Publication: ศึกษาวิเคราะห์พุทธจริยศาสตร์ในธุรกิจเครือข่าย
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2015
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ศึกษาวิเคราะห์พุทธจริยศาสตร์ในธุรกิจเครือข่าย
Alternative Title(s)
An analytical study of the buddhist ethics in business networks
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
วิทยานิพนธ์นี้ เรื่อง “ศึกษาวิเคราะห์พุทธจริยศาสตร์ในธุรกิจเครือข่าย” ประกอบด้วย ๓ วัตถุประสงค์ คือ (๑) เพื่อศึกษาแนวคิดหลักการและกระบวนการของธุรกิจเครือข่าย (๒) เพื่อศึกษา แนวคิดพุทธจริยศาสตร์ในการทำธุรกิจเครือข่าย (๓) เพื่อศึกษาวิเคราะห์ปรัชญาพุทธจริยศาสตร์ใน ธุรกิจเครือข่าย งานวิจัยนี้เป็นงานวิจัยเชิงเอกสาร (Documentary Research) เป็นหลักโดยทำการ สรุปวิเคราะห์ผลการวิจัย ผลการวิจัยพบว่า กลยุทธ์การบริหารที่ทรงประสิทธิภาพนั้น การกระตุ้นจากสิ่งเร้าแล้วทำ ให้เกิดพลังที่แสดงออกทางพฤติกรรม เพื่อจะนำไปสู่จุดประสงค์ของตนเอง หรือปัจจัยต่างๆ ที่เป็น พลังและเป็นตัวกำหนดพฤติกรรมของบุคคล ซึ่งแรงจูงใจนี้อาจเกิดจากสิ่งเร้าภายในหรือภายนอกแต่ เพียงอย่างเดียว หรือทั้งสองอย่างพร้อมกันก็ได้ “Networking” เป็นหัวใจที่ทำให้ประสบความสำเร็จ การสร้างเครือข่าย หมายถึง “การเชื่อมโยง” จุดมุ่งหมายธุรกิจเครือข่าย มีความอิสระในการทำงาน, มีรายได้ดี, มีความเป็นมิตรกับคนทั่วไป, มีความรู้รอบด้าน, ให้ประสบการณ์สูง, มีโอกาสก้าวหน้าเร็ว, ได้ใช้ความสามารถของตนเองอย่างเต็มที, ได้รับความสำเร็จในรูปแบบต่างๆ และให้คนมีงานทำแผนการตลาดแบบหลายชั้น เป็นระบบการตลาดและโครงสร้างของธุรกิจเครือข่ายที่มีแผนการ ดำเนินงานในรูปแบบตามแผนการตลาดต่างๆ แต่ในส่วนของกฎหมายมักมีการระบุที่ชัดเจนว่าอะไร ผิดอะไรถูก พุทธจริยศาสตร์ (Buddhist Ethics) ศาสตร์ที่ว่าด้วยความประพฤติและกริยาอาการที่ ควรปฏิบัติของผู้รู้ ผู้ตื่น ผู้เบิกบาน โดยใจความรวมคือ ผู้ได้ตรัสรู้อริยสัจ ๔ (ธรรมชาติโดยย่อ) เรียกว่า จริยธรรม ถ้าเป็นข้อประพฤติที่มีศาสนาเข้ามาเกี่ยวข้องเราเรียกว่า ศีลธรรม เมื่อเข้าไปสู่วิชาชีพต่างๆ จะมีจริยาวิชาชีพ (Professional Ethics) หรือข้อตกลงอันเป็นหลัก แห่งความประพฤติของสมาชิก แห่งกลุ่มวิชาชีพนั้นๆ ในฐานะที่เป็นจรรยาที่ควรปฏิบัติร่วมกันเรียกว่า มีจรรยาบรรณ การกำกับดูแลที่ดี อันเป็นเรื่องที่เกี่ยวข้องกับกระบวนการ (Process) และระบบ (System) ซึ่งองค์การหรือสังคมได้มีการปฏิบัติหรือดำเนินการ (Operate) ปกครองด้วยคุณความดี ซื่อตรงต่อกัน มั่นคงในสัญญาที่มีต่อกัน ภาระรับผิดชอบ ที่เรียกว่า “ธรรมาภิบาล” (Good Governance) คุณสมบัติที่สำคัญ ๓ ประการคือ (๑) มีอารมณ์ผูกพันแน่วแน่ จริงจังต่ออุดมการณ์ (Passion) หมายความว่า นักธุรกิจเครือข่ายจะต้องรู้สึกห่วง กังวล เอาใจใส่ต่อสิ่งที่เขาต้องการจะต่อสู้ คำว่า Passion ไม่ใช่อารมณ์ที่เป็นความตื่นเต้นที่ไร้ความหมาย หรือเป็นเพียงเจตคติภายใน (Inner Attitude) เท่านั้น (๒) มีความรับผิดชอบ (Responsibility) จริยธรรมของความรับผิดชอบเป็นตัวชี้วัด ให้เห็นว่า นักธุรกิจเครือข่ายมีความมุ่งมั่นที่จะทำงานเพื่ออุดมการณ์หรือไม่ และ(๓) มีวิจารณญาณ (Judgment) หมายถึง ความสามารถที่จะรักษาไว้ ซึ่งความไม่หวั่นไหวและความสงบ แต่สนองตอบ ต่อสภาพความเป็นจริง หรือการต้องพิจารณาสิ่งต่างๆ และคนจากระยะห่าง การขาดวิจารณญาณถือ เป็นความผิดประการหนึ่งของนักธุรกิจเครือข่าย เป็นสิ่งที่ทำให้ไร้ประสิทธิภาพทางการบริหารจัดการ เครือข่าย
The thesis entitled “An Analytical Study of the Buddhist Ethics in Business Networks” has 3 objectives : 1) to study principles and process of business network, 2) to study of Buddhist ethics in doing business network, and 3) to analyze Buddhist ethics in business network. This is a documentary research. The result of the study is that strategy for effective administration is to encourage stimulation which will be expressed through behavior in order to reach the aim. Such stimulation can be either intrinsic, extrinsic or can be both. Networking is the core to the success. To build