Publication: ความรับผิดชอบทางศีลธรรม : มุมมองจากพุทธปรัชญาเถรวาท
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2017
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารสันติศึกษาปริทรรศน์ มจร
The Journal of MCU Peace Studies
The Journal of MCU Peace Studies
Volume
5
Issue
2
Edition
Start Page
109
End Page
122
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ความรับผิดชอบทางศีลธรรม : มุมมองจากพุทธปรัชญาเถรวาท
Alternative Title(s)
The Moral Responsibility: Theravada Philosophical Perspective
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ 3 ประการ คือ 1) เพื่อศึกษาแนวคิดเรื่องความรับผิดชอบทาง ศีลธรรมในพุทธปรัชญาเถรวาท 2) เพื่อศึกษาข้อโต้แย้งเรื่องความรับผิดชอบทางศีลธรรมในพุทธปรัชญาเถรวาท และ 3) เพื่อวิพากษ์ความรับผิดชอบทางศีลธรรมมุมมองจากพุทธปรัชญาเถรวาทเป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ ผลการวิจัยพบว่า ความรับผิดชอบทางศีลธรรมตามหลักพุทธปรัชญาเถรวาทคือ การได้รับผลของกรรมดีและกรรมชั่วโดยมีความรับผิดชอบ 2 ระดับคือ 1) ความรับผิดชอบในระดับกฎแห่งกรรม และ 2) ความรับผิดชอบในระดับกฎ กติกาของสังคมมนุษย์ ซึ่งมีองค์ประกอบสําคัญ 3 อย่างคือ 1) เจตนา 2) การกระทํา 3) วิบากกรรม และมีเกณฑ์การตัดสิอยู่ 2 อย่างคือ 1) วินิจฉัยที่มาของการกระทํากรรม 2) วินิจฉัยผลที่เกิดจากการกระทําซึ่งมีการให้ผลชั้นในและให้ผลชั้นนอก สําหรับประเด็นข้อโต้แย้งเรื่องความรับผิดชอบทางศีลธรรมในพุทธปรัชญาเถรวาทมีสํานักปรัชญา 3 สํานักคือ 1) ลัทธิเหตุวิสัย (Determinism) มีความเชื่อว่ามนุษย์ไม่ต้องมีความรับผิดชอบทางศีลธรรม เพราะมนุษย์ไม่มีเจตจํานงเสรีในการกระทําด้วยตนเอง 2) ส่วนลัทธิอิสรวิสัย (Indeterminism) มีความเชื่อว่า มนุษย์มีความรับผิดชอบทางศีลธรรม เพราะมนุษย์มีเจตจํานงเสรีในการกระทําด้วนตนเอง 3) ลัทธิธรรมชาตินิยมมีความเชื่อว่า มนุษย์มีความรับผิดชอบทางศีลธรรม แม้มนุษย์จะมีอิสระและไม่มีอิสระในบางเวลาในการตัดสินใจก็ตาม
This research article has three objectives: 1) to study the concept of the moral responsibility in Theravada philosophy, 2) to study the argument on the moral responsibility in Theravada philosophy, and 3) to analysis the moral responsibility according to Theravada philosophical point of view. This is a qualitative research. The study revealed that the moral responsibility in Theravada philosophy is obtaining fruits of good and bad actions based on two moral responsibility levels: 1) law of action or Karmic Laws, and 2) social norms according to social justification. They consist of three important factors: 1) intention 2) action and 3) its fruits. There are two moral judgements for responsibility: 1) judgement of the causes of action and 2) judgement of the fruits of action with its internal and external fruits. For the arguments of the moral responsibility in Theravada philosophy, there are three schools: 1) Determinism
human being does not have the moral responsibility because of no free will to do by oneself, 2) Indeterminism
human being has the moral responsibility because they have free will to do, and 3) Naturalism
human being has the moral responsibility, though one is sometimes free or not free in decision.
This research article has three objectives: 1) to study the concept of the moral responsibility in Theravada philosophy, 2) to study the argument on the moral responsibility in Theravada philosophy, and 3) to analysis the moral responsibility according to Theravada philosophical point of view. This is a qualitative research. The study revealed that the moral responsibility in Theravada philosophy is obtaining fruits of good and bad actions based on two moral responsibility levels: 1) law of action or Karmic Laws, and 2) social norms according to social justification. They consist of three important factors: 1) intention 2) action and 3) its fruits. There are two moral judgements for responsibility: 1) judgement of the causes of action and 2) judgement of the fruits of action with its internal and external fruits. For the arguments of the moral responsibility in Theravada philosophy, there are three schools: 1) Determinism
human being does not have the moral responsibility because of no free will to do by oneself, 2) Indeterminism
human being has the moral responsibility because they have free will to do, and 3) Naturalism
human being has the moral responsibility, though one is sometimes free or not free in decision.