Publication: การศึกษาสภาพปัญหาการจัดการเรียนการสอนภาษาจีนสำหรับนักศึกษาที่ไม่ใช่หลักสูตรภาษาจีน ของระดับอุดมศึกษาในภาคเหนือตอนบน
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2022
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารจีนศึกษา
中國學研究期刊
Chinese Studies Journal
中國學研究期刊
Chinese Studies Journal
Volume
15
Issue
2
Edition
Start Page
162
End Page
193
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การศึกษาสภาพปัญหาการจัดการเรียนการสอนภาษาจีนสำหรับนักศึกษาที่ไม่ใช่หลักสูตรภาษาจีน ของระดับอุดมศึกษาในภาคเหนือตอนบน
Alternative Title(s)
泰国上北部大学非汉语专业汉语课程设置现状
A Study into the problems found teaching Chinese to non-major university students in the upper Northern region of Thailand
A Study into the problems found teaching Chinese to non-major university students in the upper Northern region of Thailand
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
งานวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาสภาพการจัดการเรียนการสอนภาษาจีนสำหรับนักศึกษาที่ไม่ใช่หลักสูตรภาษาจีน ของระดับอุดมศึกษาในภาคเหนือตอนบน โดยได้ศึกษาจาก ด้านข้อมูลหลักสูตร ตำราและเนื้อหาการสอน อาจารย์ผู้สอน นักศึกษาและด้านการบริหารจัดการเรียนการสอน เพื่อให้ทราบถึงสภาพปัญหาและเสนอแนวทางในการปรับปรุงแก้และการพัฒนาการจัดการเรียนการสอนภาษาจีน สำหรับนักศึกษาที่ไม่ใช่หลักสูตภาษาจีน งานวิจัยนี้ได้ทำการเก็บข้อมูลผ่านแบบสอบถามและการสัมภาษณ์ จากการรวบรวมและวิเคราะห์ข้อมูลพบว่า ลักษณะเฉพาะของรายวิชาไม่มีความชัดเจน หมวดวิชาเอกกับหมวดวิชาศึกษาทั่วไปมีความปนเปกัน ด้านเนื้อหารายวิชาและตำราที่ใช้ไม่เหมาะสมกับผู้เรียนบุคคลากรผู้สอนไม่เพียงพอ ผู้เรียนมีความสนใจในการเรียนน้อย และอุดมศึกษาบางแห่งยังขาดระบบการจัดการเรียนการสอนภาษาจีนที่เหมาะสม จากปัญหาข้างต้น ผู้วิจัยจึงได้รวบรวมทฤษฎีที่เกี่ยวข้อง เพื่อเสนอแนวทางในการพัฒนาและปรับปรุงการจัดการเรียนการสอนภาษาจีนสำหรับนักศึกษาที่ไม่ใช่หลักสูตรภาษาจีน ระดับอุดมศึกษาในภาคเหนือตอนบนของไทย
本文主要通过对泰国上北部高校非汉语专业的汉语课程设置、教材及教学内容、教师、学生、教学管理等方面进行调查研究,了解泰国上北部地区高校的非汉语专业的汉语课程开设的基本情况以及存在的问题,并对相应的问题提出对应的优化策略。 通过问卷调查和访谈的方式对研究对象进行信息收集。通过对数据的整理和分析,从中发现了一些问题:课程性质不明确,专业课程和公共课程混淆;教学内容及教材的使用比较凌乱;教师资源短缺;学生学习兴趣不大;部分高校在汉语教学方面管理缺乏一定的系统性。对于这些问题,笔者也通过结合相应的理论知识,为泰国上北部高校的非汉语专业的汉语教学的提出一些优化建议。
The following study aims to research the educational environment of Non-Chinese major students in the Northern region of Thailand via analysis of the Chinese curriculum, the teaching materials, and content, teachers, students, and the teaching management. The following paper aims to understand the basic situation and existing problems of the Chinese curriculum of Non-Chinese Majors in universities in the upper northern region of Thailand and puts forth corresponding strategies for the respective problems. This research data was attained via a questionnaire and interview. Closer inspection of the data reveals several underlying problems: unclear characteristics of the course, the Major courses often become muddled and confused with the general courses, disorganized teaching content and teaching materials, shortage of teaching resources, students’ lack of interest in studying the material, and lack of clear systematic teaching management in some universities. In response to these problems, the author puts forward some suggestions and theories for resolving of the problems found when teaching Chinese to non-major university students in the upper Northern region of Thailand.
本文主要通过对泰国上北部高校非汉语专业的汉语课程设置、教材及教学内容、教师、学生、教学管理等方面进行调查研究,了解泰国上北部地区高校的非汉语专业的汉语课程开设的基本情况以及存在的问题,并对相应的问题提出对应的优化策略。 通过问卷调查和访谈的方式对研究对象进行信息收集。通过对数据的整理和分析,从中发现了一些问题:课程性质不明确,专业课程和公共课程混淆;教学内容及教材的使用比较凌乱;教师资源短缺;学生学习兴趣不大;部分高校在汉语教学方面管理缺乏一定的系统性。对于这些问题,笔者也通过结合相应的理论知识,为泰国上北部高校的非汉语专业的汉语教学的提出一些优化建议。
The following study aims to research the educational environment of Non-Chinese major students in the Northern region of Thailand via analysis of the Chinese curriculum, the teaching materials, and content, teachers, students, and the teaching management. The following paper aims to understand the basic situation and existing problems of the Chinese curriculum of Non-Chinese Majors in universities in the upper northern region of Thailand and puts forth corresponding strategies for the respective problems. This research data was attained via a questionnaire and interview. Closer inspection of the data reveals several underlying problems: unclear characteristics of the course, the Major courses often become muddled and confused with the general courses, disorganized teaching content and teaching materials, shortage of teaching resources, students’ lack of interest in studying the material, and lack of clear systematic teaching management in some universities. In response to these problems, the author puts forward some suggestions and theories for resolving of the problems found when teaching Chinese to non-major university students in the upper Northern region of Thailand.