Publication: การศึกษาเปรียบเทียบคัมภีร์มูลสรวาสติวาทวินยวัสตุกับพระวินัยปิฎก ศึกษาเฉพาะกรณีจีวรวัสตุและกรรมวัสตุ
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2009
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การศึกษาเปรียบเทียบคัมภีร์มูลสรวาสติวาทวินยวัสตุกับพระวินัยปิฎก ศึกษาเฉพาะกรณีจีวรวัสตุและกรรมวัสตุ
Alternative Title(s)
A comparative study of the Mulasarvastivadavinayavastu and the Vinayapitaka with special reference to Civaravastu and Karmavastu
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
วิทยานิพนธ์ฉบับนี้ มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาเปรียบเทียบคัมภีร์สำคัญของพระพุทธศาสนา คือ คัมภีร์มูลสรวาสติวาทวินยวัสตุอันเป็นคัมภีร์ภาษาสันสกฤต กับพระวินัยปิฎกอันเป็นคัมภีร์ภาษาบาลี โดยศึกษาเปรียบเทียบเฉพาะจีวรวัสตุและกรรมวัสตุ ผลการศึกษาเปรียบเทียบ มีดังนี้ จีวรวัสตุในคัมภีร์มูลสรวาสติวาทวินยวัสตุ ถูกเขียนขึ้นราว 300-400 ปีหลังคริสตกาลซึ่งน่าจะคัดลอกมาจากจีวรขันธกะในพระวินัยปิฎกที่ถูกบันทึกไว้เมื่อ 600 ปีก่อนคริสตกาล แต่โครงสร้างของคัมภีร์ทั้งสองแตกต่างกันเล็กน้อยและคล้ายคลึงกันเป็นส่วนใหญ่ ยกเว้น อุททาน หมายถึง สารบาญเรื่องคัมภีร์สันสกฤตจัดไว้ในตอนเริ่มต้นเนื้อหา ขณะที่คัมภีร์บาลีถูกจัดไว้ในตอนท้ายเนื้อหา ในทำนองเดียวกัน กรรมวัสตุในคัมภีร์มูลสรวาสติวาทวินยวัสตุมีลักษณะและโครงสร้างเหมือนกัน จัมเปยยขันธกะ และโกสัมพิกขันธกะในพระวินัยปิฎก แต่เนื้อหาแตกต่างกันอย่างชัดเจน โดยคัมภีร์สันสกฤตจะมีเนื้อหาที่สั้นกว่าคัมภีร์บาลี รายละเอียดทั้งในจีวรวัสตุและจีวรขันธกะประกอบไปด้วยความเป็นมาของจีวร การใช้จีวรและการดูแลรักษา คัมภีร์ทั้งสองต่างเล่าถึงชีวประวัติหมอชีวกโกมารภัจจ์ หมอหลวงผู้ยิ่งใหญ่ซึ่งทูลขอพระพุทธเจ้าให้ทรงอนุญาตคหบดีจีวร และชีวประวัตินางวิสาขาผู้ทูลขอให้ทรงอนุญาตผ้าอาบน้ำฝน แม้ว่าลำดับเนื้อหาส่วนใหญ่จะคล้ายคลึงกัน แต่แตกต่างกันโดยรายละเอียด สังเกตได้จากชีวประวัติของหมอชีวกในจีวรวัสตุที่ให้รายละเอียดตั้งแต่กำเนิด ชีวประวัติของนางวิสาขาก็เน้นไปที่สติปัญญาอันเฉลียวฉลาด นอกจากนี้ยังพบว่า เนื้อหาใกล้เคียงกับอรรถกถาธรรมบท อรรถกถาชาดกและนิทานปัญจตันตระในนิทานคติธรรมสันสกฤตหลายเรื่อง ส่วนจัมเปยยขันธกะและโกสัมพิกขันธกะแสดงเนื้อหาของสังฆกรรมอันเป็นวินัยบัญญัติสำหรับพระสงฆ์ชัดเจนกว่ากรรมวัสตุที่ให้รายละเอียดเพียงบางประเด็น จึงทำให้เนื้อหาในจัมเปยยขันธกะและโกสัมพิกขันธกะมีมากกว่ากรรมวัสตุ ทั้งจีวรและสังฆกรรมต่างมีความสำคัญต่อภิกษุสงฆ์ ในฐานะที่จีวรถูกวางไว้ให้เป็นระเบียบชีวิตเป็นภาพลักษณ์ภายนอกที่สื่อถึงความเรียบง่ายของพระสงฆ์ ส่วนสังฆกรรมถูกวางไว้ให้เป็นระบบสังคมเพื่อการดำเนินชีวิตและการบริหารคณะสงฆ์ให้เป็นไปภายใต้กรอบธรรมาภิบาล
The purpose of this thesis is to study two important disciplinary texts of Buddhism i.e. the Mūlasarvāstivādavinayavastu which is a text in Sanskrit and the Vinayapitaka which is in Pali with special reference to Civaravastu and Karmavastu by the comparative method. The result of the study is as follow ; It is evident that the Civaravastu in Mūlasarvāstivādavinayavastu dates back to around 3 or 4 century A.D., and was reproduced in accordance with a similar portion called ‘Civarakhandhaka’ in Vinayapitaka which dates back to 6 century B.C., but the structure of both texts is slightly different. All sequences of contents of both are almost similar except a portion called ‘Uddana’ which in Pali meant ‘the utterance or verses of summary’ . In Civaravastu, the ‘Uddana’ was put at the beginning of the text, whereas in Civarakhandhaka it was at the end as its concluding verses. In the same manner when we compare the Karmavastu in Sanskrit with the same type of text in Pali called ‘Campeyyakhandhaka’, the structure and sequences of both texts are clearly different. The contents of the former are 3 times shorter than the latter. In details, both Civaravastu and Civarakhandhaka consist of the history of Civara or saffron robes for Buddhist monks and The ways how to use and take care of the robes. It is noteworthy here that both texts deal with the biography of Jivaka Komarabhacca or Kumarabhrta, the great medical doctor who was the first layman to offer a saffron robe to monks. Furthermore, the biography of Visakha, the great Iaywoman who was the first one to offer a bathing saffron robe in Buddhist history. Although the sequences in both texts are almost similar, but some significant differences can be easily noticed, especially in the portions dealing with biographies of Jivaka and Visakha. The Civaravastu gives more details of both persons and emphasized on the personal issues much more than the main theme of the text, i.e. the origin and