networking is to have connection. The aims of business network are, freedom at work, good paid, be friendly with people, well informed, highly experienced, good chance to success, challenge to use one own’s skill, open job opportunity for all. There are different levels for the market plan. In the term of law, it was mentioned clearly about right and wrong. Buddhist ethics is ethical codes which lead practitioners to knowing, awakening and enjoying. Its roots come from the four noble truths. It was called ethics. However, when it was used in the sense of religion, it is called morality. And when applied to different professional, it was called professional ethics. And this also can be regulated and mandated in particular group. A good administration or supervision is related to process and system which organization or society have been accepted or operated with sincerity and commitment to each other, with responsibility according to the principle of good governance. In order to be successful, three main qualifications are needed. They are, 1) Having a passion, the business person should have concern to what one is going to overcome, 2) Having responsibility, taking responsibility with high ambition to have ideal works done, and 3) Having a good judgment, that is ability to judge the situation with critical mind in order to manage the business networks effectively.
The thesis entitled “An Analytical Study of the Buddhist Ethics in Business Networks” has 3 objectives : 1) to study principles and process of business network, 2) to study of Buddhist ethics in doing business network, and 3) to analyze Buddhist ethics in business network. This is a documentary research. The result of the study is that strategy for effective administration is to encourage stimulation which will be expressed through behavior in order to reach the aim. Such stimulation can be either intrinsic, extrinsic or can be both. Networking is the core to the success. To build networking is to have connection. The aims of business network are, freedom at work, good paid, be friendly with people, well informed, highly experienced, good chance to success, challenge to use one own’s skill, open job opportunity for all. There are different levels for the market plan. In the term of law, it was mentioned clearly about right and wrong. Buddhist ethics is ethical codes which lead practitioners to knowing, awakening and enjoying. Its roots come from the four noble truths. It was called ethics. However, when it was used in the sense of religion, it is called morality. And when applied to different professional, it was called professional ethics. And this also can be regulated and mandated in particular group. A good administration or supervision is related to process and system which organization or society have been accepted or operated with sincerity and commitment to each other, with responsibility according to the principle of good governance. In order to be successful, three main qualifications are needed. They are, 1) Having a passion, the business person should have concern to what one is going to overcome, 2) Having responsibility, taking responsibility with high ambition to have ideal works done, and 3) Having a good judgment, that is ability to judge the situation with critical mind in order to manage the business networks effectively.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
พุทธศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
บัณฑิตวิทยาลัย
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย