods, this can have a very positive effect on the students involved. When students develop and take higher level examinations, the university will benefit accordingly.
This research aims to study factors affecting the listening and reading skills of the Chinese language proficiency test (HSK) Level 4of the fourth year students within the Bachelor of Arts Chinese language program in the Faculty of Humanities and Social Sciences, Kamphaeng Phet Rajabhat University. 15 students who enrolled in semester 1of 2021were took the level 4Chinese language Proficiency Test (HSK). The research analyzed their listening and reading skills test in the level 4Chinese language Proficiency Test (HSK) level 4, in line with the Chinese language proficiency test standards of the Office of the International Chinese Language Teaching Promotion Committee (Hanban), Beijing, China. The study found that the Factors Affecting Listening and Reading Skills in the level 4Chinese Proficiency Test (HSK) level 4consists of 4important factors: 1. Content factors that are difficult to understand, especially Chinese grammar and vocabulary. 2. Learner factors that are difficult to understand. There is little effort and determination to study, students are easily discouraged, and additionally there can be personal problems in various fields. 3. Factors related to teachers having problems in transferring their knowledge because they were assigned to do other tasks besides teaching and 4. Other external factors such as teaching media, learning equipment classroom conditions or even online learning as a result of the Covid-19epidemic, all of which are factors that affect students. However, in regards to the aforementioned problems, the researchers suggest that Correction should be done at 2levels. In the first level, the correction should be done at the learner level and the teacher level. This can be achieved by requiring more discussions and exchanges between learners and teachers and Designing teaching methods that are consistent with the nature and abilities of the students. This could include content digests or important vocabulary that students are expected to use in the exam. The second level is to discuss and ask for cooperation from universities on various matters. Especially about other workloads beyond teaching, if teacher’s can spend less time on non-teaching activities, teachers will have more time to develop their students. When teachers have more time to think of different teaching methods, this can have a very positive effect on the students involved. When students develop and take higher level examinations, the university will benefit accordingly.