Publication: การพัฒนาหนังสือเรียนไวยากรณ์เบื้องต้นภาษาฝรั่งเศส โดยประยุกต์ใช้ทฤษฎีระบบนิเวศวิทยาของบรอนเฟนเบรนเนอร์ผสมผสานเทคโนโลยีดิจิทัล
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2020
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
0857-0604
eISSN
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารสมาคมครูภาษาฝรั่งเศสแห่งประเทศไทย ในพระราชูปถัมภ์สมเด็จพระเทพรัตนราชสุดาฯ สยามบรมราชกุมารี
Bulletin bi-annuel de l'Association Thaïlandaise des Professeurs de Français sous le haut patronage royal de Son Altesse Royale la Princesse Maha Chakri Sirindhorn
Bulletin bi-annuel de l'Association Thaïlandaise des Professeurs de Français sous le haut patronage royal de Son Altesse Royale la Princesse Maha Chakri Sirindhorn
Volume
2/43
Issue
140
Edition
Start Page
116
End Page
143
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การพัฒนาหนังสือเรียนไวยากรณ์เบื้องต้นภาษาฝรั่งเศส โดยประยุกต์ใช้ทฤษฎีระบบนิเวศวิทยาของบรอนเฟนเบรนเนอร์ผสมผสานเทคโนโลยีดิจิทัล
Alternative Title(s)
The Development of Basic French Grammar Textbook Applying Bronfenbrenner’s Ecological System Integrated with Digital Technology
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อสร้างและหาคุณภาพของหนังสือเรียนไวยากรณ์เบื้องต้นภาษาฝรั่งเศส โดยประยุกต์ใช้ทฤษฎีระบบนิเวศวิทยาของบรอนเฟนเบรนเนอร์และเทคโนโลยีดิจิทัล 2) เพื่อศึกษาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนหลังจากเรียนโดยใช้หนังสือเรียนไวยากรณ์เบื้องต้นภาษาฝรั่งเศส โดยประยุกต์ใช้ทฤษฎีระบบนิเวศวิทยาของบรอนเฟนเบรนเนอร์และเทคโนโลยีดิจิทัล 3) เพื่อศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อหนังสือเรียนไวยากรณ์เบื้องต้นภาษาฝรั่งเศส โดยประยุกต์ใช้ทฤษฎีระบบนิเวศวิทยาของบรอนเฟนเบรนเนอร์และเทคโนโลยีดิจิทัล ประชากรที่ใช้ในการวิจัย คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ปีการศึกษา 2562 โรงเรียนส่วนบุญโญปถัมภ์ ลําพูน จํานวน 33 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล คือ แบบประเมินคุณภาพหนังสือเรียนไวยากรณ์เบื้องต้นภาษาฝรั่งเศส แบบวัดผลสัมฤทธิaทางการเรียน และแบบประเมินความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อหนังสือเรียนไวยากรณ์เบื้องต้นภาษาฝรั่งเศส วิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าเฉลี่ย ร้อยละ และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ 1) หนังสือเรียนไวยากรณ์เบื้องต้นภาษาฝรั่งเศสที่พัฒนาขึ้นโดยประยุกต์ใช้ทฤษฎีระบบนิเวศวิทยาของบรอนเฟนเบรนเนอร์ผสมผสานเทคโนโลยีดิจิทัล มีทั้งหมด 8 บท โดยคุณภาพในภาพรวมอยู่ในระดับดี 2) ผลสัมฤทธิaทางการเรียนของนักเรียนหลังจากเรียนโดยใช้หนังสือเรียนไวยากรณ์เบื้องต้นภาษาฝรั่งเศส โดยประยุกต์ใช้ทฤษฎีระบบนิเวศวิทยาของบรอนเฟนเบรนเนอร์ผสมผสานเทคโนโลยีดิจิทัล คิดเป็นร้อยละ 83.55 ผ่านเกณฑ์ร้อยละ 70 ที่กําหนดไว้ และ 3) นักเรียนมีความพึงพอใจต่อหนังสือเรียนไวยากรณ์เบื้องต้นภาษาฝรั่งเศส โดยประยุกต์ใช้ทฤษฎีระบบนิเวศวิทยาของบรอนเฟนเบรนเนอร์ผสมผสานเทคโนโลยีดิจิทัล อยู่ในระดับมากที่สุด
The objectives of this research were 1) to create and to find the quality of the basic French grammar textbook applying Bronfenbrenner’s ecological system and digital technology, 2) to study the learning achievement of students after being taught by using the basic French grammar textbook applying Bronfenbrenner’s ecological system and digital technology, and 3) to study the satisfaction of students towards the use of basic French grammar textbook applying Bronfenbrenner’s ecological system and digital technology. The population of this research was 33 Mathayom Suksa 4 students in the academic year of 2019 in Suanboonyopatham Lamphun School. The research tools comprised of the textbook’s quality assessment form, the learning achievement’s test and the questionnaire of students’ satisfaction towards the basic French grammar textbook. The data were analyzed for averages, percentage and standard deviations. The research findings were summarized as follows: 1) The basic French grammar textbook developed by applying Bronfenbrenner’s ecological system integrated with digital technology comprised of 8 lessons. The overall quality was in a “good” level. 2) The learning achievement of students after being taught by using the basic French grammar textbook applying Bronfenbrenner’s ecological system integrated with digital technology was 83.55 percent which passed the expected criterion of 70 percent. And 3) The students were satisfied with the basic French grammar textbook applying Bronfenbrenner’s ecological system integrated with digital technology at the “highest” level.
The objectives of this research were 1) to create and to find the quality of the basic French grammar textbook applying Bronfenbrenner’s ecological system and digital technology, 2) to study the learning achievement of students after being taught by using the basic French grammar textbook applying Bronfenbrenner’s ecological system and digital technology, and 3) to study the satisfaction of students towards the use of basic French grammar textbook applying Bronfenbrenner’s ecological system and digital technology. The population of this research was 33 Mathayom Suksa 4 students in the academic year of 2019 in Suanboonyopatham Lamphun School. The research tools comprised of the textbook’s quality assessment form, the learning achievement’s test and the questionnaire of students’ satisfaction towards the basic French grammar textbook. The data were analyzed for averages, percentage and standard deviations. The research findings were summarized as follows: 1) The basic French grammar textbook developed by applying Bronfenbrenner’s ecological system integrated with digital technology comprised of 8 lessons. The overall quality was in a “good” level. 2) The learning achievement of students after being taught by using the basic French grammar textbook applying Bronfenbrenner’s ecological system integrated with digital technology was 83.55 percent which passed the expected criterion of 70 percent. And 3) The students were satisfied with the basic French grammar textbook applying Bronfenbrenner’s ecological system integrated with digital technology at the “highest” level.
Table of contents
Description
บทความวิชาการ/บทความวิจัย