how to use Civara. Some details, especially Jivaka’s parents and Visakha’s intelligence in both texts are totally different. Besides, it is notable that some details of biographies are quite similar with some motifs in Pali Dhammapathatthakatha and Jatakatthakatha and in Sanskrit fables such as Pancatantra and so on. Moreover, Campeyyakhandhaka shows clearer details of Sanghakamma, an act or ceremony performed by a chapter of Bhikkhus assembled insolemn conclave, for the Buddhist Order with full explanation, whereas Karmavastu presents only some details, sometimes without any explanation. This is a reason why the former is longer than the latter and their contents are clearly different. However, Sanghakamma relating to Civara or saffron robes and Karma or the practice of the Buddhist Order played the important role in Buddhist society, especially Monks’ Order. The Civara is the Order’s visible symbol which represents their moderate and simple life, meanwhile Karma was laid down by the Buddha for monks in order to be their ways of living and good governing tools of the Order.
The purpose of this thesis is to study two important disciplinary texts of Buddhism i.e. the Mūlasarvāstivādavinayavastu which is a text in Sanskrit and the Vinayapitaka which is in Pali with special reference to Civaravastu and Karmavastu by the comparative method. The result of the study is as follow ; It is evident that the Civaravastu in Mūlasarvāstivādavinayavastu dates back to around 3 or 4 century A.D., and was reproduced in accordance with a similar portion called ‘Civarakhandhaka’ in Vinayapitaka which dates back to 6 century B.C., but the structure of both texts is slightly different. All sequences of contents of both are almost similar except a portion called ‘Uddana’ which in Pali meant ‘the utterance or verses of summary’ . In Civaravastu, the ‘Uddana’ was put at the beginning of the text, whereas in Civarakhandhaka it was at the end as its concluding verses. In the same manner when we compare the Karmavastu in Sanskrit with the same type of text in Pali called ‘Campeyyakhandhaka’, the structure and sequences of both texts are clearly different. The contents of the former are 3 times shorter than the latter. In details, both Civaravastu and Civarakhandhaka consist of the history of Civara or saffron robes for Buddhist monks and The ways how to use and take care of the robes. It is noteworthy here that both texts deal with the biography of Jivaka Komarabhacca or Kumarabhrta, the great medical doctor who was the first layman to offer a saffron robe to monks. Furthermore, the biography of Visakha, the great Iaywoman who was the first one to offer a bathing saffron robe in Buddhist history. Although the sequences in both texts are almost similar, but some significant differences can be easily noticed, especially in the portions dealing with biographies of Jivaka and Visakha. The Civaravastu gives more details of both persons and emphasized on the personal issues much more than the main theme of the text, i.e. the origin and how to use Civara. Some details, especially Jivaka’s parents and Visakha’s intelligence in both texts are totally different. Besides, it is notable that some details of biographies are quite similar with some motifs in Pali Dhammapathatthakatha and Jatakatthakatha and in Sanskrit fables such as Pancatantra and so on. Moreover, Campeyyakhandhaka shows clearer details of Sanghakamma, an act or ceremony performed by a chapter of Bhikkhus assembled insolemn conclave, for the Buddhist Order with full explanation, whereas Karmavastu presents only some details, sometimes without any explanation. This is a reason why the former is longer than the latter and their contents are clearly different. However, Sanghakamma relating to Civara or saffron robes and Karma or the practice of the Buddhist Order played the important role in Buddhist society, especially Monks’ Order. The Civara is the Order’s visible symbol which represents their moderate and simple life, meanwhile Karma was laid down by the Buddha for monks in order to be their ways of living and good governing tools of the Order.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
ศิลปศาสตรดุษฎีบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาเอก
Degree Department
ศูนย์สันสกฤตศึกษา
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยศิลปากร